Brandpreventieforum Forums Gelijkwaardigheid algemeen Gelijkwaardige oplossing woningtoegangsdeuren.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 8
    #2840 |

Ik heb een nieuwbouw appartementencomplex met een veiligheidstrappenhuis (zie bijlage). Maar de galerij (besloten) voldoet niet aan BB artikel 2.104 lid 2. De deuren liggen niet tegenover elkaar. De controlerende brandweer heeft gezegd dat het niet voldoet mits we gelijkwaardige oplossingen aandragen.

1) Als we de galerij als niet besloten kunnen beschouwen en samenvoegen met de reeds aanwezige niet besloten ruimte vervalt dan deze eis?
    2) Als gelijkwaardige oplossing, moet ik dan denken aan deurdrangers of alle ruimten in de appartementen voorzien van rookmelders. Zodat de bewoners vroegtijdig gealarmeerd worden?
    3) Heeft iemand nog een andere oplossing voor dit probleem? We voldoen helaas niet aan de eisen voor portiekontsluiting.

Alvast bedankt voor het meedenken.
    2012014 plgr verd 01.pdf

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    ivo de hoogen
    Bijdrager
    Post count: 125

Gelijkwaardige toepassing van vrijloopdeurdrangers aangestuurd dit rookmelder binnen buiten woning. Is een getoetste gelijkwaardige oplossing. Zie overheid.nl, commissie praktijktoepassing brandveiligheid.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2259

Let wel dat de gelijkwaardige oplossingen zoals ze nu door de helpdesk worden behandeld heel specifiek zijn. Het is dus niet zo dat ze (zoals voorheen die van Stadswerk) generiek toepasbaar zijn op elke situatie. Je moet goed beoordelen of je casus overeenkomt met de getoetste voordat je eraan kunt gaan denken die gelijkwaardigheid ook uit te gaan werken.

Ook moet je nog bepalen of de overgang naar Bouwbesluit 2012 van invloed is op de gelijkwaardigheid. De meeste adviezen zijn afgegeven op Bouwbesluit 2003. Waarschijnlijk geen probleem, maar handig om dat toch even te checken voordat je bij de brandweer aankomt en zij constateren dat.

ivo de hoogen
    Bijdrager

[PDF]Handreiking Gelijkwaardige Oplossingen – Rijksoverheid.nl
    http://www.rijksoverheid.nl/…en…gelijkwaar … 1099-2.pdf
    30 nov. 2010 – Geluidwering voordeur corridorflat. 106. 2.35. Energieprestatie … Bewust is gekozen voor de gelijkwaardige oplossing. Bijzondere gevallen …

Bekijk dit document maar eens, helpt je vast verder…

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Let wel op dat per 1 april (serieus) ook portiekwoningen vanuit het Bouwbesluit al een dranger nodig hebben.

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

Let wel op dat per 1 april (serieus) ook portiekwoningen vanuit het Bouwbesluit al een dranger nodig hebben.

Dat lijkt me erg onhandig en is ook niet zo bedoeld volgens mij. Lid 1 en 2 van art 6.26 blijven ongewijzigd en aangestuurd bij een "gewone’ woning. Lid 4 is toegevoegd voor woonfuncties voor zorg en kamerverhuur.

ivo de hoogen
    Bijdrager

@ johan, als men gewoon kiest voor een aangestuurde vrijloopdeurdranger, dan heeft men ook geen risico dat de dranger "tijdelijk" buiten gebruik wordt gesteld… Voor portiekflat, gezien de ervaringen, misschien wel een goede oplossing…

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2259

Het staat dan ook niet in het Bouwbesluit zelf, maar in de Regeling Bouwbesluit… De deuren in portieksituaties moeten zelfsluitend worden uitgevoerd.

De plek waar het staat zal er wel mee te maken hebben dat de Regeling iets makkelijker te wijzigen is dan de Amvb. Ik neem aan dat het dan bij de volgene grote ‘overhaul’ van het Bouwbesluit wordt overgezet.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.