Brandpreventieforum Forums Bouw geldigheid testcertificaten

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 189
    #1394 |

In de regeling bouwbesluit wordt van de NEN 6069 uitgave 2005 inclusief A1:2005 aangestuurd. In de regeling bouwbesluit zie ik geen overgangsbepaling staan.

Tot op welk moment zijn testcertifcaten op basis van bijvoorbeeld de NEN 6069:1991 nog geldig/tot wanneer mag je produkten die zijn getest conform een norm ouder dan de NEN 6069:2005 nog toepassen bij nieuwbouw? Er zal iets van een overgangsbepaling in zitten volgens mij, want anders hadden alle fabrikanten op het moment dat de NEN 6069:2005 werd aangestuurd door de regeling bouwbesluit al hun produkten opnieuw moeten laten testen. :?:

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

Volgens mij heeft sowieso elk testrapport een ‘houdbaarheidsdatum’, die in het rapport zelf genoemd wordt.

Daarnaast staat in NEN 6069 de volgende onbegrijpelijke bepaling:

Volgens mij komt dit er op neer dat zolang er nog geen CE-markering is vereist voor een product, je de oude testmethode mag gebruiken (bijlage van NEN 6069:2005). Wanneer er wel een CE-markering is vereist moet je de nieuwe testmethode gebruiken. Waarvoor een CE-markering is vereist is te vinden op http://www.vrom.nl/cemarkeringonline.

ruud van liempd
    Bijdrager
    Post count: 189

bedankt voor je antwoord

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.