4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Participant
    Post count: 91
    #2564 |

Hallo Allen,

Ik heb een vraag mbt het certificaat van een gecertificeerde (segment hoog)brandmeldinstallatie. Een brandmeldinstallatie moet jaarlijks geinspecteerd worden om het certificaat te verlengen. Indien de datum is verstreken op het certificaat, binnen welke tijd moet dan de inspectie gedaan worden. Ofwel; hoeveel tijd heb je nog na de twaalf maanden om alsnog een inspectie plaatst te laten vinden?

Ik hoor dat iemand een ideen heeft.

Alvast bedankt.

Gr Ron

christiaan van de geerchristiaan van de geer
    Moderator
    Post count: 180

Kan helaas geen concreet antwoord geven en beperk me dan ook graag tot de ervaring die wij hebben opgedaan.

De installatie moet jaarlijks worden onderhouden en als uitgangspunt is de datum van de inbedrijfstelling hierin leidend. Is dit bijvoorbeeld 1-5-12 moet het onderhoud voor 1-5-13 zijn uitgevoerd. Op basis van het Rapport van Onderhoud kan de inspectie-instelling de inspectie uitvoeren. De inspectie-instellingen waar wij mee werken, hanteren geen vast termijn. Daarentegen geven zij wel aan dat er niet te veel tijd tussen de oplevering of onderhoud en de inspectie mag zitten. Ditzelfde geldt ook voor een inspectie en eventuele her-inspectie.

Een feit is objectief als het onafhankelijk is van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is.

ronr
    Participant
    Post count: 91

Hallo Christiaan,
    Bedankt voor het antwoord, bij ons zit er al een maand tussen. Ik hoop dat de inspectie instelling bij ons hier flex, mee omgaat.

Gr Ron

ruud van liempd
    Participant
    Post count: 189

puur op basis van het Bouwbesluit 2012 ben je in overtreding. Als de inspectie een maand geleden had moeten gebeuren dan heb je op dit moment geen geldig certificaat en voldoe je niet aan artikel 6.20 lid 6.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.