Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie Geldig productcertificaat tijdens OH noodzakelijk?

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 46
    #1529 |

Ik had onlangs een discussie waar ik jullie even mee lastig wil vallen.

De vraag is eigenlijk heel simpel:

Dien je tijdens het Onderhoud van een brandmeld-/ontruimingsinstallatie te beschikken over geldige productcertificaten van de toepgepaste componenten?
    Of dienen deze enkel tijdens de oplevering overlegd (in het logboek gestopt) te worden?

In het rapport van oplevering wordt er namelijk specifiek om gevraagd, maar in het rapport van onderhoud vindt ik er niks over. De NEN2535 gaat in principe uit van aan de aanleg fase en in de NEN2654 kan ik er niks over vinden.
    De regeling brandmeldinstallaties 2002 art. 3.4.2 is er ook niet echt duidelijk over. Er staat wel in de toelichting dat "bedrijven dienen aan te tonen d.m.v. productcertificaten dat de apparatuur voldoet aan de NEN-EN54 reeks.

Als ik er goed over nadenk dan kan ik me goed voorstellen dat dit enkel geldt tijdens oplevering.
    Stel dat ik in augustus 2009 een installatie maak en de fabrikant besluit het certificaat niet te verlengen waardoor het certificaat per 1 januari 2010 verloopt. Dan moet ik dit ijdens het volgens onderhoud controleren en constateren dat de installatie niet gecertificeerd kan worden omdat er geen geldig productcertificaat aanwezig is.

Heeft iemand hier een mening over?

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Bij de aanleg van een systeem dien je aannemelijk te maken dat de toegepaste componenten geschikt zijn voor het doel.

Dit doe je door bij oplevering de juiste attesten aan te leveren. Als het systeem is opgeleverd, zou je er dus van uit moeten gaan dat het systeem conform de eisen is geïnstalleerd.

Het is dan niet zinnig om bij elk onderhoud dat wordt gepleegd na te gaan of alles nog conform is.
    Als uit het logboek blijkt dat onderdeel A is vervangen door product Q. En product Q is anders dan het product wat bij oplevering is gebruikt, dan is een controle (van dit onderdeel, in combinatie met het bestaande systeem) wel een noodzaak.

Als alle informatie in het logboek zit, kan je ook eenvoudig terugvallen op deze informatie.

Stel leverancier trekt produkt X terug, en er is geen geldig certificaat meer, wat dan?
    a) het produkt is vervangen voor een nieuw produkt
    b) het produkt is teruggetrokken wegens slechte werking.
    Bij b moet er m.i. een terugroepaktie worden uitgevoerd, en het produkt worden vervangen. Bij a, er is een nieuw produkt, maar maakt die het oude produkt tot een slecht produkt?

henk van buuren
    Bijdrager
    Post count: 222

3.4.2 Producten brandmeldinstallaties en productcertificaten (regeling brandmeldinstallaties 2002)
    De criteria zijn:
    a. voldoen aan de norm NEN 2535
    b. system compatibility van alle toegepaste producten/componenten binnen de brandmeldinstallatie.
    Toelichting:
    – De bedrijven moet door middel van productcertificaten aantonen, dat de brandmeldapparatuur voldoet aan de EN-54 reeks.De bedrijven moeten door middel van systeemcertificaten aantonen, dat de compatibiliteit van de toegepaste producten in één systeem is gegarandeerd.
    – De product- en systeemcertificaten moeten zijn verleend door een geaccrediteerde certificatie-instelling volgens EN 45001 voor het onderwerp brandmeldapparatuur. Een en ander volgens bijlage E.2 Certificatie van NEN 2535.
    – In deze regeling worden product- en systeemcertificaten geaccepteerd die zijn verleend door één van de vermelde certificatie-instellingen genoemd worden in bijlage E (blz. 73) van NEN 2535.
    – De brandmeldinstallaties die vóór 1997 zijn aangelegd moeten voldoen aan paragraaf 4.2 “De keuring van de apparatuur” van NEN 2535: 1986; alle andere brandmeldinstallaties moeten voldoen aan paragraaf 5 “Algemene eisen” van NEN 2535.

De bedrijven moet door middel van productcertificaten aantonen, dat de brandmeldapparatuur voldoet aan de EN-54 reeks.De bedrijven moeten door middel van systeemcertificaten aantonen, dat de compatibiliteit van de toegepaste producten in één systeem is gegarandeerd. ?????? wie zegt dat het logboek bij oplevering compleet was?
    natuurlijk was dat het geval. maar het is niet aantoonbaar. Zorg maar gewoon dat het logboek compleet is. dit voorkomt veel problemen.

Persoonlijk vind ik dat het logboek compleet en actueel dient te zijn.
    Hiervan mag je de kosten aan de principaal doorbelasten.

j vroon
    Bijdrager
    Post count: 89

Onderhoud is bedoeld om een installatie in Nominale staat te houden/brengen.
    Hiermee wordt bedoeld de goedgekeurde staat die de installatie bij oplevering had.

Aanbevolen wordt om te kijken of het mogelijk is om installaties op het niveau van de huidige, en dus misschien gewijzigde, regelgeving te brengen. Dat is echter niet verplicht.

In principe betekend dit dus dat als een productcertificaat aanwezig is, dat bij datum oplevering geldig was, dat een afdoende productcertificaat is.
    Vervangt men dat product voor een vergelijkbaar product, (bv een nieuwe handbrandmelder), dan zal men een productcertificaat van het gewijzigd product moeten toevoegen aan het logboek.

Kortweg, de productcertificaten van oplevering blijven geldig zolang men geen onderdelen vervangt. (nominale staat).

henk van buuren
    Bijdrager
    Post count: 222

Aanbevolen wordt om te kijken of het mogelijk is om installaties op het niveau van de huidige, en dus misschien gewijzigde, regelgeving te brengen. Dat is echter niet verplicht. ?????

waar staat dat in de norm???
    Ik geloof je graag als je dit aan de hand van de norm kan aangeven. Bij voorbaat dank.

Vooralsnog hou ik me aan hetgeen uit de regeling brandmeldinstallaties 2002 waarover ik eerder zoals hierboven naar heb verwezen.
    Maar misschien heb ik het mis. vandaar dat ik benieuwd ben waar je dit gelezen hebt.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.