Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie Geen doormelding op last van brandweer

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 28)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 138
    #2028 |

We zijn bezig met een nieuwbouw project. Kinderdagverblijf, school en nog wat andere gebruikers.
    Kort gezegd is de installatie als volgt opgebouwd:
    – KDV, volledige bewaking
    – overige gebruikers, alleen handbrandmeld
    Het KDV moet worden doorgemeld de overige zouden dat niet hoeven. Dus alles conform gebruiksbesluit.
    Nu is het zo ontworpen dat alles doormeld naar de brandweer. Gehele installatie wordt ook gecertificeerd, pve opgesteld etc etc.
    Alleen geeft de brandweer nu aan dat ze alleen de doormelding willen van het KDV en de rest niet. Dit terwijl de opdrachtgever/gebruiker het wel wilt.
    Vraag: Mag de brandweer dit zo maar weigeren?

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

Het lijkt mij dat de brandweer dit mag eisen. Ze houden zich hiermee keurig aan het gebruiksbesluit.

Maar waar zit uw probleem, je kunt de bmc toch configureren dt deze alleen het KDV doormeld. Als je handmelders van het andere gedeelte toch wilt doormelden, zou je er voor kunnen kiezen om deze naar een PAC door te melden.
    Dus KDV naar RAC en de rest n aar PAC

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Het lijkt mij dat de brandweer dit mag eisen. Ze houden zich hiermee keurig aan het gebruiksbesluit.

Toch wel een leuk land het Nederland, iedereen loopt te zeuren dat we alleen de minimale voorzieningen treffen. Willen we een keer iets meer worden we tegen gehouden door de brandweer.

Een vrijwillige doormelding mag toch? Heet toch niet voor niets OMS = Openbaar meld systeem.

Als je aan de voorwaarden voldoet zou je erop mogen.

richard visser
    Bijdrager

Als je aan de voorwaarden voldoet zou je erop mogen.

Waar staat dat?

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Waar staat dat?

Moet je even de aansluitvoorwaarden bij de regionale brandweer opvragen.

richard visser
    Bijdrager

Dan staat er vast wel (met kleine lettertjes) dat alle aanluitingen ter beoordeling van de brandweer zijn en dat zij ten allen tijde kan afwijken van de gestelde voorwaarden.

Gewoon doormelden naar PAC……opgelost.

koolifantkoolifant
    Bijdrager
    Post count: 312

Dat ze niet alles willen laten doormelden is op zich wel begrijpelijk gezien het feit dat de brandweer zo vaak moet uitrukken voor loze meldingen.

It burns us, preciousssss !!!

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Dat ze niet alles willen laten doormelden is op zich wel begrijpelijk gezien het feit dat de brandweer zo vaak moet uitrukken voor loze meldingen.

Als de melding van een PAC komt rukken ze ook uit. Ook dan heeft niemand gecontroleerd of het een echte melding betreft. Bij doormelding via een PAC verliest de BRW gelijk alle controle.

koolifantkoolifant
    Bijdrager
    Post count: 312

Weet ik niet precies hoor, maar is dat niet juist het idee van een PAC, dat ze daar eerst controleren of het een echte melding is voordat ze de brandweer inlichten??

It burns us, preciousssss !!!

hans de jong
    Bijdrager

Zo juist bespreking gehad. Resultaat is dat dus alleen het KDV rechtstreeks doormeld naar de RAC. De overige meldingen naar een PAC.
    Met als eind resultaat dat een melding die binnenkomt op de PAC door wordt gebeld naar de brandweer. Staan ze dus toch nog voor de deur.

En controle door mensen van een PAC, die kijken volgens mij alleen maar rondom het pand en gaan het pand niet naar binnen.

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager

Weet ik niet precies hoor, maar is dat niet juist het idee van een PAC, dat ze daar eerst controleren of het een echte melding is voordat ze de brandweer inlichten??

Hoe kijken ze dan? via google earth? Een PAC bevindt zich vaak niet in de plaats van het object. Een PAC belt gewoon de brandweer en een sleutelhouder.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Toevallig vr RR??
    Zou me niet verbazen. Vandaag nog iemand hiervan gesproken, zijn mening en uitlatingen sluiten aan bij hetgeen genoemd.

Off topic:
    Het wordt tijd dat het mogelijk wordt (of indien dit al het geval is) dat er kosten in rekening gebracht (kunnen)worden bij verwijtbaar overschrijden van ongewenste/onechte meldingen.
    Het terugdringen van deze meldingen door het aantal installaties met doormeldingen te beperken is symptoombestrijding en geen oplossing voor het probleem.

J. Nieuwland

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager

Off topic:
    Het wordt tijd dat het mogelijk wordt (of indien dit al het geval is) dat er kosten in rekening gebracht (kunnen)worden bij verwijtbaar overschrijden van ongewenste/onechte meldingen.
    Het terugdringen van deze meldingen door het aantal installaties met doormeldingen te beperken is symptoombestrijding en geen oplossing voor het probleem.

J. Nieuwland

Mee eens, maar om loze meldingen afkomstig van een PAC te bestrijden, lijkt me zelfs nog lastiger. Via de OMS heb je via de aansluitvoorwaarden nog wat extra mogelijkheden.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Off topic:

J. Nieuwland

Mee eens, maar om loze meldingen afkomstig van een PAC te bestrijden, lijkt me zelfs nog lastiger. Via de OMS heb je via de aansluitvoorwaarden nog wat extra mogelijkheden.

Misschien op identieke wijze zoals men ook met inbraaksignaleringsinstallaties doet: PAC mag geen politie bellen indien de melding niet geverifieerd is. (waarbij de verificatiemethodes nog wel gedefinieerd zijn).
    Dus eerst de brandmelding verifieren voor de brandweer te bellen.

J. Nieuwland

hans de jong
    Bijdrager

Dan wordt het helemaal leuk. Dus eerst detectie, doormelding naar PAC. Dan komen ze eerst eens kijken. Stel inpandige brand die nog niet buiten waarneembaar is. Wordt een leuk schema Normatief brandverloop
    T=0; onstaan van brand
    T=1; ontdekking en melding aan PAC
    T=9; beveiliging aanwezig
    T=15; verificatie van de brand en doormelding aan brandweer
    Dus past nog steeds in de bestaande schema’s
    Moeten ze alleen niet langer dan 8 minuten onderweg zijn en niet langer dan 6 minuten nodig hebben om de brand te verifieren.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.