Brandpreventieforum Forums Brandweer Overig Geen blaam, wel harde lessen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 16
    #626 |

Geen blaam, wel harde lessen
    College B&W van Tynaarlo over verkennend onderzoek brand De Punt van commissie Helsloot.

Klik hier voor het rapport
    Klik hier voor het persbericht
    Klik hier voor de reacties van de loco-burgemeester en de brandweercommandant en de presentatie van de onderzoekscommisssie

De onderzoekscommissie die in opdracht van de Gemeente Tynaarlo een eerste verkennend onderzoek deed naar de noodlottige brand op 9 mei in De Punt, concludeert dat ‘vrijwel ieder brandweermens gelijk had gehandeld in een dergelijke situatie’. Tegelijk bevat het rapport scherpe aanbevelingen. "Het rapport maakt duidelijk dat de brandweermensen geen blaam treft, maar dat er harde lessen te trekken zijn voor de brandweer in heel Nederland," aldus locoburgemeester Henk Kosmeijer bij de presentatie vandaag van het onderzoeksrapport.

voor de rapporten: http://www.tynaarlo.nl/live/home.pag

[mod=Emiel van Rossum]Verplaatst naar brandweer overig[/mod]

euroclass
    Bijdrager

Klik hier voor het rapport
    Rapport_verkennend_onderzoek_brand_De_Punt_18-6-2008[1].pdf

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    euroclass
    Bijdrager

link naar het NOS journaal : http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen … _punt.html

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Zonder een kwalitatief oordeel te vellen over het onderzoek viel het volgende mij op:

Uit heeft oogpunt van brandveiligheid is een isolatie van bijvoorbeeld minerale wol te prefereren. Echter hoe kan een brand in een meterkast zo snel binnen in een sandwichpaneel komen (wellicht via een gat in de metalen platen…). Zou het niet aannemelijker zijn dat de brand in de loods zorgde voor een warmte rooklaag aan het plafond die na enige tijd de laklaag heeft aangetast, en daarna de isolatie heeft doen vergassen/ontbranden?

Zomaar een vraag die bij mij opkomt…

euroclass
    Bijdrager

Uit heeft oogpunt van brandveiligheid is een isolatie van bijvoorbeeld minerale wol te prefereren. Echter hoe kan een brand in een meterkast zo snel binnen in een sandwichpaneel komen (wellicht via een gat in de metalen platen…). Zou het niet aannemelijker zijn dat de brand in de loods zorgde voor een warmte rooklaag aan het plafond die na enige tijd de laklaag heeft aangetast, en daarna de isolatie heeft doen vergassen/ontbranden?

Zomaar een vraag die bij mij opkomt…

Volgens mij zegt de onderzoeksraad dat ook: 14:18 was de brand aan de achterzijde van de loods al zo ver ontwikkeld dat de polyurethaan sandwichpanelen die het dak vormden al fors aan het uitgassen waren.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2261

… Echter hoe kan een brand in een meterkast zo snel binnen in een sandwichpaneel komen (wellicht via een gat in de metalen platen…). Zou het niet aannemelijker zijn dat de brand in de loods zorgde voor een warmte rooklaag aan het plafond die na enige tijd de laklaag heeft aangetast, en daarna de isolatie heeft doen vergassen/ontbranden?

Voor het uitgassen is (als ik me mijn natuurkunde nog goed herinner) alleen radiatie (stralingswarmte) nodig, en hoeft er geen direct vlamcontact (conductie) met de PUR te zijn. Wanneer er vlammen tegen of dichtbij de sandwichpanelen staan te branden was de conclusie dat de PUR gaat uitgassen, en loslaat van haar cacheer-lagen. de dampen ontsnapten en bleven gedeeltelijk in de loods hangen. Daarna is heb blijkbaar nog slechts een kwestie van de goede mengverhouding bereiken, vlammetje erbij en boem.

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

DGMR onderzoek over rol isolatiemateriaal bij brand De Punt afgerond.
    18-09-2008

In opdracht van het Kennisplatform Isolatie De Punt heeft onderzoekbureau DGMR een onderzoek afgerond naar het verloop van de brand in De Punt (mei 2008). In het onderzoek is de bijdrage van het isolatiemateriaal aan de brandontwikkeling onderzocht. DGMR concludeert dat het isolatiemateriaal (PUR sandwichpanelen) niet heeft bijgedragen aan de snelle ontwikkeling van de brand.

Bron: http://www.nvpu.nl
    definitief rapport DGMR 050908 De Punt.pdf

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

DGMR onderzoek over rol isolatiemateriaal bij brand De Punt afgerond.
    18-09-2008

In opdracht van het Kennisplatform Isolatie De Punt heeft onderzoekbureau DGMR een onderzoek afgerond naar het verloop van de brand in De Punt (mei 2008). In het onderzoek is de bijdrage van het isolatiemateriaal aan de brandontwikkeling onderzocht. DGMR concludeert dat het isolatiemateriaal (PUR sandwichpanelen) niet heeft bijgedragen aan de snelle ontwikkeling van de brand.

Bron: http://www.nvpu.nl

Lees wel even de (management) samenvatting in het begin van het rapport… Ze maken een hoop voorbehouden bij hun conclusie…. :wink: Dat kan ook niet anders want het is voornamelijk een ‘papieren’ onderzoek. :)

kruislijst
    Bijdrager

was de commissie helsloot ook maar zo correct…… :wink: :wink:

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

was de commissie helsloot ook maar zo correct…… :wink: :wink:

idd. Ik denk dat er gewoon, door beide partijen, te weinig geld wordt uitgetrokken voor ‘echt’ onderzoek. Ga gewoon brandproeven / computer modellen onderzoek doen die uitmonden in een echte reconstructie. Pas daar gaan we waarschijnlijk wat van leren… :wink:

Eigenlijk zou VROM deze proeven gewoon moeten sponseren en aan de hand van de uitkomst de regelgeving aanpassen. Het onderzoek is dan ook gelijk onafhankelijk. Zulke incidenten komen volgens mij niet elk jaar voor dus de kosten zullen ook wel mee vallen. Als ik zie hoeveel geld ze uitgeven aan een ‘nieuw’ beeldmerk van de rijksoverheid dan kan dit er ook echt wel af… :twisted:

kruislijst
    Bijdrager

daar sla je de spijker op zijn kop: in de fik steken er mee!

Er is nog veel te weinig bekend over brand, we kunnen dit proberen theoretisch te benaderen, maar om een goede benadering te kunnen doen heb je een referentiekader nodig.

Dit referentiekader verkrijg je het beste door proeven (grootschalig).

pedis
    Bijdrager
    Post count: 9

Hoe maak ik het mezelf moeilijk en spreek mezelf tegen:

Waarschijnlijk valt het isolatiemateriaal (kaal) in euroklasse D, heel goed brandbaar.

Dan zeg je als adviesburo…..Nee, het materiaal valt in klasse B "end use steel" dus de branduitbreiding kan niet snel gegaan zijn. (helaas worden in deze test de brandbare gassen niet meegenomen)
    En vervolgens zeg je in dat zelfde rapport dat in de roomcorner test na 10 tot 15 min. flashover plaats vindt (he, die gassen doen wel degelijk iets!)

Volgens mij is het dan in "end use" een klasse C produkt! In Europa was toch afgesproken dat ISO 9705 de basis was van het classificatiesysteem?

Bovenstaande uitkomsten komen uit een lab. en zijn het gunstigst als het helemaal volgens voorschriften gemonteerd wordt. En als ik de rapporten er op na kijk moet je er een hoop voor doen om er aan te voldoen.

Mijn conclusie: Een snelle branduitbreiding is wel degelijk mogelijk als ik het DGMR rapport goed interpreteer. Maar, dat was denk ik niet de bedoeling van het rapport…… :wink:

Kan iemand mij nog helpen met deze zin uit het rapport? Wat staat er nou?

"Brandbaarheid is voor isolatiematerialen maar een deel van het plaatje. Een kunststof isolatiekern is brandbaar in de zin dat die bijdraagt aan een volledig ontwikkelde brand volgens EN ISO 1716, maar dat is een kern van minerale wol ook, zeker de zware persingen en grote dikte nodig voor dakplaten. De bijdrage aan vlamuitbreiding is vaak, maar niet altijd, belangrijker"

kruislijst
    Bijdrager

Da’s een goeie vraag, misschien wil de opsteller van de rapportage dit wel toelichten (telefoonnummer staat in het rapport). Of de Schuimbranche!

Ben zelf van mening nat er wel wat open eindjes in het rapport staan, maar dat valt eigenlijk ook op te maken uit de rapportage. De rapportage wijst volgens mij wel uit dat "de waarheid volgens Helsloot en consorten (o.a. mister Steenwol)" niet een sluitend verhaal is.

pedis
    Bijdrager

De waarheid is nu wel dat de brandweer niet zo maar meer een binnen aanval doet……Maar ja, dat was bij de brand in Amsterdam ook al niet meer het geval.

pedis
    Bijdrager

Dit kwam ik van DGMR tegen op het forum. Toch raar dat het artikel weer van de website is gehaald………!?

Citaat:
    De vuurlastberekening opstellen en dan klakkeloos stellen dat de brand na 20 minuten maximaal 25 m2 is.

Dat kun je tegenwoordig niet meer maken. De praktijk heeft dit uitgewezen.

Vroeger kon je dat ook niet maken hoor!!

Kijk eens in bijvoorbeeld het TNO vultijden model daar staat veel beschreven over hoe je voor diverse soorten gebruik (o.a. opslag) de uitbreidingssnelheid kan bepalen.

DGMR heeft over dit ontwerp een keer een mooie publicatie geschreven, maar kan die niet meer vinden op hun nieuwe website.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.