8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 801
    #982 |

Vraagje:

Bijeenkomstfunctie > 1000 m2 > BMI met gedeeltelijke bewaking + ontr. type B incl. doormelding.

Betreft een kerkgebouw, bestaande uit een kerkzaal (ook in gebruik voor toneeluitvoeringen),
    nog diverse (vergader)zaaltjes. Een van de zaaltjes bevindt zich op verdieping. Daarnaast nog een keuken, bergingen en de verkeersruimten.

NEN2535 geeft aan bij gedeeltelijke bewaking:
    Onder gedeeltelijke bewaking wordt verstaan …….Ruimten met een verhoogd brandrisico zijn bijvoorbeeld:
    -recreatieruimten, kantines, dagverblijven;
    -technische ruimten, zoals……;
    -opslag-en archiefruimten;
    -werkplaatsen, hobbyruimten;
    -keukens;
    -stallingsruimten.

Persoonlijk vind ik dat de zalen niet bewaakt behoeven te worden met automatische melders,
    geachte forumleden, deelt u mijn mening in deze?

J. Nieuwland

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Ik zou zeggen van wel. Vanuit het gebruik zullen er ook wel toneelstukken, decorstukken etc. zijn of kunnen worden opgeslagen, en je zult ook wel met versiering, stoffering, showverlichting etc. te maken kunnen krijgen.

Het lijkt mij dat deze zaaltjes juist uitermate goed in het eerste puntje van de omschrijving passen, bij de recreatieruimtes…

Just my 2 cents

PS: nogal een kerk, van meer dan 1000 m2…

petert
    Bijdrager
    Post count: 196

-opslag-en archiefruimten;
    Ja.
    Mischien niet meteen een verhoogd risico in de zin van onstekingsbronnen (zoals in je technishe ruimte wel het geval is)
    maar de kans dat iemand daar brand ontdekt is veel kleiner, en de brand kan zich dan langer, onopgemerkt ontwikkelen)

-keukens;
    Ja. Frituurpannen? gasfornuis? lijkt me wel. Thermische melder dus… (stoom ontwikkeling!)

tantaman
    Bijdrager
    Post count: 92

Ook ik ben van mening dat de zalen (een bijeenkomstruimte) geen automatische bewaking behoeven te krijgen.
    Ten tijde van de aanwezigheid van een muziekinstallatie, verlichting ed zijn er ook mensen aanwezig die een brand zullen en kunnen signaleren.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Ook ik ben van mening dat de zalen (een bijeenkomstruimte) geen automatische bewaking behoeven te krijgen.
    Ten tijde van de aanwezigheid van een muziekinstallatie, verlichting ed zijn er ook mensen aanwezig die een brand zullen en kunnen signaleren.

… en bij recreatieruimten etc. niet dan? volgensmij is de redenatie van de opstellers eerder dat er in een dergelijke ruimte veel potentieele ontstekingsbronnen en brandstoffen aanwezig kunnen zijn.

Signaleren is verder prima, maar melden ze die brand ook net zo snel en effectief door aan een centrale of aan een OAI? Met jouw redenatie kun je de helft van tabel 10 MBV weggummen. Neem als voorbeeld de jaarbeurs. Die zal best groter zijn dan 5000 m2, en dus een volledige bewaking met doormelding nodig hebben. En dat terwijl er waarschijnlijk nog meer mensen zijn die als levende brandmelder dienst kunnen doen! :D

tantaman
    Bijdrager
    Post count: 92

:roll: Ik had wellicht wat meer moeten toelichten: :bwt:

De tijdelijke aanwezigheid alsmede de beperkte omvang van de ontstekingsbronnen maken dat waarschijnlijk maar tot een beperkt risico.

Wellicht een beetje off topic:
    Hoe gaan we dan om met recreatieruimte en wat verstaan jullie daaronder???

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Ik zie het al, de meningen zijn nogal verdeeld.

Het overgrote deel van de ruimten kan ik prima indelen vwb plaatsing van wel of geen automatische detectie; de norm is daar voldoende duidelijk in. Het gaat mij expliciet om de zalen.
    Bij mijn bezoek waren alle zalen natuurlijk leeg. De inrichting van het interieur van de grote zaal (oppervlakte schat ik op zo’n 500 m2 ik heb zo de tekening niet bij de hand) wijst op gebruik als kerkzaal, feestzaal en (toneel)voorstellingen. Gezien het feit dat het onderdeel is van een kerkgemeenschap denk ik niet dat er disco’s en dat soort zaken worden gehouden. In de grote zaal is een geluidsinstallatie aanwezig in de vorm van een CD speler/tuner/versterker die je ook in huiskamers aantreft. Er is geen andere verlichting aanwezig dan de normale zaalverlichting.
    De andere zalen zijn kleiner, de inrichting van het interieur wijst op gebruik als vergaderzaal, dus tafels in een vierkant opgesteld met daaromheen stoelen. De oppervlakte van deze zalen schat ik op zo’n 50 m2 /st. Ook is er geen sprake van doodlopende einden of verkeersroutes die door de zalen lopen, er zijn (zonder te berekenen, dus zo op het oog) voldoende nooduitgangen aanwezig.

PS: Overigens is het geen kerk van > 1000 m2, maar een bijeenkomstfunctie, oa ten dele in gebruik als kerk.

Wellicht nieuwe gezichtspunten?
    Iemand wel eens "recreatieruimte" ingetoetst bij Vandale online woordenboek?

Graag reactie,

J. Nieuwland

henk van buuren
    Bijdrager
    Post count: 222

Ervan uitgaande dat de (vergader)verblijfsruimtes meerder vluchtwegen zou hebben, zou je kunnen overwegen de vluchtwegen te detecteren. De ruimte zelf is niet nodig. uiteraard dient de bouwverordening met vluchtwegdetectie niet vergeten te worden. Een eventuele handbrandmelder bij de geluidsman die goed zicht heeft over de vergaderzaal zou een mogelijke aanwinst kunnen zijn.

Ik begrijp dat je het aardig snapt daar je aangeeft wat risicoruimtes kunnen zijn.

Zelf ben ik van mening dat we pas een goed oordeel kunnen vormen indien we de tekeningen zouden kunnen zien.

Het branddetectiebedrijf in je omgeving kan je vast verder helpen.
    http://www.preventiecertificaat.nl

groeten,

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.