Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie Gecomineerde sprinkler/brandmeldcentrale

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 3
    #1731 |

Wij zijn als branddetectiebedrijf benaderd om bij een bedrijf (Amerikaans) de gecombineerde sprinkler/brandmeldcentrale te vervangen.
    Het pand is volledig voorzien van sprinklers, niet automatische bewaking , en ontruimingsalarmering.
    Bekabeling is volledig uitgevoerd met gewone brandmeldkabel (rood)

Aangezien dit systeem al zeker 10 tot 12 jaar oud is en de klant ook nog wil uitbreiden heb ik een paar vragen.

1) Als er geen PvE is moet deze dan opnieuw geschreven worden ?
    2) Wat voor PvE wordt dit ( een gecombineerd of 3 aparte)
    3) Welk bedrijf kan zulke PvE’s opstellen
    4) Zijn er nog punten waar ik rekening mee moet houden ?

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

1) Als er geen Programma van Eisen is moet deze dan opnieuw geschreven worden ?
    2) Wat voor Programma van Eisen wordt dit ( een gecombineerd of 3 aparte)
    3) Welk bedrijf kan zulke Programma van Eisen’s opstellen

In het kort:

1) lijkt me wel handig, al is het omdat je installatie waarschijnlijk doormeld naar de brandweer. Bij doormelding dient de installatie gecertificeerd te worden en onderdeel van je certificering (CCV BMI 2002 voor de brandmeld, LPS 1233/VVB09 voor de sprinkler) is een goedgekeurd pve;
    2) 3 apparte maar dit mag je samenvoegen in 1 document (zo doe ik het ook). Belangrijk is dat de samenhang van de installatie goed duidelijk wordt (sturingen e.d, panelen e.d.)
    3) je hebt 2 eisende partijen (gemeente en gebruiker) dus een erkend PvE opsteller. Te vinden via http://www.preventiecertificaat.nl/index.html
    3) mogelijk een verzekeraar die er bij betrokken is? Hoe zit het met de certificering van de installatie, de sprinklerinstallatie+SMC valt vaak onder de LPS 1233 regeling. Dit betekend dat alleen partijen met LPS 1233 erkenning (lees sprinklerinstallateur een SMC mag plaatsen).

Bij elkaar complexe materie, met veel meer aandachtspunten dan hierboven beschreven.

jos vroon
    Bijdrager
    Post count: 106

Wij zijn als branddetectiebedrijf benaderd om bij een bedrijf (Amerikaans) de gecombineerde sprinkler/brandmeldcentrale te vervangen.
    Het pand is volledig voorzien van sprinklers, niet automatische bewaking , en ontruimingsalarmering.
    Bekabeling is volledig uitgevoerd met gewone brandmeldkabel (rood)

Aangezien dit systeem al zeker 10 tot 12 jaar oud is en de klant ook nog wil uitbreiden heb ik een paar vragen.

1) Als er geen Programma van Eisen is moet deze dan opnieuw geschreven worden ?
    2) Wat voor Programma van Eisen wordt dit ( een gecombineerd of 3 aparte)
    3) Welk bedrijf kan zulke Programma van Eisen’s opstellen

–kruisje– heeft de meeste punten al behandeld daarom beperk ik mij tot het laatste punt (4) met wat aanbevelingen.

De gecombineerde installatie moet zo zijn opgezet dat het sprinkler- en brandmelddeel apart zijn opgezet.
    Dat wil zeggen Sprinkler volgens VAS (wat toen en nu nog gebruikelijk was/is) en het brandmelddeel volgens de NEN2535.
    Het is daarbij zaak vast te stellen of er een geadresseerd systeem is gebruikt of een conventioneel systeem

Bij een geadresseerd systeem zal men gescheiden lussen moeten gebruiken voor de sprinkler en de brandmeldinstallatie.
    De reden is vrij eenvoudig, VAS stelt andere eisen aan de opbouw van de electronische detectie als de NEN2535 doet ten opzichte van de melders.
    Ook is het beslist onhandig om beide systemen in dezelfde lus te hebben zitten in verband met de toe te passen apparatuur en het daarbij horende overzicht. (logische opbouw)

Bij een conventioneel systeem is het een stuk eenvoudiger. Dan hoeft men alleen maar te kijken naar de aanwezige groepen en die 1 op 1 over te zetten.

Zoals –kruisje– al aangaf zult u in zee moeten gaan met een bedrijf dat over beide diciplines beschikt om zeker te zijn dat een en ander goed op de rails wordt gezet.

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

De gecombineerde installatie moet zo zijn opgezet dat het sprinkler- en brandmelddeel apart zijn opgezet.

In aanvulling op:

Dit mag op het geopaneel (brandweerpaneel) ook gecombineerd worden. Het is niet noodzakelijk twee panelen naast elkaar te hangen.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.