9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 11
    #2020 |

Beste lezers,

Ik lees graag de regelgeving door, bijvoorbeeld de NEN2535. Dit doe ik omdat ik lang onder duim ben gehouden door de installatie monteurs boven mij ( Ik was namelijk een hulp monteur) . Sinds ik de NEN2535 heb gelezen en mijn installatie deskundige heb gehaald ben daar vanaf. (eindelijk) Doordat ik nu de regels ken heb ik vaak discussies met mijn leiding gevende. Dat gaat als volgt.

In het verleden hebben wij ( Het bedrijf waar ik werk ) een object geïnstalleerd. Mijn collega die dit heeft gedaan heeft dat niet volgens de NEN2535 aangelegd. In het PVE staat dat de brandweer een gecertificeerde bmi eist.

Nu het pand binnen enkele jaren naar de vlakte gaat.. Doet de leidinggevende er moeilijk over om het te certificeren. (Logies want er moet veel aangepast worden omdat het niet volgens de NEN is aangelegd.) Er is met de klant afgesproken om dit gedoogt te houden. (Tot de sloop)

Maar wat nou als er nu brand uitbreekt, wie heeft er een probleem?
    Ik snap niet dat dit voor kan komen..

Graag jullie mening :)

jac waas
    Bijdrager
    Post count: 48

De gebruiker van een gebouw (directeur) is verantwoordelijk voor de veiligheid van de mensen in en rond het gebouw.
    Om dit na te streven zal hij allerlij maatregelen moeten nemen, zoals:
    – Een BHV organisatie opzetten
    – Een geeiste brandmeldinstallatie (gecertificeerd) laten installeren, beheren en onderhouden.
    – etc.
    Als na een calamiteit blijkt dat er schade of letsel is onstaan door een bewust gekozen risico dan is deze hoofdelijk aansprakelijk.

Dit geld ook voor het "branddetectiebedrijf". Zij verkopen veiligheid. Ook hier moet de directeur maatregelen nemen zoals:
    – Kwaliteitssysteem
    – Onderhoudsdeskundige, projecteringsdeskundig, trainingen.
    – Branddetectiebedrijf
    Als men bewust sjoemeld zal hij ook garant moeten staan voor de gevolgen.

Let wel, in b.v. Duitsland staan hier sancties op met detentie. In Nederland slapen we nog
    Tip 1 Probeer de eisende instantie erbij te betrekken op een reele oplossing te vinden.
    Tip 2 Zoek een betere werkgever. Als je echt goed werk wil leveren in dit vak is er werk genoeg!

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

Dat een pand tegen de vlakte gaat is geen reden om tijdelijk met een minder veilige situatie genoegen te nemen.
    Dus installatie en procedures en documenten dien te voldoen aan alle regels (NEN, regeling 2002, enz.)

12 Jaar geleden deed ik onderhoud in een pand dat binnen een jaar tegen de vlakte zou gaan, ik moest dus niet nauwkeurig kijken…….het pand staat er nu nog!

Is er ooit een installatie attest afgegeven aan het branddetectiebedrijf? Heeft het branddetectie bedrijf deze zaken niet opgemerkt met in bedrijf stellen / opleveren? Als het branddetectiebedrijf het niet heeft opgemerkt en zonder enige aantekening een certificaat heeft afgegeven (met toestemming ncp/kiwa/enz.) dan zou het voor het branddetectie bedrijf wel eens zuur kunnen worden als het mis gaat.

Helaas komen er veel branddetectie bedrijven bij de laatste jaren waar men toch niet voldoende kennis in huis heeft ( bij mensen op werkvloer) waardoor veel zaken niet worden opgemerkt.

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

12 Jaar geleden deed ik onderhoud in een pand dat binnen een jaar tegen de vlakte zou gaan, ik moest dus niet nauwkeurig kijken…….het pand staat er nu nog!

Niet te nauw kijken is nooit goed. Beter is wel goed kijken, vastleggen wat er aan scheelt en dat vervolgens beoordelen om te kijken welke afwijkingen je kunt accepteren en voor welke periode. Mochten de afgesproken periodes worden overschreden heb je een dossier op basis waarvan je dan vervolgens de gebruiker/eigenaar kunt aanspreken. Als hij vervolgens blijft uitstellen kan er gehandhaafd worden. Als je zaken door de vingers hebt gezien die je niet hebt gedocumenteerd, wordt dat een stuk lastiger.

hans de jong
    Bijdrager
    Post count: 138

In het verleden hebben wij ( Het bedrijf waar ik werk ) een object geïnstalleerd. Mijn collega die dit heeft gedaan heeft dat niet volgens de NEN2535 aangelegd. In het PVE staat dat de brandweer een gecertificeerde bmi eist.

In het verleden, hoe lang geleden? Wat heeft het bedrijf aangeboden. Is er opdracht verstrekt waarbij het PvE onderdeel is van geweest? Zo ja, dan heeft het bedrijf (waar jij dus werkt) werk afgeleverd wat dus niet voldoet aan hetgeen is afgesproken.

De opdrachtgever heeft juist het installatie bedrijf opdracht gegeven waarvoor ze zelf niet deskundig genoeg zijn, het maken van die installatie. Dat de opdrachtgever het nu gedoogt is dan eigenlijk een slechte zaak. Wel makkelijk trouwens, je moet iets maken volgens bepaalde voorschriften, krijgt daar ook voor betaald en scheept dan de opdrachtgever met de problemen op.

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Wel makkelijk trouwens, je moet iets maken volgens bepaalde voorschriften, krijgt daar ook voor betaald en scheept dan de opdrachtgever met de problemen op.

Is dit niet de gangbare praktijk? De bedrijven zetten hun briefpapier vol met stempels van erkeningen en certificaten en besluiten de offertes met alle verantwoordelijkheden uit te sluiten.

rick de jong
    Bijdrager
    Post count: 11

In het verleden, hoe lang geleden?

Lang gelden bedoel ik mee, 2 jaar!

Naar mijn mening is het heel simpel.

Je maakt een tekening die geprojecteerd is volgens de eisen. Je krijgt 3 stempels. (Eigenaar, brandweer & het bedrijf) Daarna installeer je het door een installatiebedrijf (Door ons, en dus volgens de NEN2535!)

Het object moest gecertificeerd worden (stond in het PVE). Dus het lijkt me logies dat je het volgens de NEN2535 uitvoert zodat het na het opleveren meteen gecertificeerd kan worden. Aangezien het gebouw niet uit brand-compartimenten bestaat, moet je naar mijn mening alles met functiebehoud doen omdat de doormeldig via een stuurmodule zit. (Er zit nu geen 1 beugel functiebehoud) En de lus heen en terug naast elkaar lopen.

Logies dat het bedrijf NEE zegt tegen certificeren en het dus (Voor 1 jaar, met alle risico’s) uitstelt. Er moet veel gebeuren voordat de installatie NEN2535 is.

hans de jong
    Bijdrager
    Post count: 138

Dus met andere woorden, het bedrijf heeft zich niet aan de opdracht gehouden. Opdrachtgever heeft betaald voor een gecertificeerde installatie en krijgt dat niet, lekker.
    Maarja als het bedrijf het ook nog eens gaat gedoogen, is niet slim van ze. Ik zou het bedrijf aan de opdracht houden.
    Dus het is NIET logisch dat het bedrijf nee zegt, ze zijn in het begin al fout geweest.

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

In het verleden, hoe lang geleden? Wat heeft het bedrijf aangeboden. Is er opdracht verstrekt waarbij het PvE onderdeel is van geweest? Zo ja, dan heeft het bedrijf (waar jij dus werkt) werk afgeleverd wat dus niet voldoet aan hetgeen is afgesproken.

Zelfs als er geen PvE genoemd wordt in de opdracht dient alles nog wel volgens de NEN 2535 te worden aangelegd. Het lijkt me wel zinvol om het installatiebedrijf het PvE te geven….dan weten ze wat de uitgangspunten zijn van de basis van de offerte en later van de werkzaamheden

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.