Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie Gecertificeerde BMI. Hoe roep ik de BHVers op?

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 4
    #2379 |

Situatieschets:
    Groot terrein met diverse (24uurszorg en kantoor) gebouwen.
    Ik heb 2 gecertificeerde BMI’s (Siemens en Hertek) voor de diverse gebouwen. Twee omdat er een oude en een nieuwe situatie is. Op termijn (5 jaar) zal er nog maar 1 BMI zijn (Hertek). Er is nu sprake van een piepersysteem. Piepers (2, een voor oude en 1 voor nwe centrale) dienen te worden gehaald bij receptie. Praktijk wijst uit dat het ophalen van piepers ver van het gebouw waar je werkzaam bent niet werkt.

Ik moet een andere oplossing verzinnen. Er zijn nu geloof ik twee opties: oproepen per SMS door middel van systeem van Picasse of de aanschaf van een pager PZI met individuele bureauladers. Ik heb bij beide een offerte opgevraagd. Die ontlopen elkaar niet echt.

Mijn voorkeur ligt bij Picasse omdat dit een simpel systeem is dat ik op afstand bij kan houden en op een zeer eenvoudige manier extra gebruikers aan kan maken. Maar de pager-leverancier zegt dat met de aanschaf van dit systeem mijn certificering vervalt. Picasse zegt dat de NEN voor certificeren aangeeft dat je op moet roepen, niet je op moet roepen.

Ik kom er niet uit. Iemand die me in Jip en Janneke-taal uit kan leggen wat mijn opties zijn?

Alvast hartelijk dank!

christiaan van de geerchristiaan van de geer
    Moderator
    Post count: 180

Eigenlijk heeft jullie brandmeldinstallatie, die mogelijk gecertificeerd is, niets te maken met de ontruimingsalarminstallatie en je vraag. Een brandmeldinstallatie is vanuit de Regeling Brandmeldinstallatie 2002 te certificeren en voor een ontruimingsalarminstallatie is nog geen officele Regeling.

Voor een ontruimingsalarminstallatie zijn de spelregels vastgelegd in de NEN2575. Of het nu gaat om een luidalarm (bijv. slow-whoop sirenes) of stil alarm (bijv. met een personen zoek installatie). Mits het Picasse systeem voldoet aan de NEN2575 zie ik geen rede om dit niet te gaan toepassen. Ik zou dan ook een verklaring vragen van degene die dit voor jullie gaat aanbrengen.

Zonder inhoudelijk op de hoogte te zijn van het Picasse systeem, heb ik toch mijn bedenkingen want hoe is het gesteld met de systeembeschikbaarheid. Hoe betrouwbaar is het versturen van een SMS bericht en hoe lang neemt dit in beslag.

Tevens begrijp ik de opmerking van het ophalen van de piepers niet helemaal? De BHV’er heeft deze toch altijd op zak. Daarnaast vraag ik me af of het aantal piepers wel voldoende is? Als het aantal is afgestemd op de BHV’ers vraag ik me af of dit toereikend is en hoe de ontruiming en bedrijfshulpverlening in de avond en nactsituatie is ondervangen!

Ik verneem graag je reactie

Een feit is objectief als het onafhankelijk is van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is.

ellus bee
    Bijdrager

Hallo Christiaan,

Dank voor je reactie. Maar wat staat er dan precies in die NEN2575? Dat je op moet roepen (zegt Picasse) of dat je op moet roepen en hoe je dat moet doen (zegt Hertek)?

Groet

ellus bee
    Bijdrager

Overigens: onze ontruimingsinstallatie is geïntegreerd in BMI, vandaar de spraakverwarring in mijn eerste post. Excuses!

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

Een geintrgreerde PZI installatie?

De NEN 2575 stelt duidelijke eisen aan de te gebruiken apparatuur, onder andere aan de koppeling en de bewaking(EN54-1 en EN54-13).
    Ik ken het Picasse systeem niet, maar als ik het zo lees, denk ik niet dat je dit gelijkwaardig kunt stellen aan een PZI installatie.

ellus bee
    Bijdrager

Ik begrijp dat ik niet hier moet zijn met mijn vraag.
    Bedankt.

henry temmermans
    Bijdrager
    Post count: 13

Beste Ellus,

Ik denk dat het picasse systeem geen keurmerk heeft zoals een PZI systeem dat moet voldoen aan diverse eisen, een PZI systeem dient namelijk ook te voldoen aan de Nen2575.
    1, Systeem dient 24uur bewaakt te worden op zijn voeding(en) en dit ook te kunnen melden aan de BMI wanneer er een storing aan is.
    2, Centrale op zich dient 24uur bewaakt te worden en dit ook te kunnen melden aan de BMI wanneer er een storing aan is.
    3, De zender die het bericht verstuurd naar de ontvangers (pagers en/of dect telefoons) dient 24uur bewaakt te worden en dit ook te kunnen melden aan de BMI wanneer er een storing aan is.
    4, Er dienen minimaal 3 pagers en/of dect toestellen aanwezig te zijn voor als er 1 uitvalt.
    5, De pagers en/of dect toestellen dienen ook bij een bericht van de BMI alsmaar door te rinkelen totdat de persoon die hem bij zich heeft handmatig accepteerd net als bij de BMC de slow whoops uitzet.

SMS berichten zijn volgens mij niet te controleren en je bent afhankelijk volgens mij van providers (KPN/T-MOBILE en dergelijke).

MvGR
    Henry

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.