Brandpreventieforum Forums Gebruik Gebruiksvergunning vs bouwvergunning??

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 28
    #217 |

Ik heb een klant (autodealer) die in 1994 een prachtig nieuwe showroom met werkplaats heeft gebouwd. :)

Bouwvergunning e.d. prima in orde, inspecties van brandweer en bouw- en woningtoezicht, enfin: u kent dat wel.

De gemeente waarin dit bedrijf staat is met grote spoed zijn achterstand qua gebruiksvergunning in te halen, vandaar dat onze klant ook het verzoek kreeg een aanvraag in te dienen (à € 1.456). Naar aanleiding van de aanvraag heeft de brandweer ter plaatse een inspectie uitgevoerd.

Rapport:
    – De WBDBO van een aantal muren is niet in orde
    – Enkele loopafstanden zijn te lang
    – Geen brandmeld-/ontruimingsalarminstallatie aanwezig

Mijn klant zegt: "de bouwvergunning en daarop volgende inspecties van het pand waren dik in orde, en nu krijg ik jaren later dit gezeur…" :evil:

Wat moet ik nou toch tegen deze man zeggen….? "Het is voor uw eigen veiligheid?" :oops:

vinma
    Bijdrager

Ter aanvulling: kun je spreken van bepaalde "verworven rechten" t.a.v. de verleende bouwvergunning en de daaropvolgende inspecties…?

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

Ter aanvulling: kun je spreken van bepaalde "verworven rechten" t.a.v. de verleende bouwvergunning en de daaropvolgende inspecties…?

Qua bouwkundige voorzieningen is de bouwvergunning leidend. Dat wil zeggen dat ze in principe als het gebruik nog hetzelfde is geen extra brandwerende wanden kunnen eisen. Maar als er brandwerendheid op de bouwvergunning staat die om wat voor reden dan ook in de praktijk niet gerealiseerd is c.q. niet meer in goede staat is, heeft de gemeente wel het recht deze alsnog (volgens de bouwvergunning) te eisen.

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Misschien de tijd een beetje rekken. :lol:

Wat is de reden dat ze een gebruiksvergunning nodig hebben?

Toevallig omdat het valt onder bouwverordening artikel 6.1.1 lid B?????

In de recentste wijziging van de bouwverordening (de 11e wijziging, voorgesteld door de VNG), is deze categorie vervallen.

Dus eigenlijk helemaal geen gebruiksvergunning meer nodig. (achterliggende reden is dat een GV voor dit type bedrijven eigenlijk geen toegevoegde waarde heeft ivm de al geldende milieuregelgeving)

cu,
    Loe

vinma
    Bijdrager

Toevallig omdat het valt onder bouwverordening artikel 6.1.1 lid B?????

Loe, je hebt natuurlijk helemaal gelijk :wink: (alhoewel de betreffende gemeente ook een GV bij brandcompartimenten > 1000 m2 eist).

Onze ondernemer (de oen!) heeft echter (in april 2006) de GV al gekregen, en de bezwaartermijn laten verlopen….

Wederom een ondernemer die denkt dat ‘ie "klaar" is als de vergunning op z’n bureau ligt…. in de meeste gevallen begint dan het werk pas!! :oops:

We hebben nog wat te doen dus…!!

wopske dwdf-f
    Bijdrager
    Post count: 91

Ik begrijp dat er dus sprake is van een afgegeven gebruiksvergunning op een bouwwerk dat bouwkundig nog aangepast moet worden… Bouwkundige voorwaarden dus in de gebruiksvergunning; en dat hoort daar niet thuis! Tijdrekken kan dus zeer zeker, maar dat is niet zo efficiënt.

Eerst eens kijken of de eisen zijn gebaseerd op BB bestaande bouw, nieuwbouw of het van rechtens verkregen niveau (de bouwvergunning). Zijn eisen o.b.v. bestaande bouw, dan moet je er vanuit gaan dat het uitgevoerd moet worden. Is het o.b.v. de bouwvergunning, dan kun je dit aanvechten omdat het inmiddels een ‘bestaande bouwwerk’ is. Is het o.b.v. nieuwbouw, dan moet dit door de gemeente/brandweer zeer duidelijk gemotiveerd worden (een zogenaamd beleid bestaande bouw is niet (meer) voldoende).

Ter info: de eisen voor brandmeld- en ontruimingsinstallaties zijn voor bestaande bouw gelijk als voor nieuwbouw.

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

Ik begrijp dat er dus sprake is van een afgegeven gebruiksvergunning op een bouwwerk dat bouwkundig nog aangepast moet worden… Bouwkundige voorwaarden dus in de gebruiksvergunning; en dat hoort daar niet thuis! Tijdrekken kan dus zeer zeker, maar dat is niet zo efficiënt.

Eerst eens kijken of de eisen zijn gebaseerd op BB bestaande bouw, nieuwbouw of het van rechtens verkregen niveau (de bouwvergunning). Zijn eisen o.b.v. bestaande bouw, dan moet je er vanuit gaan dat het uitgevoerd moet worden. Is het o.b.v. de bouwvergunning, dan kun je dit aanvechten omdat het inmiddels een ‘bestaande bouwwerk’ is. Is het o.b.v. nieuwbouw, dan moet dit door de gemeente/brandweer zeer duidelijk gemotiveerd worden (een zogenaamd beleid bestaande bouw is niet (meer) voldoende).

Ter info: de eisen voor brandmeld- en ontruimingsinstallaties zijn voor bestaande bouw gelijk als voor nieuwbouw.

Dat zou ik ook zeggen. Ongeacht een gebruiksvergunning moet het pand bouwkundig in orde zijn. Dat heeft niets met de invoering van een gebruiksbesluit te maken.

Een gemeente mag niet ongemotiveerd meer eisen dan wat in de bouwvergunning is vastgelegd.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.