Brandpreventieforum Forums Gebruik gebruiksvergunning verplicht bij > 1500 m2

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 47
    #178 |

Volgens gemeente heeft een gebouw (b.v. industrie) bij een afmeting van > 1500 m2 een gebruiksvergunning nodig. Achterliggende gedachte hierbij is dat bij de minimale bezettingsgraadklasse van B5 er 1 persoon per 30 m2 GO (dus 50 personen) aanwezig kan zijn. Is dit niet wat overdreven voor bijvoorbeeld een magazijn waar slechts 3 personen aanwezig zijn? Hoe wordt hier in andere gemeenten mee omgegaan? En is hiervoor een aanpassing op de gemeentelijke bouwverordening nodig omdat in de model bouwverordening staat dat een gebruiksvergunning nodig is bij het aanwezig zijn van > 50 personen

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

Volgens gemeente heeft een gebouw (b.v. industrie) bij een afmeting van > 1500 m2 een gebruiksvergunning nodig. Achterliggende gedachte hierbij is dat bij de minimale bezettingsgraadklasse van B5 er 1 persoon per 30 m2 GO (dus 50 personen) aanwezig kan zijn.

Dit vind ik een hele kromme redenatie, een gebruiker geeft over het algemeen zelf aan hoeveel mensen er maximaal in het pand zijn.

Hoe wordt hier in andere gemeenten mee omgegaan? En is hiervoor een aanpassing op de gemeentelijke bouwverordening nodig omdat in de model bouwverordening staat dat een gebruiksvergunning nodig is bij het aanwezig zijn van > 50 personen

Wat wel redelijk veel gemeenten in de bouwverordening hebben opgenomen is dat bij topassen van gelijkwaardigheid of bij het toepassen bij concept beheersbaarheid van brand een gebruiksvergunning verplicht is.

De gedachtegang hierachter is om te kijken of de installatie(voor gelijkwaardigheid) goed word onderhouden en nog functioneert of bij beheersbaarheid van brand of er niet ineens een hele andere opslag (en dus ook vuurlast) plaaatsvind.

Omdat het gebouw 1500m2 is zou het kunnen dat er op 1 of andere manier een gelijkwaardigeid is toegepast, dus in die richting zou ik het zoeken.

werner driessens
    Bijdrager
    Post count: 47

Ik begrijp dat een gemeente bij Beheersbaarheid van Brand ook een gebruiksvergunning eist. Dit is hier echter niet het geval, het gebouw is gewoon ingedeeld in 2 brandcompartimenten < 1000 m2. Het is ook verder geen probleem om een gebruiksvergunning voor het gebouw aan te vragen (en te verkrijgen), ik vind het alleen overdreven. Ik ben gewoon benieuwd of er nog andere gemeenten zijn die de gebruiksvergunning op dezelfde basis eisen.

Na contact met de gemeente Eindhoven (hebben deze eis ook) blijkt dat de tekst uit de bouwverordening artikel 6.1.1 lid 1a iets gewijzigd is: "vijftig personen tegelijk aanwezig zullen zijn" is veranderd in "vijftig personen tegelijk aanwezig kunnen zijn".

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Je zou eens bij de VNG na kunnen vragen wat die ervan vinden (die stellen de MBV op).

Ik vind het een beetje een kromme redenatie. Je gebruiksvergunning is afhankelijk van een bepaald gebruik. Ook al zouden er in een fabriekshal 5000 personen aanwezig zijn, de wijze van gebruik geeft al aan dat er veel minder mensen aanwezig zijn.

Daarnaast is het gevaarlijk voor de gemeente om de bezettingsgraden uit het bouwbesluit te gebruiken om een punt uit de bouwverordening mee te ondersteunen. Dit zijn twee aparte regelgevingen, de een heeft weinig met de ander te maken. De gebruiksvergunning gaat over gebruik, en zou een eigen rekenmethode moeten kennen wil je zo’n zin erin opnemen.

Ook heeft Eindhoven op dit moment zichzelf onder de veren geschoten, omdat ze nu nooit meer met droge ogen een gebruiksbeperking op kunnen leggen om een gebruik wel toe te staan. Wanneer de gemeente zegt dat er maar 100 mensen in een pand mogen, kunnen er volgens het bouwbesluit (wat geen rekening met inrichting houdt) nog steeds meer in dan de gemeente aangeeft. Waarom zou de gemeente dit wel mogen, en de gebruiker dit niet van tevoren al aangeven??!

mcfozzy
    Bijdrager
    Post count: 10

Je zou eens bij de VNG na kunnen vragen wat die ervan vinden (die stellen de MBV op).

Ik vind het een beetje een kromme redenatie. Je gebruiksvergunning is afhankelijk van een bepaald gebruik. Ook al zouden er in een fabriekshal 5000 personen aanwezig zijn, de wijze van gebruik geeft al aan dat er veel minder mensen aanwezig zijn.

Zo kan je wel bepalen hoeveel er mensen er in kunnen (gebouw technisch). En je hebt nooit de discussie dat er maximaal 49 personen komen. En uiteindelijk wordt er toch bepaald hoeveel mensen er in mogen. Hier kan je best de bezettingsgraad gebruiken om hier een richting aan te geven.

Daarnaast is het gevaarlijk voor de gemeente om de bezettingsgraden uit het bouwbesluit te gebruiken om een punt uit de bouwverordening mee te ondersteunen. Dit zijn twee aparte regelgevingen, de een heeft weinig met de ander te maken. De gebruiksvergunning gaat over gebruik, en zou een eigen rekenmethode moeten kennen wil je zo’n zin erin opnemen.

Hier ben ik het absoluut niet mee eens. De regelgeving bouwbesluit en bouwverordening vullen elkaar aan. Als mensen in nieuwbouw B4 aanvragen op 200m2 en in de gebruiksvergunning 100 personen dan is er iets niet goed gegaan.

Ook heeft Eindhoven op dit moment zichzelf onder de veren geschoten, omdat ze nu nooit meer met droge ogen een gebruiksbeperking op kunnen leggen om een gebruik wel toe te staan.

Wat bedoel je een gebruiksbeperking om iets toe te staan…….

Wanneer de gemeente zegt dat er maar 100 mensen in een pand mogen, kunnen er volgens het bouwbesluit (wat geen rekening met inrichting houdt) nog steeds meer in dan de gemeente aangeeft. Waarom zou de gemeente dit wel mogen, en de gebruiker dit niet van tevoren al aangeven??!

Nu sla je de plank echt mis. Het bouwbesluit houdt hier wel rekening mee. Een restaurant geeft bijvoorbeeld B2 op. Terwijl een kroeg B1 hanteerd. Minder mensen per m2..

Ik ben van mening dat je met de methode van Eindhoven juist de klanten een handvat geeft wat er mogelijk is in een gebouw.

Ik denk dat ze zichzelf wel in de vingers gesneden hebben met het aantal vergunning wat hierdoor ontstaat.

vinma
    Bijdrager
    Post count: 28

Volgens gemeente heeft een gebouw (b.v. industrie) bij een afmeting van > 1500 m2 een gebruiksvergunning nodig.

Bergen op Zoom hanteert zelfs 1000 m2….

mcfozzy
    Bijdrager

Volgens gemeente heeft een gebouw (b.v. industrie) bij een afmeting van > 1500 m2 een gebruiksvergunning nodig.

Bergen op Zoom hanteert zelfs 1000 m2….

Op basis van wat? wat is de achteliggende gedachte

vinma
    Bijdrager
    Post count: 28

Op basis van wat? wat is de achteliggende gedachte

Er zijn zelfs kamervragen over gesteld. In het antwoord op die vragen stelt de minister dat de gemeente dit mag, omdat het "kan".

Inhoudelijk wordt er niets over gezegd….

In pricipe mag iedere gemeente in zijn bouwverordening zwaardere eisen opleggen dan in de model-BV (denk aan de gemeentelijke beleidsstukken inzake bestaande bouw…).

mcfozzy
    Bijdrager

In pricipe mag iedere gemeente in zijn bouwverordening zwaardere eisen opleggen dan in de model-BV (denk aan de gemeentelijke beleidsstukken inzake bestaande bouw…).

Als het in de bouwverordening is geregeld dan is daar idd niets tegen in te brengen

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.