Brandpreventieforum Forums Gebruik gebruiksvergunning obv brandbeveiligingsverordening

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 189
    #1783 |

Is een gebruiksvergunning o.b.v. de brandbeveiligingsverordening object gebonden of persoons gebonden? Object gebonden lijkt me wat raar omdat het over inrichten en daardoor niet over bouwwerken gaat.

ab
    Bijdrager
    Post count: 205

Bij ons is de gebruiksvergunning object gebonden, het gaat immers over gebruiksvoorschriften geldend voor een bepaald bouwwerk.
    Wanneer een object alleen een nieuwe eigenaar krijgt en er verder niets verandert, hoeft deze alleen een overschrijving op naam aan te vragen van € 40,35 en niet een nieuwe gebruiksvergunning waarvoor leges gelden van enkele honderden euro’s.

ruud van liempd
    Bijdrager

ik ga er gemakshalve even vanuit dat je in dit geval de gebruiksvergunning op basis van het gebruiksbesluit bedoeld. Of je hierbij leges kunt opleggen voor het overschrijven op naam (van een object gebonden vergunning??) is maar de vraag.

Mijn vraag gaat over de gebruiksvergunning o.b.v. de brandbeveiligingsverordening. Deze vergunning heeft betrekking op inrichtingen i.p.v. op bouwwerken. Het is dan de vraag of de vergunning gebonden wordt aan de inrichting of aan de aanvrager van de vergunning?

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Bij ons is de gebruiksvergunning object gebonden, het gaat immers over gebruiksvoorschriften geldend voor een bepaald bouwwerk.
    Wanneer een object alleen een nieuwe eigenaar krijgt en er verder niets verandert, hoeft deze alleen een overschrijving op naam aan te vragen van € 40,35 en niet een nieuwe gebruiksvergunning waarvoor leges gelden van enkele honderden euro’s.

Nu zeg je iets vreemds, want waarom zou je een vergunning op naam moeten overschrijven wanneer ze niet persoonsgebonden is?

aan de vraagsteller: waarom zou het van belang zijn voor jullie?

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Volgensmij is de gangbare omschrijving ook ‘zaakgebonden’. Dat betekend dat de vergunning voor een ieder geldt die haar uitvoert. Het maakt niet uit of die ‘zaak’ nu een gebouw of een inrichting is, het gaat meer over de werking van de vergunning dan over het object.

zo’n vergunning kan ook nog eens aflopend of doorlopend van karakter zijn. Een evenementenvergunning is aflopend, een gebruiksvergunning meestal doorlopend.

ruud van liempd
    Bijdrager

Dag Joachim,

In dit geval is het van belang omdat bij ons voorheen werd aangenomen dat gebruiksvergunning persoonsgebonden waren. Met de komst van het gebruiksbesluit ben ik er achter gekomen dat deze zaakgebonden zijn. Het tarief voor het overschrijven van een gebruiksvergunning op een andere naam kon daardoor vervallen in de legesverordening. Vraag van de afdeling financien was of dit dan ook kon vervallen voor de gebruiksvergunning obv de BBV. Vandaar mijn vraag.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.