Brandpreventieforum Forums Bouw gebruiksoppervlakte volgens NEN2580

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 3
    #1613 |

De NEN zegt duidelijk wat er niet bij een gebruiksoppervlakte hoort. Maar 1 ding is mij onduidelijk. Wat moet je doen met gedeelten van een gebouw welke niet voor mensen toegangelijk zijn gemaakt. Mag je die dan van de GO aftrekken??
    Een aanvrager geeft dit aan en komt zo onder de toegestane maximale grote van een BC.
    Mij inziens is het een vloeroppervlakte en moet het meegenomen worden in de grote van het BC, maar hier is het dus niet iedereen mee eens.

freddy
    Bijdrager
    Post count: 41

De "gebruiksoppervlakte volgens NEN2580"kent geen onderscheid tussen gedeelten van een gebouw welke wel en welke niet toegankelijk zijn gemaakt voor mensen (wat moet ik me hierbij eigenlijk voorstellen… een afzetlint en de mededeling: ivm de grootte van het brandcompartiment is dit deel van het gebouw niet toegankelijk?).

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2267

In de NEN staat een schema waarin alle oppervlaktes uit de NEN naast elkaar zijn afgezet. Daarop kun je zien onder wat voor soort oppervlak een stukje van een gebouw kan vallen. Lees dat eens door, dat kan je een hoop duidelijkheid geven.

Het GO is het gehele oppervlak tussen de opgaande scheidingsconstructies. In dit geval de opgaande scheidingsconstructies van het brandcompartiment. Alles wat in dat BC valt moet je dus meerekenen, ongeacht het gebruik.

p van dijk
    Bijdrager
    Post count: 3

De verwarring en het idee is onstaan door de toelichting in de NEN norm.

Dit citaat gebruikt men nu dus ook voor een ander deel van het gebouw. (niet dat we ermee accoord gaan, maar het idee was leuk)
    En wat je erbij moet voorstellen, ze hebben inderdaad een hekwerk geplaatst.

peter
    Bijdrager
    Post count: 580

Inderdaad, die toelichting over de zolder schept nogal verwarring. De gebruiksoppervlakte geeft de vloeroppervlakte voor het beoogde gebruik weer. Een zolder voor het opbergen van spullen, die volgens de toelichting dus niet bij de gebruiksoppervlakte hoeft te worden meegeteld, lijkt me juist een ruimte met beoogd gebruik…

En waarom zou die benadering wel voor een zolder gelden en niet voor een andere ruimte? (Afgezien van de hoogte.)

Moderator

De term ‘voor mensen toegankelijk’ wordt wel op meer plekken gebruikt, bijvoorbeeld ook bij het bepalen of iets een gebouw of een bouwwerk is. Het wil zeggen dat een persoon in de ruimte kan komen, en zich er relatief vrij in moet kunnen bewegen. In de meeste gevallen is een hekwerk dan niet voldoende, omdat de ruimte in potentie nog steeds toegankelijk is. Je moet meer denken aan ruimtes die vanwege hun afmetingen niet geschikt zijn om er langere tijd in te verblijven. Vaak wordt aansluiting gezocht met de hoogtebepaling uit de NEN (ik weet het, redenatiecirkeltje) en wordt gezegd dat 1,5 mtr. hoogte hiervoor een grenswaarde is.

royv
    Bijdrager
    Post count: 2

hier heb ik nog een vraag over;
    ik heb een fabriek met een grond oppervlakte van 50 bij 40 meter. dus 2000m2. (dus geen overschreiding BC)
    Echter deze fabriek is 20meter hoog en er hangt een soort silo in. Rondom deze silo zijn "vloeren" aangebracht; roostervloeren. Dit om de 5 meter.
    Moet ik de oppervlakte van de roostervloeren nu meetellen of blijft het gewoon 2000m2?

Moderator

Die roostervloeren zijn waarschijnlijk meer deel van de inrichting van de ruimte dan dat ze onderdeel van het gebouw zijn. Wanneer je het ‘lege’ gebouw bekijkt waarvoor waarschijnlijk de bouwvergunning is afgegeven, zul je ze niet terugzien.
    Wanneer ze geen verdere functie hebben dan controleplatforms hoef je ze naar mijn mening ook niet te betrekken in het GO, en ook niet te beschouwen als verblijfsgebieden. De veiligheidsregels die ervoor gelden zul je ook niet vinden in het bouwbesluit, maar eerder in de ARBO-regelgeving.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.