Brandpreventieforum Forums Gebruik Gebruiksfunctie magazijn van een supermarkt

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 10
    #1564 |

Ik heb de volgende vraag. Weet alleen niet of dit het goede topic is.

Een supermarkt met een vloeroppervlak van 1300m2. Bouwvergunning komt uit 1999. De supermarkt heeft 2 bouwlagen waarvan een kantoor en kantine op de 1e verdieping. Het pand heeft geen installatie. Volgens het Gebruiksbesluit moet er een niet-automatische brandmeldinstallatie in. Dus tijdens een controle aangegeven dat er een installatie in moet. De opdrachtgever komt nu met het verweer dat het winkeloppervlak 970m2 (winkelfunctie) en het magazijn (+/-250m2) een overige gebruiksfunctie is. Dus de winkelfunctie komt onder de 1000m2 en is een bmi dus niet noodzakelijk. Er loopt een vluchtroute vanuit de winkel door het magazijn (tevens personeelsingang) en ook het kantoor en kantine moeten via het magazijn worden bereikt. In het aanvraagformulier staat winkelgebouw aangegeven en geen andere functie. In de bouwvergunning staat geen gebruiksfunctie aangegeven. Mijn inziens is het magazijn onderdeel van een winkel en past overige gebruiksfunctie niet bij een magazijn voor een supermarkt.
    Hoe denken jullie hierover??

Hassebassie

jarnold ter meer
    Bijdrager
    Post count: 252

Tja… :? dat wordt dan wel een erg lastig project. In principe moeten inderdaad de functies van de verleende bouwvergunning aangehouden worden, maar als dat niet bekend is blijf je denk ik discussie houden. Helemaal als de brandweer/gemeente voet bij stuk houdt.
    In mijn beleving zou het magazijn toch heel goed een andere functie kunnen hebben. Dit is dan een nevenfunctie van de winkel (zelfde principe als een woning met garage, waarbij de garage een overige gebruiksfunctie is). Thermisch en energetisch gezien is dit eigenlijk ook wel het meest logisch, omdat bevoorrading van een winkel vaak via een sectionaaldeur in het magazijn plaatsvindt. Deze sectionaaldeur is dus relatief vaak open.
    Een overige gebruiksfunctie vind ik echter niet passen bij een magazijn van een supermarkt, omdat bij een overige gebruiksfunctie het verblijven van personen van ondergeschikt belang is :!: . Dit is bij een magazijn van een supermarkt niet zo, omdat er wel degelijk mensen de hele dag werken. Een industriefunctie zou ik me eventueel nog voor kunnen stellen. Conform het Bouwbesluit is de definitie van een industriefunctie:
    Het aangeven van een "winkelgebouw" vind ik niets zeggen. Een winkelgebouw is geen gebruiksfunctie, maar zegt naar mijn idee alleen maar iets over de hoofdgebruiksfunctie van het gebouw, er kunnen dan altijd nog andere (neven)functies in zitten. Ik neem aan dat de kantine bijvoorbeeld een "bijeenkomstfunctie" is? Dit is voor iedereen wel begrijpelijk en wordt niet moeilijk over gedaan…
    Het blijft een lastige kwestie denk ik :F: . Toch zou ik heel goed kunnen leven met een industriefunctie voor het magazijn, maar niet een overige gebruiksfunctie.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2258

supermarkt is winkelfunctie (Jan, bedankt voor de correctie) met waarschijnlijk een lage bezettingsgraad (B3 of B4)
    magazijn is bedrijfsmatige opslag dus ‘normale’ industriefunctie omdat er aanwezigheid van personen nodig is voor de bedrijfsvoering.

de term ‘overige functie’ heeft niet zozeer met de aanwezigheid van personen te maken, dan wel het niet passen in een van de ander 12 functies… een soort vangnet zeg maar.

Die twee functies mogen in hetzelfde BC liggen, functionele scheiding is niet vereist. Is er een goede brandscheiding tussen het magazijn en de winkel aanwezig (vooral bij de klapdeuren?).

Ik heb het gebruiksbesluit hier niet direct bij de hand, maar volgensmij moest je het inderdaad per functie beoordelen. Wanneer je voor de winkel en het magazijn ‘los’ geen installatie nodig hebt, dan voor het totaal ook niet.

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

winkelfunctie is bijeenkomstfunctie

Dat klinkt wel een beetje raar he, vind je ook niet?

jarnold ter meer
    Bijdrager
    Post count: 252

Ik heb het gebruiksbesluit hier niet direct bij de hand, maar volgensmij moest je het inderdaad per functie beoordelen. Wanneer je voor de winkel en het magazijn ‘los’ geen installatie nodig hebt, dan voor het totaal ook niet.

Klopt :H:, de randvoorwaarden uit de tabel van het Gebruiksbesluit moeten per functie apart beoordeeld worden. (hierover zijn meerdere topics gewijd)

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.