Brandpreventieforum Forums Bouw gebruiksfunctie bejaardenhuis

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 81
    #1160 |

Goedenmiddag. ter beoordeling heb ik een bejaardenhuis gehad. Slaapkamers voor de bewoners en een woonkamer waar men overdag kan zitten. Ik zit nu met de gebruiksfunctie. Waaronder is dit te benoemen. Gezondheidsfunctie is het niet gezien de bejaarden niet te bed liggen, volgens mij. Is dit te beoordelen op woonfunctie. In het bouwbesluit wordt geen nadere toelichting gegeven.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Ik zou zeggen kijk op pagina 20, Bijlage I, van het gebruiksbesluit en pagina 58 van de toelichting gebruiksbesluit.
    (met name ook de laatste alinea)

J. Nieuwland

bakero
    Bijdrager
    Post count: 117

Nee daar word je wijzer van… Het Gebruiksbesluit introduceert alleen nieuwe functies, waarbij het er wat mij betreft niet duidelijker op wordt…

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Yeah, ook het nieuwe aanvraagformulier Bouwvergunnign kent categorien die niet in overeenstemming zijn met het Bouwbesluit. Leuker kunnen we het maken, niet makkelijker.

Is de slaapkamer een woonfunctie (badkamer, m² en dergelijke)? Ik ben van mening dat een bejaardenhuis (of hoe je het ook noemt) een specifieke beoordeling nodig heeft. Hierbij moet je kijken naar woonfunctie/logiesfunctie en gezondheidszorgfunctie.

Een hotel heeft subcompartimenten met zelfsluitende deuren, een bejaardenhuis waar oudjes slapen zou, uitgaande van een woonfunctie dit niet nodig hebben. Dit is in strijd met hetgeen is gesteld in het BBC zorggebouwen, en mijn visie op brandveiligheid. Toetsen op verschillende functies is ook mogelijk, maar de vraag is of dit daadwerkelijk de veiligheid verhoogd.

jansen
    Bijdrager
    Post count: 81

Het is heel leuk, woning bezit geen keuken. Eten wordt centraal geregeld. volgens het gebruiksbesluit is een zorgclusterwoning een zelfstandige woning. In dit geval dus niet. Valt hij onder gezondheidsfunctie. Niet automaische bewaking nodig. Zorgclusterwoning gedeeltelijke bewaking. Als het op de letter van de wet getoetst wordt zijn er alleen handmelders nodig. VInd dit een grote vorm van schijnveiligheid, gezien de oudere personen meestal slecht ter been zijn, en het van wezenlijk belang is dat een brand snel gedtecteerd wordt.

leon
    Bijdrager
    Post count: 220

Een verzorgingshuis (volgens mij wordt die term ‘bejaardenhuis’ niet meer gebruikt vandaag de dag) valt normaliter onder woonfunctie (uiteraard met uitzondering van centrale huiskamer e.d.). Saillant detail: je mag het zelfs aanvragen als ‘woonfunctie, niet gelegen in woongebouw (al dan niet > 500 m2)’.

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Heeft iedere kamer een huisnummer (in de gemeentelijke administratie)? :)

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.