Brandpreventieforum Forums Gebruik Gebruiksbesluit en woonfunctie voor zorg

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 9
    #1701 |

Wat te doen met woonfuncties voor zorg, waarvan de eigenaar aangeeft dat het voor hem een bedrijfsmatige activiteit is waarbij hij aan meer dan 10 personen nachtverblijf biedt?
    Denk bijv aan een zorgboerderij met appartementen of een gezinsvervangend tehuis met personeel dat voor de kinderen zorgt.

Ik weet dat in het Gebruiksbesluit gesteld wordt dat woonfuncties geen gebruiksvergunning nodig hebben, maar de eigenaar van dit object geeft zelf nadrukkelijk aan dat het voor hem een bedrijfsmatige activiteit is en wil een vergunning.

Wie heeft hier ervaring mee?

martijn_koot
    Bijdrager
    Post count: 26

Dat is niet helemaal waar dat woonfuncties voor zorg geen gebruiksvergunning nodig hebben. Als je in art. 1.3 lid 2 en 3 van het Gebruiksbesluit kijkt, zie je dat artikel 2.11 en 2.12 gewoon van toepassing zijn op een woonfunctie met zorg.

dragonfly
    Bijdrager
    Post count: 62

Kijk ook even bij de veelgestelde vragen van VROM (http://www.vrom.nl/bouwregelgeving_helpdesk, vraag nr. 619).

Hierin staat onder meer het volgende:

Blijft bij mij alleen de vraag hoe dit antwoord zich verhoudt tot het wel van toepassing zijn van artikel 2.11 voor een woonfunctie voor zorg…

martijn_koot
    Bijdrager
    Post count: 26

Ja precies, hetgeen dat in artikel 1.3 wordt gesteld, staat er nu volledig overbodig. Ik denk dat hier het laatste nog niet over gezegd is. Wat betreft de vraagstelling. Als de aanvrager aangeeft dat het om bedrijfsmatig nachtverblijf verschaffen gaat, is het gebruiksvergunningplichtig.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.