Brandpreventieforum Forums Gebruik Gebruiksbesluit bijlage 1 "Grenswaarden"

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 13
    #1385 |

Er is bij ons een discussie over hoe om te gaan met bijlage 1 van het gebruiksbesluit.
    Kan en wil iemand uitleggen hoe ik deze bijlage 1 van het gebruiksbesluit moet lezen?

Als ik een gebouw heb met verschillende gebruiksfuncties o.a. Bijeenkomstfunctie, Onderwijsfunctie en een Kantoorfunctie moet ik dan de gebruiksoppervlaktes per gebruiksfuncties bij elkaar optellen om via bijlage 1 de BMI-installatie te kunnen bepalen in dit gebouw?
    M.a.w. ik heb in een gebouw op beg. gr. 3 x een bijeenkomstfunctie KDV met elk een oppervlakte van 190 m2 (3 verschillende gebruikers/eigenaren) en een onderwijsfunctie beg. gr. met 2 brandcompartimenten van ieder 450 m2 en een kantoorfunctie 200 m2 verdeeld over 2 bouwlagen van ieder 100 m2.

jarnold ter meer
    Bijdrager
    Post count: 252

Er zijn meerdere topics te vinden over dit onderwerp waarin wordt uitgelegd hoe hier mee om te gaan. Klik onderstaande link voor 1 zo’n topic.

gebruik/grenswaarden-gebruiksbesluit-t1505.html

Het aantal huurder/gebruikers/eigenaren is niet van belang. Het betreft de veiligheid per functie. Tevens wordt in die topic uitgelegd hoe om te gaan met gemeenschappelijke (verkeers)ruimten.
    Succes :wink: .

henk
    Bijdrager

Er zijn meerdere topics te vinden over dit onderwerp waarin wordt uitgelegd hoe hier mee om te gaan. Klik onderstaande link voor 1 zo’n topic.

gebruik/grenswaarden-gebruiksbesluit-t1505.html

Het aantal huurder/gebruikers/eigenaren is niet van belang. Het betreft de veiligheid per functie. Tevens wordt in die topic uitgelegd hoe om te gaan met gemeenschappelijke (verkeers)ruimten.
    Succes :wink: .

Deze heb ik gelezen maar die gaat over het bijtellen van de gemeenschappelijke gebruiksoppervlak die snap ik maar ik blijf nog met mijn vraag zitten!

jarnold ter meer
    Bijdrager
    Post count: 252

Als ik een gebouw heb met verschillende gebruiksfuncties o.a. Bijeenkomstfunctie, Onderwijsfunctie en een Kantoorfunctie moet ik dan de gebruiksoppervlaktes per gebruiksfuncties bij elkaar optellen om via bijlage 1 de brandmeldinstallatie-installatie te kunnen bepalen in dit gebouw?
    M.a.w. ik heb in een gebouw op beg. gr. 3 x een bijeenkomstfunctie KDV met elk een oppervlakte van 190 m2 (3 verschillende gebruikers/eigenaren) en een onderwijsfunctie beg. gr. met 2 brandcompartimenten van ieder 450 m2 en een kantoorfunctie 200 m2 verdeeld over 2 bouwlagen van ieder 100 m2.

Je moet dus inderdaad per gebruiksfunctie toetsen. In dit geval dus:
    1. Bijeenkomstfunctie met KDV: (3×190) 570 m², (beg gr.) 1 bouwlaag
    2. Onderwijsfunctie: (2×450) 900 m², 1 bouwlaag
    3. Kantoorfunctie: (2×100) 200 m², 2 bouwlagen.

Hopelijk is het nu iets duidelijker :adviseur:

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    henk
    Bijdrager

Jarnold bedankt voor je reactie maar dit is jou mening die ik ook deel maar er zijn er bij ons die zeggen dat je alleen maar moet kijken naar de gebruiksfunctie per gebruiker in dat gebouw m.a.w. de 3 KDV hoeven geen BMI te hebben conform het gebruiksbesluit, en daar heb ik net als jij een andere menig over. Hopelijk zijn er nog meerdere personen die hierover een mening/discussie hebben die ik graag hoor.

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Uit een eerdere discussie:

brandmeldinstallatie-ontruimingsinstallatie/programma-van-eisen-afgekeurd-t1473.html?hilit=wegen#p8034

Ik pas altijd het volgende toe:

opp GO1 / grenswaarde GO1 + opp GO2 / grenswaarde GO2 + ….. moet kleiner of gelijk zijn aan 1. Is de uitkomst groter dan een brandmeldinstallatie.

Dus een loods (industriefunctie) van 900 m2 en een kantoor van 400 m2 die samen één gebouw vormen met één bouwlaag moet een ontruimingsalarminstallatie hebben.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.