Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie Gebruik van Solo A3 Testgas bij Optische rookmelders

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 3
    #221 |

Ons is verboden om nog langer gebruik te maken van deze testgas omdat er vervuiling zou optreden in de melders.
    Als beheerder BMI hebben we verschillende installaties in beheer, deze testen we iedere maand, spanningsuitval,handmelder en rookmelder. De 4 en 8 maandelijkse test is uitbesteed. nu wordt ook de maandelijkse rookmeldertest uitbesteed omdat er vervuiling zou optreden in de rookmelders.
    Mijn vraag is dus:
    Treed er vervuiling op? Zo ja, over welke periode praten we?
    Moet de 4 en 8 maandelijkse test door een extern bedrijf gedaan worden of mag de beheerder BMI dit ook.
    Volstaat de maandelijkse rookmeldertest met een electronische tester?
    We gebruiken bij de Solo testgasbus GEEN stok en houder, een ietsje gas volstaat, en we gebruiken NOOIT dezelfde rookmelder maar iedere maand een ander gedeelte van de installatie.
    Kom er maar in….

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

Het testgas is vervuilend en laat een residu na in de melder. Echter is dit minimal, zeker als je de dispenser van Solo gebruikt voor deze testen, als je dan ook nog steeds een andere melder test, dan lijkt het me geen problem geven.

Een electronische tester wordt in de norm niet genoemd, dus blijft discutabel. Je melder moet een van buitenaf komende stof detecteren. Voor de maandelijkse testen kun je deze gebruiken, het gaat dan meer om de doormelding dan om de werking van de melder.

De beheerder mag de 4 en 8 maandelijkse beheerstaken zelf uitvoeren.

kruisje pietersenkruisje pietersen
    Bijdrager
    Post count: 172

Ons is verboden om nog langer gebruik te maken van deze testgas omdat er vervuiling zou optreden in de melders.
    Als beheerder BMI hebben we verschillende installaties in beheer, deze testen we iedere maand, spanningsuitval,handmelder en rookmelder. De 4 en 8 maandelijkse test is uitbesteed. nu wordt ook de maandelijkse rookmeldertest uitbesteed omdat er vervuiling zou optreden in de rookmelders.

Ik ben benieuwd wie je dit verboden heeft. Het lijkt er een beetje op dat iemand voor zijn eigen parochie preekt. Is er aangetoond dat dit daadwerkelijk gebeurd? De meeste leveranciers kunnen de melders uitlezen op vervuiling.

Mijn vraag is dus:
    Treed er vervuiling op? Zo ja, over welke periode praten we?

De vervuiling zal bij het gebruik van de testgashouder van solo minimaal zijn. Ook zonder deze houder kan het goed gaan, zolang je maar niet te veel gas in de melder spuit. Een beetje residu zal er altijd wel achter blijven,maar dat zou geen kwaad moeten doen.

Moet de 4 en 8 maandelijkse test door een extern bedrijf gedaan worden of mag de beheerder BMI dit ook.

De 4 en 8 maandelijkse test mogen door de beheerder worden uitgevoerd. De beheerder mag er ook voor kiezen om de maandelijkse en / of de 4 en 8 maandelijkse testen uit te besteden.

Volstaat de maandelijkse rookmeldertest met een electronische tester?

Volgens de norm moet de melder worden beproefd door van buiten af een brandverschijnsel aan te bieden. Sommige meldertypen kunnen met een magneet wordne getest. Dit voldoet dus niet. Als je het over een electronische meldertester hebt dan denk ik aan de "flitsstok" die Siemens gebruikt. Deze testmethode is door de inspectie instellingen in orde bevonden (voor zover dat wat waard is…)

We gebruiken bij de Solo testgasbus GEEN stok en houder, een ietsje gas volstaat, en we gebruiken NOOIT dezelfde rookmelder maar iedere maand een ander gedeelte van de installatie.
    Kom er maar in….

Ik zou zeggen: laat ze maar aantonen dat de melders vervuilen. :H: :W:

X never ever marks the spot

richard visser
    Bijdrager

De flitser van Siemens en de afstandsbediening van Argina…..beide testen niet met rook/gas, dus niet functioneel….

Bijdrager

De flitser van Siemens en de afstandsbediening van Argina…..beide testen niet met rook/gas, dus niet functioneel….

Een afstandsbediening niet. De flitser verstoort het licht in de rookmelder. Het is inderdaad geen brandverschijnsel, maar test in ieder geval de ontvanger nog functioneel….

richard visser
    Bijdrager

Laten we eerlijk zijn, het zijn beide geen goede functionele testen, maar omdat Siemens wat invloed heeft uitgeoefend wordt het flitsertje oogluikend toegelaten.

a pepping
    Bijdrager

Een afstandsbediening niet. De flitser verstoort het licht in de rookmelder. Het is inderdaad geen brandverschijnsel, maar test in ieder geval de ontvanger nog functioneel….

Dank voor de antwoorden allen.
    Bekruipt mij toch dat onbehaaglijk gevoel dat ons takenpakket als beheerder BMI word uitgekleed en uitbesteed aan derden.
    Wij hebben in al de jaren testen 1 maal een rookmelder op "drift" gehad en dat was door een spinnenweb in de melder.
    Ook in wasruimtes waar nogal wat stof rondzweeft hebben we nog nooit problemen gehad,en het systeem is van 1996,Siemens.
    Het systeem wordt maandelijks door ons getest, volgens de regels zou ook de 4 en 8 maandelijkse weer moeten maar de laatste was in januari 2014. Voor veel gebouwen geldt dat er nogal wat veranderd is qua meubilair en de hoeveelheid elektrisch apparatuur (en dus de kans op brand) is toegenomen. De vuurdruk is daarmee feitelijk zodanig toegenomen dat de gebruikersvergunning ALLANG ingetrokken had moeten worden. De NEN 3140 keuring is geweest maar afgekeurd materiaal word niet afgevoerd want prive-eigendom. Bankstellen en ander meegenomen materiaal staat op kamers waardoor er minder ruimte is . Overtollig meubilair, matrassen e.d. worden in ruimtes opgeslagen die daarvoor niet geschikt zijn. in deze ruimtes hangt een hittemelder, dus moet de temperatuur daar eerst behoorlijk oplopen.
    Kortom: werk aan de winkel. Ik hou jullie op de hoogte over de keuzes die dit bedrijf maakt omtrend de testen.

Bijdrager

Met dit antwoord weerleg je de bewering van Siemens eigenlijk al. Veranderingen in meubilair hebben trouwens geen relatie met de gebruikers vergunning. De NEN 3140 keuring wel. En het toepassen van thermische melders in opslagruimten moet ook door het branddetectiebedrijf worden opgemerkt.

a pepping
    Bijdrager

Met dit antwoord weerleg je de bewering van Siemens eigenlijk al. Veranderingen in meubilair hebben trouwens geen relatie met de gebruikers vergunning. De NEN 3140 keuring wel. En het toepassen van thermische melders in opslagruimten moet ook door het branddetectiebedrijf worden opgemerkt.

Het zijn geen opslagruimtes in de zin van, maar gezamenlijke ruimtes om te koken enz. Een soort huiskamer zeg maar.
    maar nu het volgende: Door leidinggevenden is ons min of meer verboden om de rookmelders nog langer te testen. Volgens de huidige regelgeving moeten gebouwen die ingericht zijn als slaap en woonvertrekken maandelijks een test ondergaan,dwz, stroomuitval,handmelder,rookmeldertest, en controleren of de meldingen doorkomen bij de centrale meldkamer of RAC. Door de rookmelders niet meer te testen lijkt mij de BMI niet meer in nominale staat. Wie is er nou verantwoordelijk voor het onderhoud, de Beheerder Brandmeldinstallatie of iemand anders. Let wel,het zijn overheidsgebouwen dus verschillende partijen,Rijksgebouwendienst gebruiker, enz. Moet ik nou stoppen met die test terwijl ik weet dat de gebouwen getest moeten worden? In het gekste geval vervalt de gebruikersvergunning die door de gemeente is afgegeven. Er zijn verschillende scenario’s te bedenken wat er zou kunnen gebeuren. Of is de regelgeving dermate veranderd dat dit niet meer moet, dan zou ik dit graag ook weten.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.