Brandpreventieforum Forums Gebruik Gebouw ontruimen binnen 15 minuten?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 6
    #2958 |

Hallo Allemaal,
    In diverse documenten wordt aangegeven dat het een vereiste is om binnen 15 minuten een gebouw ontruimt te hebben. Elders wordt weer gesproken over: Al deze gebouwen moeten in beginsel binnen 15 minuten volledig ontruimd zijn.

Wie kan mij aangeven in welke wet en/of artikel dit vastgelegt is?
    Ik heb gezocht in BB2012 en de arbo-wet, maar die 15 minuten kom ik nergens tegen als een hard gegeven.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!

Groet Richard

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Voorafgaand aan de ontwikkeling van het Bouwbesluit zijn door het NIBRA(NIFV) voor elke gebruiksfunctie brandbeveiligingsconcepten bedacht. Deze brandbeveiligingsconcepten kennen een . Dit is een tijdlijn van 0 tot +60 minuten waarin de verschillende fasen van een incident(brand) zijn opgenomen (ontdekkingstijd, alarmeringstijd enz.). Voor de ontvluchtingstijd is 15 min. aangehouden bij alle deze concepten, wellicht gebaseerd op de AROR zoals deze tot dan toe werd gehanteerd.
    Deze concepten zijn vervolgens de basis geweest voor het Bouwbesluit. D.w.z. het Bouwbesluit is een invulling van deze concepten.

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

In de regeling Bouwbesluit staat deze 15 minuten aangegeven, overigens is het 20 minuten als je sluisjes hebt voor het trappenhuis.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

@duiveltje: niet goed opgelet bij geschiedenis?

In 1992 is het Bouwbesluit van kracht geworden, opgesteld door min van VROM (ministerie van bouwen.

Kort daarNA is door het ministerie van BZK (het toenmalige ministerie van rode auto’s) brandveiligheidsconcepten opgesteld.

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

In de intergrale nota van toelichting algemeen deel BB 2012 hoofstuk 6.5 Brandveiligheid worden de algemene uitgangspunten aan gegeven. Hier wordt o.a. de 15 minuten genoemd.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

De nota is geen wetgeving, die kan je alleen het denkproces laten zien wat aan de wet of het besluit ten grondslag heeft gelegen, en kan je helpen zaken uit te leggen. De regels voor ontruimtingstijden, opvang- en doorstroomcapaciteit bij nieuwbouw zijn een samenwerking tussen bouwbesluit art. 2.108 voor het sub-brandcompartiment en de Regeling bouwbesluit art. 2.1 voor buiten het sub-bc.

De totale ontruimingstijd van een gebouw vindt je dus in de Regeling, maar je moet het samen met het bouwbesluit beschouwen om te zien of je sub-bc’s voldoende snel leeg kunnen lopen, en of de vluchtstromen in het gebouw elkaar niet dwars zitten.

Voor bestaande bouw zijn er alleen de regels uit art. 2.118 bouwbesluit (geen regels dus anders dan de functionele eis) en in de Regeling zijn nog geen eisen voor bestaande situaties opgenomen. Dat is dus altijd maatwerk en zal sterk afhangen van de leeftijd van je gebouw en het rechtens verkregen niveau wat je hebt.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.