Brandpreventieforum Forums De Koffiehoek Gastcollege brandveiligheid studentenhuisvesting

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 34
    #2466 |

Goedemorgen allemaal!

Volgende week maandag (12 maart) ga ik een gastcollege geven voor twee eerstejaars klassen van de opleiding Vastgoed en Makelaardij in Groningen. Zij hebben op dit moment een project over vastgoedmanagement met betrekking tot studentenhuisvesting.

Hoewel ik zelf ook al veel inspiratie heb (helaas heb ik maar een uurtje de tijd) zou ik ook aan jullie willen vragen of jullie mee willen denken.
    Ik ben eigenlijk op zoek naar (beeld)materiaal dat ik kan gebruiken zoals filmpjes of foto’s van menselijk gedrag/onveilige situaties/etc. Ook als jullie nog leuke (provocerende) stellingen hebben of andere informatie dan hoor ik het graag! Het liefst allemaal in het kader van studentenhuisvesting. Ik wil er graag een heel actief en interessant programma van maken.

Zelf heb ik al wat filmpjes van youtube gehaald en heb ik ook een stukje van de documentaire "niets menselijks is ons vreemd". Daarnaast heb ik al wat foto’s van onveilige vluchtwegen.

Ben benieuwd naar jullie input, alvast bedankt voor het meedenken!

ivo de hoogen
    Bijdrager
    Post count: 125

Bijgaand een foto van een situatie die wij regelmatig aan treffen. Ik heb evt op mijn site ook nog wat info staan http://www.kamerverhuurvergunning.nl.
    IDH_0139.JPG

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Wat is de nieuwswaarde van deze post?

Stiekem promotie maken?

ivo de hoogen
    Bijdrager

Misschien een stukje preventie? Bewustwording van de fouten in het nieuwe bouwbesluit (nen-2555 ipv
    Nen-2535, geen detectie verwijderde melder, installatie door klusjesman etc….) De praktijk laat maar al te vaak zien dat zowel de bewoner als eigenaar het niet zo nauw nemen met de veiligheid in zo’n studentenhuis. Als daar vanuit de advieswereld al ingezet kan worden, dan is dat alleen maar mooi…

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

een afgeplakte 2535 werkt even goed als een afgeplakte 255 melder volgens mij.

ivo de hoogen
    Bijdrager

Verantwoordelijkheid en controle…..

annegreeth nijhof
    Bijdrager

Bedankt voor jullie input! Preventie en bewustwording is wel de insteek voor het gastcollege. Veelvoorkomende ‘fouten’, typisch menselijk gedrag, verantwoordelijkheid van de student zelf en niet altijd maar met de vinger naar de verhuurder wijzen etc.

@kruislijst: Kom net zelf uit de schoolbanken en weet wel dat ik geen gastcollege wil geven waar de studenten zitten met de gedachte: "Dit moeten we even uitzitten om er een punt bij te krijgen". Vandaar dat ik om hulp vraag in de koffiehoek (waar over vanalles gepraat mag worden geloof ik?) en een zo’n interactief en breed mogelijk college kan geven waarna er hopelijk wat mond-op-mond reclame en bewustwording bij de studenten komt.

arno lommers
    Bijdrager
    Post count: 86

Wat je ook mee zou kunnen nemen in je gastcollege is een item over koolmonoxide. Vaak zie je dat huisbazen in studentenkamers het niet zo nauw nemen met het onderhoud van badgeisers en andere open verbrandingstoestellen waardoor de kans op koolmonoxidevergiftiging toeneemt.
    Tip: In het Brabants Dagblad van afgelopen zaterdag stond hierover een heel interessant artikel.

Succes met je gastcollege.

annegreeth nijhof
    Bijdrager

Thnx! Ik ga het artikel even opzoeken.

arno lommers
    Bijdrager
    Post count: 86

Mocht je het niet kunnen vinden, mail me dan even. Ik heb het betreffende artikel als PDF gedownload en kan je dat toesturen als je wilt.

annegreeth nijhof
    Bijdrager

Ik heb het artikel al gevonden, heftig verhaal! Zeker goed om mee te nemen tijdens m’n gastcollege. Bedankt voor de tip.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.