Brandpreventieforum Forums Bouw Functiewijziging kantoor naar woningen

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 3
    #2917 |

ik ben bezig met de verbouwing van een bestaande kantoorlaag van een gebouw naar appartementen. langs de voorgevel loop een open galerij met slechts aan 1 zijde een trappenhuis. de galerijlengte is 36 meter. is een 2e vluchtweg noodzakelijk voor de functiewijziging of kan ik op basis van de eisen voor bestaande bouw volstaan met de huidige ontsluiting?

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2261

Heeft u zelf al iets gevonden in het bouwbesluit hierover? Wat zijn de eisen voor bestaande bouw voor een woningsontsluiting?

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Nee, dat kan niet. Ik leg u graag uit waarom niet, maar ik denk met alle respect, gezien de wat naïeve vraag die u stelt, dat het verstandig is professionele hulp bij het ontwerpproces in te schakelen. Een goede adviseur kan u namelijk ook helpen een oplossing voor het probleem te vinden. Hoe eerder hierover wordt nagedacht in het ontwerpproces, hoe meer mogelijkheden over het algemeen nog open staan.

a van lomwel
    Bijdrager

Ik heb zelf sowieso al gevonden dat de eisen voor bestaande bouw toestaan dat wordt volstaan met een enkele vluchtweg. Waar ik niet helemaal uitkom is de brandwerendheidseis aan de gevel. Als ik het goed uitleg heb ik aan de galerijzijde een eis van 20 minuten wbdbo. Het totale gebruiksopervlakte van de appartementen blijft onder de 500 m2 dus het trappenhuis hoeft geen extra beschermde vluchtroute te zijn.

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager

Bijna goed, de galerij moet een zijn (2.106 lid 3 sub b), dus WBDBO minimaal 30 min (2.85) en het trappenhuis is eveneens extra beschermde vluchtroute als de loopafstand vanaf de verst gelegen woning tot de buitendeur beneden minder dan 30 m is (2.106 lid 3 sub c), anders moet dit deel als worden beschouwd (2.106 lid 4); in beide gevallen WBDBO minimaal 30 min (2.85).

jetse florie
    Bijdrager
    Post count: 17

Los van kwaliteit, waarom het nieuwbouwartikel (2.106) i.p.v. bestaande bouw?

a van lomwel
    Bijdrager

Aangezien de galerij niet wordt verbouwd ben ik inderdaad uitgegaan van bestaande bouw.

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager

Ok, bestaande bouw. Maar er zat nog een foutje in mijn reactie:
    er geldt alleen een WBDBO naar een ruimte waardoor een (extra) beschermde vluchtroute voert. Naar een galerij dus geen 30, geen 20 maar 0 minuten-eis.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2261

… maar alleen als de galerij ook echt zo open is dat ze als ‘niet besloten ruimte’ kan tellen.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.