4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 2
    #2349 |

Afgelopen week werd ik geconfronteerd met de opmerking dat wanneer in een gebouw een hydrofoor, de waterdruk regelt van de o.a. de brandslanghaspels, deze installatie eveneens voorzien dient te zijn van bekabeling die functiebehoud moet hebben. Nu vind ik dit nogal vreemd want de brandslangen die in een gebouw zijn geïnstalleerd zijn bedoeld voor het blussen van een beginnende brand door aanwezige personen in het gebouw.
    Is dit al eerder in dit forum aan de orde geweest en zo ja, kan iemand mij aangeven waar vind ik de reacties hierover terugvind?
    Kan ik in de wet- en regelgeving, terugvinden waar staat voorgeschreven dat dit noodzakelijk is? Zijn er dan ook brandveiligheidsvoorschriften voor de opstelplaats van de hydrofoorinstallatie?

christiaan van de geerchristiaan van de geer
    Moderator
    Post count: 180

Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar vanuit het boek brandbeveiligingsinstallaties wordt aangegeven dat de voedingskabel van een hydro-unit in bepaalde situaties functiebehoudend dient te zijn uitgevoerd.

Een feit is objectief als het onafhankelijk is van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is.

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Kan ik in de wet- en regelgeving, terugvinden waar staat voorgeschreven dat dit noodzakelijk is? Zijn er dan ook brandveiligheidsvoorschriften voor de opstelplaats van de hydrofoorinstallatie?

Nee dat zal je nergens vinden in de regelgeving en het NVBR boek is geen wetgeving (gelukkig niet).

Maar hoef je dan niets te doen? Er zijn vast situaties te bedenken waar het verstandig is om als gebouw eigenaar hier in te voorzien. Denk eens in brand scenario’s. Deze installaties bevinden zich vaak laag in een gebouw on dienen om druk te waarborgen op de hogere verdiepingen.

Bij een brand in de hydro-foor ruimte in de kelder is de DWL druk vaak genoeg voor de haspel. Dus uitval geen probleem. Bij een brand op de bovenste verdieping heb je de hydro-foor nodig, wat is de kans dat het draadje bij een brand op de bovenste bouwlaag zorgt voor uitval in de kelder….

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2267

In het bouwbesluit kun je het volgende vinden onder artikel 2.193:
    Lid 3.
    Een brandslanghaspel als bedoeld in artikel 2.191, tweede en derde lid, heeft een slang met:
    – een lengte van niet meer dan 30 m en
    – een statische druk van niet minder dan 100 kPa en een capaciteit van 1,3 m³/h, bij gelijktijdig gebruik van twee brandslanghaspels aangesloten op dezelfde voorziening voor drinkwater.

Hoe wil je aan dit artikel voldoen wanneer je hydrofoor (je voorziening voor drinkwater) is uitgevallen?

Nu is het wel zo dat de regelgeving er van uit gaat dat brand maar op 1 plek gelijktijdig ontstaat. Zoals –kruisje– al schrijft is een brand bij de hydrofoor goed te blussen, eventueel met draagbare blusmiddelen. De hydrofoor heeft verder geen functie bij het bestrijden van een uit de hand gelopen brand, of bij de ontruiming. Functiebehoud lijkt me daarom wat ver gezocht bij één hydrofoor op de begane grond. Wordt een ander verhaal wanneer je het over ECHT hoge gebouwen gaat hebben waar het water getrapt omhoog wordt gestuwd door meerder in serie gezette hydroforen. Maar dan zit je waarschijnlijk ook weer boven de 70 meter, en kun je het op basis van gelijkwaardigheid als gemeente laten onderzoeken.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.