5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 621
    #1359 |

Ik heb een kantoortoren in behandeling van >100m. Nu heb ik een vraag over hoe we nu om moeten gaan (of de regels moeten lezen :wink: ) mbt functiebehoud bekabeling van oai. En met name de bekabeling vanuit de schachten naar de kantoorverdiepingen. De verdiepingen van de in dit geval 3 kantoorvleugels worden vanuit de ontruimingsalarmcentrale op begane grond allemaal via separate voedingskabels, via aparte (gesprinklerde) schachten gevoed. Het gebouw is volledig voorzien van een automatische sprinklerinstallatie, de schachten hebben een wbdbo van 90 minuten. Met betrekking tot de bekabeling vanaf de centrale via de schachten naar de betreffende verdiepingen zie ik geen probleem (wbdbo+sprinkler) Maar hoe nu om te gaan met de bekabeling vanuit de schachten naar de luidsprekers op de kantoorvleugels ? De bekabeling vanaf de schacht naar de luidsprekers op de verdieping dus.
    Als ik de SBR praktijkrichtlijn "Brandveiligheid in hoge gebouwen" volg moet de oai (type A) uitgaande van het ontruimingsconcept B uit de praktijkrichtlijn worden uitgevoerd met functiebehoud van tenminste 90 minuten. (zie tabel 7.14 blz 72 van de praktijkrichtlijn).
    De kantoorverdiepingen zijn ondanks de automatische sprinklerinstallatie elk uitgevoerd als een aprt BC en RC waarbij de loopafstanden voldoen aan de eisen welke worden gesteld in het BB (<20/30m). Hierdoor kan ik er vanuit gaan dat op de door brand bedreigde verdieping iedereen binnen een minuut veilig de verdieping kan verlaten.

Paktisch gezien heeft het mijnsinziens weinig of geen geen zin om een ontruimingsalarm op de verdiepingsvloeren uit te voeren met functiebehoud van 90 minuten. Op de bedreigede verdieping is dan (als het goed is :wink: ) iedereen al lang en breed gevlucht. Wel is het belangrijk dat het nog lange tijd (90 minuten) mogelijk moet zijn om de rest van het gebouw te ontruimen met behulp van de ontruimingsalarminstallatie, je weet immers maar nooit hoe een brand zich kan ontwikkelen.

Miijn vraag is:

Moet nu de oai met de bekabeling op alle verdiepingen worden uitgevoerd met functiebehoud van 90 minuten, oftwel moet de gehele installatie worden uitgevoerd met functiebehoud van 90 minuten ?
    Of;
    Mag bij een brand op een kantoorverdieping, in dat gedeelte van het gebouw de oai na bijvoorbeeld 30 minuten "bezwijken" maar mag deze bij het bezwijken de rest van de installatie niet beinvloeden zodat deze nog minimaal 90 minuten blijft functioneren ?

Graag jullie visie / mening,

Bij voorbaat dank !

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Wat is het doel van een ontruimingsalarminstallatie? Wil je dat deze 90 minuten blijft functioneren?

Bij een hoog gebouw kan er sprake zijn van een lagere ontruiming (t.o.v. normatief brandverloop). Een langere tijd voor je functiebehoud is daarom te verdedigen. Kan je het alarm niet binnen 30 minuten laten doorbranden?

Volgens mij niet: misschien wil je na enige tijd het bericht geven dat een ontruiming niet meer nodig is.

johan
    Bijdrager

De installatie moet zeker 90 minuten blijven functioneren ! maar de grote vraag is of deze ook 90 minuten moet functioneren in het gedeelte waar de brand is ? ik zie daar zelf de achterliggende gedachte niet van in. Ik vind het belangrijker dat er goed nagedacht wordt over het ontwerp van de installatie. Bijvoorbeeld door ster bekabeling toe te passen welke wordt aangelegd in zwaar beveiligde schachten waardoor het functioneren van de installatie bij brand gewaarborgd is.
    Daar komt bij dat we welliswaar theoretisch gezien de bekabeling uit kunnen voeren met 90 minuten functiebehoud, maar dan zijn we bijna verplicht om elke kabel naar een ontruimingsluidspreker in te laten pakken met brandwerende beplating…dat gaat ook wel erg ver vind ik. Of zijn er andere mogelijkheden ? Daar komt nog eens bij dat er geen 90 minuten brandwerende ontruimingsluidsprekers verkrijgbaar zijn. Dus we kunnen 90 minuten functiebehoud toepassen in de bekabeling, maar de luidsprekers zijn binnen een half uur weggesmolten…

Kortom, ik zit best wel met een dilemma, het is niet moeilijk om de regels toe te passen, maar ik heb er wel moeite mee om onnodig erg veel geld te laten investeren voor iets waarvan ik net nut niet goed kan verdedigen.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Geldt de NEN2575: 2004 (Brandveiligheid van gebouwen-Ontruimingsinstallaties-Systeem en kwaliteitseisen en projecteringsrichtlijnen) ook voor het onderhavige gebouw?
    In deze norm wordt onder 17.9.1 aangegeven dat 30 minuten functiebehoud vereist is voor de transmissiewegen, de genoemde 90 minuten vind ik in de hele norm niet terug.
    Mijn vraag is op grond waarvan deze 90 minuten geeist is.

J. Nieuwland

johan
    Bijdrager

Is terug te vinden in de SBR praktijkrichtlijn "Brandveiligheid in hoge gebouwen"

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.