15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 24)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 2
    #1878 |

Ik moet een installatie maken waar ik heen en terug in het zelfde compartiment moet met mijn ringlus. Bouwkundig kan ik niets anders dan tegen het plafond. Ik moet hierdoor minimaal 100 meter functiebehoud aanleggen.
    De kabel is 1 ding maar de buis is mij onduidelijk. Moet ik percee halogeen vrije buis gebruiken? Ik weet dat ik hem moet beugelen met de juiste beugels etc. maar het gaat mij alleen om de buis.

Tevens de vraag, ik zit in een technische ruimte met mijn ringlus en I/O modules , van mijn I/O naar de betreffende kasten die ik moet sturen is zo’n 3 meter, als er brand is, brand alles van de muur behalve mijn kabel. Doen we dit dan ook altijd compleet met functiebehoud of zien de inspectieinstellingenm dit anders??

1 user thanked author for this post.
    j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Halogeenvrije buis toepassen. Zie de diverse andere discussies hieromtrent binnen brandpreventieforum.

De kabel tussen I/O en sturing moet functiebehoudend zijn, ook bij 3 meter binnen dezelfde ruimte. Inspectie-instellingen kijken hier naar, is mijn praktijkervaring. Zelfs bij een afstand van 50 cm.

J. Nieuwland

henk van buuren
    Bijdrager
    Post count: 222

indien de aderdikte 1,5 mm bedraagt behoef je geen buis toe te passen.
    Let wel op dat waar vaak overheengekeken wordt is dat bij toepassing van signaalgevers in een ringleiding slechts maar 1 stuks mag utvallen met een max. oppervlak van 500m2 per brandcompartiment. zie NEN2575.
    Dat komt neer op het toepassen van isolatoren in iedere signaalgever.

jan brink
    Bijdrager
    Post count: 38

De NPR2576 schrijft voor dat functiebehoud kabel in een buis gemonteerd moet worden volgens de gebruiksaanwijzing en certificaat van de leverancier.
    Nu hebben de de meeste leveranciers een certificaat waar de functiebehoud kabel gecertificeerd is met halogeenvrije buis.
    Dus dan moet je ook halogeenvrije buis gebruiken bij functiebehoudkabel bij die leveranciers.
    Dus zou er ook maar één leverancier zijn die een certificaat heeft voor zijn eigen functiebehoud kabel gecertificeerd met PVC buis dan zou je die PVC buis ook mogen gebruiken mits er voor die combinatie dus een certificaat bestaat.
    Maar weet ….die combinatie zul je nergens vinden. Dus bij alle leveranciers (zover ik weet) van functiebehoud kabel < 1,5 mm2 ….. ook halogeenvrije buis gebruiken volgens hun certificaat.

Van I/O module tot de sturing altijd functiebehoud !!

jan brink
    Bijdrager

Let wel op dat waar vaak overheengekeken wordt is dat bij toepassing van signaalgevers in een ringleiding slechts maar 1 stuks mag utvallen met een max. oppervlak van 500m2 per brandcompartiment. zie NEN2575

Waar staat dat in de NEN2575 ?
    Ik zie wel staan dat de signaalgevers in maximaal één ruimte mogen uitvallen zegt Artikel 15.3.2 van de NEN2575:2004
    Maar dat er maar 1 signaalgever per lus mag uitvallen dat zie ik nergens staan.
    Maar misschien kijk ik ergens overheen, dus kun je me a.u.b. even aangeven waar dat staat in de NEN2575:2004.
    Bedankt !!

henk van buuren
    Bijdrager

Let wel op dat waar vaak overheengekeken wordt is dat bij toepassing van signaalgevers in een ringleiding slechts maar 1 stuks mag utvallen met een max. oppervlak van 500m2 per brandcompartiment. zie NEN2575

nergens staat dat er slechts 1 per lus enz.. lees het nu nog eens.

jan brink
    Bijdrager

Er staat letterlijk:
    Bij een eventuele storing in de transmissieweg naar de ontruimingssignaalgevers mogen niet meer dan 25 ontruimingssignaalgevers uitvallen in de desbetreffende alarmeringszone.
    In afwijking van het bovengenoemde mag indien een ringleiding wordt toegepast voor de eis Functiebehoud van transmissiewegen bij brand met een maximumoppervlak van 500m2.

Waar staat nu dat er maar 1 signaalgever mag uitvallen.
    Er staat niet signaalgever maar ….. bij de brand de (en dit is meervoud, dus meer dan 1).
    Er mag maar maximaal één ruimte uitvallen en daar kunnen zich dus meer dan 1 signaalgeverS bevinden.

Dus bij een STORING mogen max. 25 signaalgevers uitvallen in de desbetreffende alarmeringszone.
    En bij een BRAND mag maximaal één ruimte uitvallen waar zich wel diverse signaalgevers (en niet signaalgever) in kunnen bevinden en niet groter is dan 500m2.

floris kooiman
    Bijdrager
    Post count: 10

Leuk weetje. Wisten jullie dat halogeen erg brandwerend is!!!!!!!

De enige reden dat er geen halogeenvrije buis mag worden toegepast is omdat onze naaste buren die de functiebehoud testen ivm NPR geen halogeenbuis gebruiken omdat deze te giftig is. Niet minder giftig dan de rest van het pand maar goed.

floris kooiman
    Bijdrager
    Post count: 10

indien de aderdikte 1,5 mm bedraagt behoef je geen buis toe te passen.
    Let wel op dat waar vaak overheengekeken wordt is dat bij toepassing van signaalgevers in een ringleiding slechts maar 1 stuks mag utvallen met een max. oppervlak van 500m2 per brandcompartiment. zie NEN2575.
    Dat komt neer op het toepassen van isolatoren in iedere signaalgever.

Geen buis bij 1,5 mm2. Waar staat dat?

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

Dus zou er ook maar één leverancier zijn die een certificaat heeft voor zijn eigen functiebehoud kabel gecertificeerd met PVC buis dan zou je die PVC buis ook mogen gebruiken mits er voor die combinatie dus een certificaat bestaat.
    Maar weet ….die combinatie zul je nergens vinden.

Deze combinatie zul je inderdaad nergens vinden, want het is helemaal niet in het belang van de leveranciers om te dit te testen met Poly Vinyl Chloride. Op Halogeenvrij verdienen ze veel meer.

Het verhaal van een ader doorsnede van 1,5mm, ik zou graag weten waar je dat kunt vinden

henk van buuren
    Bijdrager

17.3.2 Keuze leidingsysteem van de NEN2575

mippie esser
    Bijdrager
    Post count: 173

Geen buis bij 1,5 mm2. Waar staat dat?

In de NEN 2535 1996/A1 2000

8.3.2 Een kabel met een geleiderdoorsnede kleiner dan 1,5 mm2, die in het zicht is
    aangebracht of is weggewerkt in een muur, moet zijn aangelegd in een gesloten buis- of kokersysteem,
    of in een kabelgoot en/of ladderbaan.

Boven een verlaagd plafond of onder een verhoogde vloer moet een kabel met een geleiderdoorsnede
    kleiner dan 1,5 mm2 zijn aangelegd in een buis of kokersysteem, waarbij open bochten
    van maximaal 50 mm x 50 mm zijn toegelaten.

OPMERKING Dikke meeraderige kabels worden bijvoorkeur ook in een beschermbuis aangelegd.

richard visser
    Bijdrager

Dank je voor 8.3.2, maar ik kan daar alleen uit opmaken dat je buiten het zicht open bochten (van 5cm) mag maken.

Ik weet niet of ik het nu goed heb, maar ik denk dat we voor deze dingen even de NEN1010 moet raadplegen. Dan geld inderdaad dat het niet on buis hoeft.

zowie
    Bijdrager
    Post count: 39

De apparatuur/omgeving waarmee ze de brandproef testen kan je op de schroot gooien na een PCV brand. Dat is de reden dat het nooit getest is. Bovendien is de eis tot het halogeenvrij installeren in Duitsland vrijwel altijd van toepassing. Dus heeft men bij de oosterburen geen markt voor PVC functie behoud certificering. Overigens zal het FB in praktijk niets uitmaken tussen PVC en Halogeenvrije buis. Uiteraard wel in rook en giftige gassen.

richard visser
    Bijdrager

De reden dat PVC nooit is getest is puur commercieel. De kabelproducent heeft er geen enkele baat bij om PVC te testen, ze verkopen veel liever de veel duurdere halogeenvrije pijp.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.