5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 91
    #1595 |

Hallo allen,

Ik heb in de vorige topic gelezen dat functiebehoud monteren van een hoop dingen afhangt, vandaar even mijn twijfels. Bij ons in het pand hebben ze een gedeelte van de brandmeldinstallatie vernieuw en daar heb ik een vraagje over.
    Er gaan 2 functie behoud kabels netjes en goed gemonteerd van ruimte a, via b naar ruimte c. In ruimte C gaat de ene kabel over in een gewone 19mm pvc pijp van ± 20cm lang en deze pijp gaat dan een voorzetwand in tbv deursturing.
    De andere kabel komt boven de deur uit en word daar opgelast, in een gewoon lasdoosje, waar vandaan andere "gewone"
    kabels richting de deur gaan.
    Ruimte C is geen brandcompartiment. Voldoet deze bevestigingswijze?
    Volgens installateur mag dit , omdat de deur die gestuurd wordt in de zelfde ruimte zit als de lasdoos.
    Ik hoor graag jullie mening.

Gr Ron

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Zit wel wat in, echter..

De deursturing en functie is niet omschreven, ik zal daarom twee voorbeelden geven:
    1) De deur is voorzien van een elektrische sluitplaat (ruststroomprincipe!) en dient om bij brand de deur vrij te geven ivm ligging in vluchtweg. Is dit het geval, dan zal de (niet functiebehoudende)kabel en lasdoos bij brand sluiting of onderbreking geven en de deur is in dat geval niet meer gestuurd. Echter door deze brand is de vluchtweg toch al niet meer bruikbaar, dus de functie van de sturing doet er op dat moment niet meer toe.

2) De deur is voorzien van een sturing om de deur te sluiten/ gesloten te houden ivm ligging in compartimentscheiding.
    Is dit het geval, dan zal de (niet functiebehoudende)kabel en lasdoos bij brand sluiting of onderbreking geven en de sturing is daarbij niet meer gegarandeerd. Hierbij kan het dus wel van belang zijn dat ook het laatste stukje kabel de benodigde functiebehoud bezit.

NB: Een brandmeldcentrale bezit immers zelf ook geen functiebehoud; brand kan ook ontstaan in de ruimte waarin de brandmeldcentrale is gesitueerd, idem geldt voor de alarmoverdrager.

Daarnaast behoren in principe geen lassen voor te komen in een brandmeldinstallatie. Het is me overigens ook niet duidelijk waarom dat er twee functiebehoudende kabels naar de deur lopen en een van de twee vervolgens in nog meer kabels is uitgesplitst.

Ben overigens ook nieuwsgierig hoe de twee kabels precies verwerkt zijn….gezien vorige topic over functiebehoudend monteren.

J. Nieuwland

marchel dam
    Bijdrager
    Post count: 3

alle stuur kabels welke vanuit een brandmeldcentrale of module aangestuurd worden dienen ten alle tijden functiebehoud te zijn aangelegd. dus ook de buisleiding dient met functiebehoud montage te zijn voorzien.NEN 2576

tantaman
    Bijdrager
    Post count: 92

tenzij deze failsafe is uitgevoerd!!

Dwz bij brand of kortsluiting valt de voorziening spanningsvrij en doet de "brandbeveiligingsinstallatie" waarvoor hij bedoeld is.

BV Een kleefmagneet (om een deur bij brand dicht te laten lopen) hoeft dus niet met FB te worden uitgevoerd.

ronr
    Bijdrager
    Post count: 91

Ha Tantaman,

Het is een failsafe uitvoering. Wanneer er brand of kortsluiting is dan valt de deur dicht, zoals het bedoelt is.
    Ik vond het kwa aanleg verwarrend, functie behoud en een gewone lasdoos bij elkaar.
    Ik heb de installateu nog eens geproken en hij geeft aan dat er eerst andere plannen waren waar FB voor nodig was. Nu voeren ze het uit via een GTV en stuurboxen met een failsafe op de deur. FB is niet meer nodig maar het zat er al in.

Beadnkt voor jullie reacties.

Gr Ron

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.