Brandpreventieforum Forums Gebruik functie automatische deur bij brand

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 91
    #1856 |

Hallo allen,

Ik zit met automatische deuren in rook- en brandscheidende compartimenten. Nu wil het zo dat er, ooit, intern bij ons is afgesproken dat deze deuren op" het infrarode oog" open blijven gaan bij brand. Dit ivm vluchten bedlederige patienten.
    De deuren openen voor 20 seconden. Hierover heb ik in het MBV wel het e.e.a. kunnen vinden.

Mijn vraag is, waar kan ik nog meer vinden dat deuren niet geopend mogen worden, voor korte periode, door infra rood.
    In het bouwbesluit kom ik niet verder.

Alvast bedankt

Vr Gr Ron

dico oosse
    Bijdrager
    Post count: 3

Hallo Ron,

infrarood reageert op rook, Radar bewegingsmelders niet, dat is het verschil.

Blijft wel de openhoudtijd van je automaat, daar kan de brandweer moeite mee hebben.

een ‘gewone’ deurdranger sluit direct de deur, in jouw geval opent de deur en bijft 20 seconde open.

hier zijn wel oplossingen voor te verzinnen, daar kan je leverancier je mee helpen.

groeten,

Dico Oosse
    rovatotechniek

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2267

waarom de deuren niet uitvoeren met een drukknop op ellebooghoogte, een paar meter voor de deur?

ronr
    Bijdrager
    Post count: 91

Heren bedankt voor jullie reactie,

Drukknoppen is geen gek idee, m.i.z. is dit ook het goedkoopste. Ik zal kijken of we dit kunnen doen. Eventueel de infra rood vervangen voor radar.

Thanks voor het mee denken.

Gr Ron

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2267

Is ook een beetje de standaardoplossing in beddenhuizen, omdat infrarood niet goed werkt wanneer je in je eentje een (leeg) bed probeert te duwen. Wanneer het bed bij de deur is, ben je er vaak zelf te ver vanaf om de infrarood te triggeren. Helemaal omdat deze deuren vaak de afdeling op draaien, en je vanuit de afdeling dus nog meer afstand moet houden om niet in de draaicirkel te staan.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.