Brandpreventieforum Forums Gebruik formulier tijdelijk gebruik bouwwerk/inrichting

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 2
    #1187 |

Voor het indienen van een melding of het aanvragen van een gebruiksvergunning is er nu het landelijke formulier van VROM welke niet aangepast mag worden.
    In dit formulier is geen ruimte voor het aangeven van de tijdsduur van het gebruik en voor het invullen van gegevens aangaande de organisatie.
    Welk formulier moet ik nu gebruiken voor een melding of aanvraag voor het tijdelijk (ander) gebruik van een bouwwerk of inrichting?

fedje
    Bijdrager
    Post count: 3

Volgens mij is hier te weinig aandacht aan geschonken bij het opzetten van het formulier. :(
    Maar ik sluit mij graag aan bij je vraag en ben benieuwd wie hier al meer vanaf weet. 8)

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

mi. kan je dit prima kwijt onder vraag 3b bij deel C (m.b.t. gebruiksduur)

organisatie: zondodig in te vullen bij 5.

cu,
    Louis

ajl
    Bijdrager
    Post count: 3

Voor de beantwoording van je vraag moet er een onderscheid gemaakt worden tussen bouwwerken (Gebruiksbesluit, landelijke formulier) en niet-bouwwerken (aanvraagformulier op basis van de de Brandbeveiligingsverordening).

Een tent wordt vooralsnog gezien als een niet-bouwwerk (zie discussie hierover elders bij het forum). Het Gebruiksbesluit, voluit ‘Besluit brandveilig gebruik bouwwerken’ , voorziet voor het gemak alleen in regelgeving over Bouwwerken. Van belang bij de discussie over al dan niet bouwwerk is de tijd gedurende welke ‘het’ (bv. de tent of tribune) ter plaatse blijft. De indeling is grofweg (voor preciezere benadering zie jurisprudentie hierover)
    Slechts erg tijdelijk (korter dan 30 dagen): niet-bouwwerk;
    Gedurende enige tijd: bouwwerk.

Voor niet-bouwwerken staat dus niets geregeld in het Gebruiksbesluit. Helemaal niet handig, zo blijft er toch nog sprake van verdeeldheid op het gebied van de brandveiligheid, iedere gemeente pakt dit nl op een andere manier op, en niet iedere gemeente heeft dezelfde Brandbeveiligingsverordening.

Voor de Gebruiksvergunning op basis van de Brandbeveiligingsverordening is overigens een ander aanvraagformulier nodig. Het geheel wordt er niet overzichtelijker door. Maar misschien wordt dit in fase II verbeterd?

huib van de vrie
    Bijdrager
    Post count: 8

De voorschriften van het Gebruiksbesluit kunnen wel van toepassing zijn op de tenten, maar daarvoor dient wel de Brandbeveiligingsverordening (BBV) te worden aangepast. De verordening moet aangepast worden zodat niet meer naar de voorschriften van de bouwverordening, maar naar het Gebruiksbesluit wordt verwezen. Zo kan je bij het toetsen van de tent toch gebruik maken van de voorschriften uit het Gebruiksbesluit’. Zie hiervoor het model BBV op de site van VNG.

Let op: neem dit model niet zomaar over. Kijk goed of er onderwerpen zijn de het GB niet regeld maar je wel voor tenten zou willen voorschrijven. Bijvoorbeeld de afstand van bakkramen tot het tentdoek of de aanwezigheid van een draagbaarblustoestel bij elke bakkraam.

jansen
    Bijdrager
    Post count: 81

En om de wetgeving in Nederland nog leuker te maken. Hoe gaan we om met een tijdelijk iets in een bouwwerk. Zoals VROM ook wel eens onderzoeken heeft gedaan naar rommelmarkten of evenementen in bijvoorbeeld een sporthal.
    Tijdelijke gebruiksvergunning kan niet. Men zal vaak een melding moeten doen, nl. meer dan 50 personen. Een tijdelijke melding afgeven?? Volgens mij kan dit niet omdat een melding geldig blijft. Een tijdelijke vergunning op basis van de brandbeveiligingsverordening?? kan ook niet, het is immers een bouwwerk. Hoe gaan we hier mee om??? Heeft iemand in Nederland al deze ervaring.

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

dit kun je regelen in een evenementen vergunning, weet zo ff niet waar deze vergunning onder valt maar volgens mij moet de gemeente dit regelen in de APV

nikee
    Bijdrager
    Post count: 46

En om de wetgeving in Nederland nog leuker te maken. Hoe gaan we om met een tijdelijk iets in een bouwwerk. Zoals VROM ook wel eens onderzoeken heeft gedaan naar rommelmarkten of evenementen in bijvoorbeeld een sporthal.
    Tijdelijke gebruiksvergunning kan niet. Men zal vaak een melding moeten doen, nl. meer dan 50 personen. Een tijdelijke melding afgeven?? Volgens mij kan dit niet omdat een melding geldig blijft…

Volgens mij valt dit, als je niets in je APV hebt geregeld, gewoon onder het Gebruiksbesluit, het gaat nl. om het gebruik van een bouwwerk. In het formulier kun je aangeven of er sprake is van tijdelijk gebruik. Het lijkt mij dat de geldigheid van de melding eindigt als de in het formulier aangegeven periode is afgelopen, ook al is dat maar 1 dag.

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

Nikee, je hebt helemaal gelijk ! staat gewoonweg in art 2.12.1 van het GB !

saar
    Bijdrager
    Post count: 37

Ook ik heb als vergunningverlener hiermee te maken,
    Wij zijn het volgende van plan, een bouwwerk waar regelmatig een of meerdere evenementen zijn worden aangeschreven om een nieuwe melding te doen waarin het tijdelijk gebruik wordt opgenomen. Via het aanvragen van een APV- vergunning, waar ik als advieseur mijn bevindingen kwijt kan, ben ik op de hoogte van het tijdstip. Per geval wordt er bepaald of er een brief gestuurd wordt met aanvullende voorwaarden voor het tijdelijk gebruik.
    De BBV categorie wordt indien nodig aangeschreven voor het doen van een vergunning aanvraag. Via een overleg orgaan binnen onze gemeente waar men het draaiboek presenteerd overhandig ik het aanvraag formulier. Helaas is de BBV binnen onze gemeente nog niet aangepast.
    Voor straatfeesten wordt geen vergunning afgegeven, grote braderiën en grote evenementen buiten wel.
    Als ik wat ervaring heb op gedaan laat ik het jullie weten.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.