9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 91
    #412 |

In het programma van eisen kan aangevinkt worden of al dan niet een flitslicht moet worden aangestuurd. In welke situaties is een flitslicht verplicht, en uit welke voorschriften blijkt dit?

petert
    Bijdrager
    Post count: 196

Bedoel je een flitslicht om de brandweeringang weer te geven of in andere gevallen.

Ik weet zo niet waar je het kan vinden in in de norm maar volgens mij zit het als volgt:

Flitslicht is vereist in omgevingen waarbij er veel omgevingsgeluid is (bv industrie) en daardoor het ontruimingssignaal niet of slecht waar te nemen is. (volgens mij zijn er grenswaardes, iets van 85 dB)

wopske dwdf-f
    Bijdrager
    Post count: 91

Ik doelde op een flitslicht bij de brandweeringang.

floris kooiman
    Bijdrager
    Post count: 10

Ik doelde op een flitslicht bij de brandweeringang.

Deze sturing is in NL niet gestandaardiseerd net als de sturingen voor liften, luchtbehandeling, vluchtdeuren, sleutelkluizen, enz. In bijna alle gevallen is het zo dat wanneer de BMI een doormelding heeft naar de RAC of BAC er een flitslamp (kleur afhankelijk van wens/eis gemeente} zichtbaar moet zijn vanuit de aanrijroute. Deze flitslamp moet aangeven waar de brandweeringang is en waar de brandweer kan zien waar er brandmeldingen zijn op het BWP. Wanneer er namens de brandweer / gemeente een PvE word gemaakt moet men inleven welke sturingen er minimaal moeten worden geactiveerd om een veilige situatie te creeren voor de aanwezige mensen.

Dit is wel een hele goede vraag voor voor de normcommissie NEN2535 waar op dit moment een groentje voor is uit gekomen. Of eigenlijk moet hier straks meer duidelijkheid komen in het gebruikersbesluit wat 1 jan 2008 actief gaat worden. Waarschijnlijk blijft de brandweer / gemeente hier individueel verantwoordelijk om in het PvE (wanneer gemeente / brandweer eisende partij is) de minimale sturingen kenbaar te maken. Kortom welke sturing gemeente / brandweer eist is wet ook volgens NEN2535 enz.

evz
    Bijdrager
    Post count: 83

Zoals geschreven is de verplichting afhankelijk van de gemeente.

Wanneer kun je hem verwachten!
    Als er doorgemeld wordt naar de brandweer! Anders heeft het flitslicht geen functie!
    Verder is per gemeente een verschil in kleur. Hier zijn wel gerechtelijke procedures aangespannen tegen gemeente waarbij bepaald is dat een rood flitslicht als normaal gezien kan worden!

Dus resume:
    Bij doormelding plaats een rood flitslicht bij je brandweeringang (goed zichtbaar vanaf de aanrijroute van de brandweer). Note: doe dit in overleg met de brandweer/gemeente. Wil men een andere kleur of weet ik veel wat, leg dit vast in een Programma van Eisen!

guust
    Bijdrager
    Post count: 227

Wij laten juist die flitslichten weg.

Want bij sommige gebouwen gaan ook de toegangen automatisch open. Het inbrekersgilde weet dat ook en weten dan gelijk dat het nog wel 10 minuten kan duren voordat de brandweer er komt.

Dus kom maar binnen en sla je slag.

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Wij laten juist die flitslichten weg.

Want bij sommige gebouwen gaan ook de toegangen automatisch open. Het inbrekersgilde weet dat ook en weten dan gelijk dat het nog wel 10 minuten kan duren voordat de brandweer er komt.

Dus kom maar binnen en sla je slag.

Ik ga ook nooit akkoord gaan met het automatisch openen van een deur… :wink: Kan je daarna ook nog eens een keer wachten tot de sleutelhouder zin heeft om te komen om de boel te resetten…. :evil: :evil: :evil:

Sleutelbuis / kluis en niets anders…. :twisted: (als ze dat wel willen dan ff bang maken voor inbraak)
    Volgens mij is het de omgekeerde wereld als je daarvoor het flitslicht gaan weg laten.

Hoe ga je het doen als je korps is ingezet (bij een super fik :wink: ) en een ander korps in je kazerne staat (die niet zo bekend is.. :wink: )

petert
    Bijdrager
    Post count: 196

Hoe ga je het doen als je korps is ingezet (bij een super fik :wink: ) en een ander korps in je kazerne staat (die niet zo bekend is.. :wink: )

Rooksignalen volgen?

evz
    Bijdrager
    Post count: 83

Rooksignalen volgen?

Daarna is een aanvalsplan een goed hulpmiddel. :wink:

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.