Brandpreventieforum Forums Gebruik Flat voor ouderen, wel of geen BHV

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950
    #174 |

We hebben in onze gemeente een flat voor ouderen. Dit is een zoort van ellipse vorm met in de buitenring 2 bouwlagen woningen en binnenin een overdekt atrium met RWA.
    In deze flat zit onderandere ook een kantoor van een woning corporatie gericht op ouderen en een zorgdienstverlener. Hoewel de mensen dagelijks hulp krijgen van oa zorgverleners wonen ze officieel wel zelfstandig. Tevens zitten er veel mensen met rollators en scootmobielen op de verdieping (ze liepen nog toen ze er kwamen).

Nu is mijn vraag of je hier BHV kan eisen? De mensen huren de flats gewoon, daarom ben ik bang van niet. Of heeft hier iemand ene andere kijk op?

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Je kijk is goed :)

BHV wordt geeist in een werkgever/werknemer relatie.
    De ouderen zijn gewoon zelfstandigen.

Je zou ook de situtie kunnen verzinnen dat er een rijtje eensgezinswoningen staat. Toevallig krijgt iedere woning bezoek van de thuiszorgorganisatie.
    Voor dat rijtje wonignen hoef je dan toch ook geen bhv te organiseren.

cu,
    Loe

zowie
    Bijdrager
    Post count: 39

In kader van de bewaking komt het vaak voor dat er geen melders in (bestaande) dergelijke woningen voor komen. Nieuwbouw wordt voorzien van NEN 2555 melders (230V).
    Echter de situatie wordt anders indien er zorg wordt verleend…… nu is er opeens sprake van een NEN 2535 installatie met volledige bewaking. Wordt helemaal leuk als men slechts enkele woningen zorg gaat verlenen…….(zie tabel 10 in MBV)

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

De aanwezigheid en inrichting van een BHV organisatie is sowieso niet iets waar een brandweer actief op dient in te spelen. Dit is geregeld vanuit de ARBO-wet, de Arbeidsinspectie is hier de controlerende instantie voor.

De AI kennende kan ik me voorstellen dat de brandweer graag ook een kleine controle uitvoert, als back-up zeg maar, en dat ze de aanwezigheid in ieder geval voorschrijft, maar juridisch gezien is het niet je verantwoordelijkheid.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

In kader van de bewaking komt het vaak voor dat er geen melders in (bestaande) dergelijke woningen voor komen. Nieuwbouw wordt voorzien van NEN 2555 melders (230V).
    Echter de situatie wordt anders indien er zorg wordt verleend…… nu is er opeens sprake van een NEN 2535 installatie met volledige bewaking. Wordt helemaal leuk als men slechts enkele woningen zorg gaat verlenen…….(zie tabel 10 in MBV)

Dat is nou juist het ‘probleem’, er wordt geen zorg verleend. Die bejaarden wonen daar gewoon. Ook wanneer het een zorgflat is of een kangaroewoning mag je haar nog niet zomaar onder gezondheidszorg scharen, dat blijven allemaal woonfuncties.

Wetgever wil de veiligheid garanderen door het toepassen van subbrandcompartimentering, is ook iets voor te zeggen. Anders moet je per bewoner een maatregelenpakket gaan vaststellen op grond van de lichamelijke en geestelijke gesteldheid.

"U wilt graag bouwvergunning? Mag ik dan als aanvulling een doktersverklaring, een sporttest en een schrijven van uw psycholoog?"

Onhaalbaar… en daarnaast ook nog eens giga-overkill :D

ab
    Bijdrager
    Post count: 205

Even los van de discussie over BHV heb ik wel een andere idee inzake de woonvorm. Kan het bouwwerk (en gebruik) natuurlijk niet beoordelen maar… …ik heb er denk ik wel een andere kijk op.
    Ik heb zelf laatst ook die discussie gehad over zogenaamde ‘zelfstandige’ aanleunwoningen tegen een zorginstelling. Qua vormgeving zijn de zelfstandige woningen hetzelfde als de zorgappartementen.
    Één zelfstandige woning die er onverschillig uit werd gepikt voor inspectie maakte gelijk een eind aan de discussie. In de ‘zelfstandige’ woning lag iemand in bed die verpleegd werd, en alleen nog maar zijn ogen kon bewegen.

Ter verduidelijking de persoon in kwestie huurt dus gewoon een appartement bij de woningstichting. Maar het is niet voor niets dat oudere mensen zich op deze manier clusteren. Vooral niet met gedachte: Levensbestendige woningen (is ook visie van verhuurder, botweg gezegd: verhuren tot in het graf).

Heb daarom onderstaande tekst in een brief aan de woningstichting gestuurd:

Op grond van hetgeen dat is besproken tijdens voornoemd bezoek, als ook het geconstateerde feit van aan bed gebonden zorg, zijn wij van mening dat een aantal aanpassingen noodzakelijk zijn in het bouwdeel van ……. Het is ons inziens in eerste instantie niet relevant om te discussiëren over de eigenlijk gebruiksfunctie omdat dit geen doel op zich is. Het doel moet zijn een brandveilige woonvorm te realiseren en te bepalen welke voorzieningen hiervoor benodigd zijn.

Momenteel worden de overige bouwdelen van het ……. verbouwd/vernieuwd. De toegepaste systematiek aldaar is het door het bouwbesluit geboden handvat om bij aanwezigheid van meerdere gebruiksfuncties de zwaarste eis toe te passen. Een groot voordeel van voornoemde systematiek is dat het bouwwerk onbeperkt gebruikt kan worden en daardoor beter aansluit op de toekomst, waarbij wensen als ‘levensloop’ woningen, en zorg op maat e.d. een steeds grotere rol (gaan) spelen.

…..Omdat restrictie van het gebruik geen reële oplossing is, ontstaat de noodzaak om de brandmeldinstallatie af te stemmen op het huidige gebruik….

Ergo;
    Er wordt een BMI conform NEN 2535 geïnstalleerd.

Maar goed, nogmaals, niet ieder bouwwerk (en gebruik) is natuurlijk hetzelfde!

AB

zowie
    Bijdrager
    Post count: 39

Misschien wel handig om te weten:
    M.b.t. ontruiming met stil alarm er kan worden volstaan met atentiepanelen bij de zusterverblijfplaats(en) – zie de NEN 2575. PZI is vaak te duur (maar voldoet wel aan de eisen van de EN54). Een koppeling met de ontruiming is dan vaak wel mogelijk met een DECT systeem. Deze is vaak niet goedgekeurd. Maar samen met de atentiepanelen is er nu zeg maar 1,5 ontruimingsinstallatie aanwezig.
    Voordeel: op selectieve plaats info over de situatie van de melding én onderweg (of op geselecteerde telefoons) óók informatie.

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Misschien wel handig om te weten:
    M.b.t. ontruiming met stil alarm er kan worden volstaan met atentiepanelen bij de zusterverblijfplaats(en) – zie de NEN 2575. PZI is vaak te duur (maar voldoet wel aan de eisen van de EN54). Een koppeling met de ontruiming is dan vaak wel mogelijk met een DECT systeem. Deze is vaak niet goedgekeurd. Maar samen met de atentiepanelen is er nu zeg maar 1,5 ontruimingsinstallatie aanwezig.
    Voordeel: op selectieve plaats info over de situatie van de melding én onderweg (of op geselecteerde telefoons) óók informatie.

Alleen als de zuster’verblijfplaatsen’ 24 uur bezet zijn…… :wink: Ik geloof niet dat ze dat tegenwoordig nog kunnen garanderen…. :lol: :lol: :lol:

Dus het helaas voor attentiepanelen :wink:

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.