Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie Extra voorzieningen t.o.v vereiste installatie

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Participant
    Post count: 8
    #2574 |

Wie kan mij een duidelijk antwoord geven op de volgende situatie. Een gebouw met een "andere bijeenkomstfuctie" en een hoogste vloer hoger dan 5m dient te worden voorzien van een BMI met gedeeltelijke bewaking en certificaat. Een doormelding naar de brandweer is dus niet vereist. Nu wil de gebruiker dat we doormelden naar een PAC. Met de brandweer heb ik kunnen afspreken dat zij het accepteren dat de PAC de RAC belt bij een 2e automatisch melding. Moet de projectie dan ook aangepast worden omdat ik dan 2 melderafhankelijkheid toepas? Ik zou dat vreemd vinden omdat de 2 melder afhankelijkheid alleen van toepassing is op de doormelding die niet vereist is.

johan
    Participant
    Post count: 621

De installatie is in eerste instantie bedoeld als een ontruimingsalarminstallatie. Je wil deze installatie op vrijwillige basis doormelden naar een pac.
    Deze doormelding mag je vertragen zoveel je zelf wil maar dit heeft geen consequenties voor de projectering.

christiaan van de geerchristiaan van de geer
    Moderator
    Post count: 180

Volgens mij bedoeld Henk iets anders want zonder alarm verificatie is er feitelijk nog steeds sprake van een directe doormelding. Maar als het bevoegd gezag akkoord gaat met deze oplossing is, behoeft toch ook geen reductie van op de D maat te worden doorgevoerd. Anders sleutelhouders en/of bewakingsdienst de brandweer laten bellen.

Een feit is objectief als het onafhankelijk is van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is.

henk keizer
    Participant

Als de sleutelhouders of bewakingsdienst de brandweer moeten bellen dan zijn ze veel te laat in het geval van een echte brand. En als je artikel 10.11.5.4 van de NEN2535 helemaal strikt aanhoudt dan moet je dus de D-maat reduceren. Ik redeneer eigenlijk net als Johan. De doormelding is vrijwillig dus dan lijkt het mij niet dat je daardoor de gehele installatie moet aanpassen. Maar ik wil dit graag zeker weten.

johan de boer
    Participant
    Post count: 48

Reductie van de D-maat (en dus ook de A-maat) heeft toch te maken met de aansturing van blusinstallaties. Is hier dan sprake van? Ik snap er helemaal niets van. Volgens mij "praten" jullie allemaal langs elkaar heen.

johan
    Participant
    Post count: 621

Reductie van de D-maat (en dus ook de A-maat) heeft toch te maken met de aansturing van blusinstallaties. Is hier dan sprake van? Ik snap er helemaal niets van. Volgens mij "praten" jullie allemaal langs elkaar heen.

Ja klopt, ik denk dat er wat verwarring ontstaat omdat Henk aan geeft dat hij een 2 melderafhankelijkheid toe wil passen. Als je een 2 melder afhankelijk heid toe wil passen (en dat is inderdaad gebruikelijk bij o.a blusinstallaties) moet je ook je projectering aanpassen.

Nu begrijp ik uit Henk zijn verhaal dat hij een brandmelding pas door wil melden bij een 2e brandmelding. Ik neem aan dat dit in zijn geval technisch mogelijk is.
    Daar het hier echter een vrijwillige doormelding (van een oai) naar een pac betreft is dit geen probleem lijkt me.

Verder moeten we mijnsinziens de tijd tussen het ontstaan van brand en de brandmelding accepteren zoals dat is bedoeld in de brandbeveiligingsconcepten welke zijn vertaald naar het het (nieuwe) BB. Oftewel, 15 minuten na het ontstaan van brand is de brand ontdelt en gemeld aan de brandweer. Tijd zat dus :)

henk keizer
    Participant

Ik heb vandaag antwoord gekregen van Kiwa NCP. Het is inderdaad niet nodig om de projectie aan te passen. Omdat het een vrijwillege doormelding betreft. Iedereen bedankt voor jullie inzichten. Er werd ook aangegeven dat je pas je projectie moet aanpassen als je blusinstallaties aanstuurt met twee melder afhankelijkheid. Maar volgens mij zit er verschil tussen de eerste en tweede alinea van artikel 10.11.5.4

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.