Brandpreventieforum Forums Bouw Extra deur in veiligheidstrappenhuis

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 4
    #868 |

In de centrale hal op beganegrond niveau wil ik een deur maken naar een veiligheidstrappenhuis, anders zouden de bovenliggende appartementen alleen via de lift bereikbaar zijn.
    Is het evnt. toegestaan om hier een 60min. zelfsluitende deur toe te passen die alleen vanuit de centrale hal te openen is.

motivatie:
    bij brand kan er niet vanuit het veiligheidstrappenhuis in gevlucht worden, dus ook geen kans op rook in het veiligheidstrappenhuis.
    bij brand zal er normaliter ook niet vanuit de centrale hal naar het veiligheidstrappenhuis worden gevlucht en dan naar buiten omdat dit een onlogische vluchtrichting is. Men kiest in dit geval waarschijnlijk gewoon voor de entreedeur van de centrale hal.

Is dit principe al eerder toepast? Heeft iemand een andere/betere oplossing, zodat er een deur gesitueerd kan worden?

Michel S

ruud van liempd
    Bijdrager
    Post count: 189

je zou de vluchtdeur vanuit het veiligheidstrappenhuis naar de buitenlucht toe tevens kunnen gebruiken als toegangsdeur. de oplossing die jij voorstelt zou ik niet toestaan en doet afbreuk aan het principe achter het veiligheidstrappenhuis.

s vreeman
    Bijdrager
    Post count: 273

artikel 1.1:
    "veiligheidstrappenhuis: trappenhuis waardoor een brand- en rookvrije vluchtroute voert, en dat uitsluitend kan worden bereikt vanuit een niet-besloten ruimte;"

Of het nu verstandig is moet je je serieus afvragen? Maar formeel is het toegestaan!

(en zo zie je maar weer: regels zijn soms niet zoals je denkt dat ze zijn….)

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

artikel 1.1:
    "veiligheidstrappenhuis: trappenhuis waardoor een brand- en rookvrije vluchtroute voert, en dat uitsluitend kan worden bereikt vanuit een niet-besloten ruimte;"

Of het nu verstandig is moet je je serieus afvragen? Maar formeel is het toegestaan!

(en zo zie je maar weer: regels zijn soms niet zoals je denkt dat ze zijn….)

Juist doordat mensen tegenwoordig zo gaan komma n**ken wordt het vaak bij de gesprekken met adviseurs erg gezellig…. :evil: Blijkbaar ontbreekt bij de meeste mensen tegenwoordig de achtergrond kennis bij de regels (ook bij VROM…) en achtergrond kennis. Helaas ook bij de overheid.. Ik ken een paar collega’s :brwman: die geslaagd zijn voor de NIFV vinklijstje invul test…. :wink: :evil:

Laat iederéén aub zijn verantwoordelijkheid nemen voor een veilig gebouw en niet adviseur ‘gaten in regelgeving’ worden… :wink:

s vreeman
    Bijdrager
    Post count: 273

Ik sluit me bij palmpie aan. Weet waar de grenzen liggen, dan kun je tenminste over echte veiligheid nadenken.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.