Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie Explosieveilige brandmelder in ruimte gasmeter

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Participant
    Post count: 2
    #522 |

In een ruimte bij een school waar de gasmeter is geplaatst is een explosieveilige lamp en schakelaar geplaatst. Als dit verplicht is voor deze ruimte zal ik ook mijn rookmelder explosieveilig moeten uitvoeren. De vraag is nu: is het verplicht deze ruimte explosieveilig uit te voeren of is hier een erg fanatieke elektricien bezig geweest ?

petert
    Participant
    Post count: 196

Ik heb het donkerbruine vermoeden dat er iemand is geweest die wel erg fanatiek is.
    Over het algemeen is de ruimte waar de gasmeter opgesteld staat "voldoende" geventileerd (of zou zo moeten zijn).

Even wat anders, Als het echt een gevaarlijke ruimte zou zijn, wil je geen rookdetectie. Immers, de kans dat de rookmelder het eerder door heeft dan de buren (vanwege die harde knal) is klein.

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 822

Ach ’t zou best wel eens kunnen :?

Wellicht is er vanuit de risicoinventarisatie een evaluatie gemaakt van het ontploffingsgevaar en is er een zone-indeling gemaakt aan de hand van de NPR7910-1 (gevarenzone-indeling m.b.t. gasontploffingsgevaar).

En heeft de electricien met de NEN-EN-IEC 60079-14 (norm voor elektrisch materieel voor plaatsen waar gasontploffingsgevaar kan heersen) vastgesteld waaraan de elektrische installatie moet voldoen.

E.e.a zou vastgelegd kunnen zijn in bijvoorbeeld de milieuvergunning (indien van toepassing).

Dus dan doe jer er toch een leuke rookmelder in, bijv.:
    http://www.saval.nl/admin_assets/conten … der-NL.pdf

8) 8) 8)
    cu,
    Loe

petert
    Participant

Die had ik nog niet gevonden (de rookmelder dan)

louis van wijk
    Moderator

Best wel een leuke casus…

NPR7910-1 gevarenzone-indeling
    – brandbare gassen geven bij overschrijding van de minimale hoeveelheden altijd aanleiding tot gevarenzone-indeling (par. 6.1)

– onderdelen waar bij goede constructie, goed onderhoud en goede bedrijfsvoering de kans op vrijkomen van brandbare stof verwaarloosbaar klein wordt geacht zijn geen gevarenbronnen.

– secundaire gevarenbronnen worden veroorzaakt door onderdelen die niet frequent lekken en, als ze het doen, slechts gedurende korte tijden, hiertoe behoren onderdelen als: flenzen, schroefdraaad- en andere verbindingen, aansluitingen van gascilinders,kranen en afsluiters.

– tabel 2:
    klasse van de zone afhankelijk van de klasse van de gevarenbron
    secundaire bron = niet-gevaarlijk gebied

Alles doornemende ben ik van mening dat die gasmeter van jouw in dat schoolgebouw te beschouwen is als een ruimte waar een niet-gevaarlijk gebied is.
    Er zouden dan geen speciale eisen hoeven te worden gesteld aan het elektrisch materieel.
    Belangrijk is wel dat de ventilatie goed is uitgevoerd, anders wordt de ruimte ingedeeld als zone 2 !!

cu,
    Loe

evz
    Participant
    Post count: 83

Dus dan doe jer er toch een leuke rookmelder in, bijv.:

8) 8) 8)
    cu,
    Loe

Kleine opmerking.

Het is niet zo simpel als het lijkt volgens mij. Je moet mijn inziens namelijk ook weer zenerbarrieres plaatsen blauwe bekabeling gebruiken. dus installatietechnisch zou ik zeggen bezint eer gij begint. Zeker als je weet dat er weinig BD bedrijven zijn die er (echt) kaas van hebben gegeten. Het bedrijf waar je naar linkt is één van de weinige!
    Dus ventileren.

louis van wijk
    Moderator

Dus dan doe je er toch een leuke rookmelder in, bijv.:
    8) 8) 8)
    cu, Loe

Kleine opmerking.
    Het is niet zo simpel als het lijkt volgens mij. Je moet mijn inziens namelijk ook weer zenerbarrieres plaatsen blauwe bekabeling gebruiken. dus installatietechnisch zou ik zeggen bezint eer gij begint. Zeker als je weet dat er weinig BD bedrijven zijn die er (echt) kaas van hebben gegeten. Het bedrijf waar je naar linkt is één van de weinige!
    Dus ventileren.

Gelukkig heb ik van andere dingen meer verstand…. :roll:

petert
    Participant

Laten we vooral niet te ver afdwalen :)
    zover je het van achter je pc kunt beoordelen is het geen speciale ruimte, dat het voldoende geventileerd wordt (vast wel voorschriften te vinden) en dat er een installateur een keertje wat ex veilig materiaal wou verkopen en als de ruimte niet te groot is, er geen rookmelder hoeft te zitten en je al helemaal niet zorgen hoeft te maken over ex veilige rookmelders

tss
    Participant
    Post count: 2

De ruimte is groter dan 2 m2 en moet dus worden voorzien. Explosieveilige rookmelder leek mij niet nodig, ik begon alleen te twijvelen door de explosieveilige lamp en schakelaar. Wil niet het risico lopen dat wij er een gewone melder plaatsen als het een explosieveilig gebied is. Al met al nog geen duidelijkheid dus.

louis van wijk
    Moderator

dacht dat ik het toch wel aardig beschreven had a.h.v. de NPR7910 :?

controleer dus je ventilatie.

en plaats anders een rookmelder die in ieder geval geplaatst mag worden in een zone 2

cu,
    LOe

louis van wijk
    Moderator

Aanvullinkje:

Nog gevonden in de NEN 3028; Eisen voor verbrandingsinstallaties.

In ruimten en op plaatsen waar de Arbo-wet van toepassing is, zijn ook de ATEX- (Atmospheres Explosibles) richtlijnen van toepassing.
    Om de veiligheid van werknemers die door explosieve atmosferen gevaar kunnen lopen te verbeteren zijn minimumrichtlijnen opgesteld, waaronder het maken van een gevarenzone-indeling met betrekking tot gasontploffingsgevaar, opgenomen in NPR 7910-1. Deze NPR is gebaseerd op NEN-EN-IEC 60079-10.
    Conform NPR 7910-1 zijn voor zonering uitgesloten:
    — gasverbruiksinstallaties met een geldige CE-markering die vallen onder het toepassingsgebied van het Besluit Gastoestellen;
    — gasleidinginstallaties die vallen onder het toepassingsgebied van NEN 1078.

Daar waar zonering wel van toepassing is, worden, conform NPR 7910-1, de volgende onderdelen niet als gevarenbron beschouwd.

Onderdelen waarbij door de goede constructie, goed onderhoud en goede bedrijfsvoering de kans op vrijkomen van brandbare stof ook onder abnormale bedrijfsomstandigheden en bij storingen verwaarloosbaar klein wordt geacht, zijn:
    — geheel gelaste of hard gesoldeerde leidingen;
    — aangelaste appendages;
    — flens-, schroefdraad- en knelverbindingen die niet aan grote temperatuurvariaties, drukschommelingen of trilling onderhevig zijn en die door ontwerp, uitvoering en beproeving als geheel dicht kunnen worden beschouwd (voor industriële gasinstallaties is dit nader uitgewerkt in NEN 2078);
    — asdoorvoeringen waarbij lekkage is uitgesloten door een speciale constructie (bijv. dubbele afdichting met inert gas onder overdruk in de ruimten tussen de afdichtingen).

Voor de directe omgeving van de verbrandingsinstallatie betekent dit dat wanneer de brandstofleidinginstallatie aan bovenstaande voorwaarden voldoet, er geen zonering van de ruimte hoeft plaats te vinden.
    Wel moeten de in de NEN 2078 art. 4.7.2 vermelde uitgangspunten met betrekking tot het ontwerp en onderhoud worden gehanteerd.
    Indien bij een industriële en/of een niet-gebouwgebonden toepassing de gasleiding qua bedrijfsdruk en ontwerp voldoet aan NEN 1078, dan is NPR 7910-1 eveneens niet van toepassing.
    In afwijkende situaties moet op basis van een risicoanalyse gelijkwaardigheid worden aangetoond.

ruud
    Participant
    Post count: 43

wie kan mij vertellen waar ik kan vinden dat de kabel de kleur blauw moet zijn

henk van buuren
    Participant
    Post count: 222

zie voor de kleur blauw deze site

http://www.euronorm.net/content/templat … temID=1629

jarnold ter meer
    Participant
    Post count: 252

Betreft de ventilatie dient het geventileerd te worden met 2 dm³/s per m³ inhoud van de meterruimte, maar met een minimum van 2 dm³/s. Dit moet terug te vinden zijn in de ventilatiebalansberekening :wink:

ruud
    Participant
    Post count: 43

bedankt Henk voor die internetsite van euronorm.net maar je heb me helaas niet kunnen overtuigen.
    het laatste stukje tekst zegt iets over blauwe kabel dat de gross van de leveranciers (dus niet alle leveranciers) hun kabel uitvoerd in de kleur blauw.
    Naar mijn idee mag rode kabel ook gewoon

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.