Brandpreventieforum Forums Brandweer Overig explosiegebied

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 6
    #1665 |

Wat wordt precies verstaan onder explosiegebied.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Wat wordt precies verstaan onder explosiegebied.

Ik krijg het gevoel dat je brandpreventieforum gebruikt om cursusvragen / vragen oefenexamens beantwoordt te krijgen, alle vier door jou gestelde vragen duiden daar wel op. Ik kan het mis hebben, maar ik leen me daar niet voor.

J. Nieuwland

zemir kapidzic
    Bijdrager

nee dat is niet geval.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Misschien is het in dat geval handiger wanneer je je vragen wat uitbreidt, zodat je echt een casus omschrijft in plaats van ‘ins Blaue hinein’ losse dingetjes te vragen. Dan wordt de beantwoording ook interessanter.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Een begrip bij de bespreking van explosies en mengverhoudingen is het explosiegebied, dat wordt begrensd door de onderste explosiegrens (Lower Explosion Level – LEL) en de bovenste explosiegrens (Upper Explosion Level – UEL).
    De explosiegrens is de concentratie van de brandbare stof uitgedrukt in volumeprocent in lucht waarbij het stof/luchtmengsel bij ontsteking kan ontbranden of exploderen.
    Bij een te lage concentratie aan brandstof is er geen explosiegevaar (een te arm mengsel) en zal het alleen reageren als er voortdurend warmte van buitenaf wordt toegevoegd. De onderste explosiegrens wordt bepaald door het laagste percentage waarbij het mengsel nog tot ontploffing kan worden gebracht.
    Bij een te grote concentratie aan brandstof is er ook geen explosiegevaar (te rijk mengsel).

En waarom wilde je dat nou weten?

zemir kapidzic
    Bijdrager

omdat ik bij een klant bezig was met testen van thermische melders in zo genamde ex gebied en toen kreeg ik van de klant de volgende vraag;
    is jou thermische tester ex goed gekeurd zo ja waar staat stiker dat die ex veilig is. Op mijn tester stond geen ex stiker op, dus ik heb die paar melders uit de sokkel gehald en bij andere plek waar geen ex gebied is ingedraaid en getest.
    Dus daroom wil ik graag weten wat houd dat in precies explosiegebied, en weten jullie misschien of thermische tester ex veilig is zo niet hoe moet ik dan thermische melders in een ex gebied testen.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Heeft jouw bedrijf een projecteringsdeskundige? (o.b.v. van je vraag over Ex ga ik er van uit dat jij dit niet bent).

Ik adviseer deze vraag even bij de projecteringsdeskundige neer te leggen. Ik vraag me ook af hoe jouw bedrijf met VCA omgaat: Het werken in een Ex zone vraagt toch wel wat aandacht.

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

vandaar het belang om je vraag goed te stellen.
    want door jouw laatste toelichting is het een stuk begrijpelijker
    en is in dit geval het antwoord van Joachim, hoewel technisch goed, niet het juiste antwoord op jouw vraag 8)

en moet ik me bij kruislijst aansluiten, dat ik het eng vind als jij deze vraag moet stellen en dan wel bezig bent met dit soort werkzaamheden :shock: (sorry voor deze constatering)

vanuit je toelichting begrijp ik dat je het eigenlijk niet hebt over het "explosiegebied", maar over een "explosiegevaarlijke omgeving", dat is dus een omgeving waarin de atmosfeer op grond van de lokale en bedrijfsomstandigheden explosief kan zijn ("Ex-omgeving").

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.