Brandpreventieforum Forums Gebruik EXPLOSIEF VRAAGJE!!

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 3
    #198 |

Goedendag, mensen van het brandpreventieforum.

Gunsmoke is de naam en dat heeft 2 redenen:

Smoke: gewezen (bedrijfs)brandweerman HBT-er
    Gun: en daar heeft dit topic betrekking op:

Ik ben sportschutter.

Wat is dat: een sportschutter.

Welnu, een sportschutter is iemand die een vuurwapen gebruikt niet om ellende te veroorzaken of zijn bankrekening op illegale wijze te spekken, maar als hobby heeft het beoefenen van de schietsport middels vuurwapens.

Kan dat in Nederland? Jawel, mocht uw interesse gewekt zijn:

http://www.knsa.nl
    http://www.vuwa.net

Goed, nu mijn vraag.

(@ Mods: mocht mijn vraag niet in deze rubriek thuis horen, gaarne verplaatsen naar het juiste subfora, ben een "verse" :lol: )

[edit Engeltje: verplaatst, dus :lol:]

Om een zo goed mogelijke scoren tijdens de wedstrijden te verkrijgen, maak ik mijn eigen munitie. In schutterskringen noemen we dit herladen. 1 van de componenten van munitie is nitrokruit. Volgens de WWM kan ik dit kruit gewoon thuis op de plank zetten, het hoeft niet in een kluis.

Echter een fanatieke sportschutter kan 5 (bij uitzondering 6) verschillende kalibers schieten. Er zijn daarbij ook nog schutters die schieten met zog. vrijgestelde (antieke ) vuurwapens.

Rekenen we even mee:

Kruit komt in plastic verpakking van 500 gram
    Een hele fanatieke sportschutter kan dus zegge 2.5 kilo (of meer) kruit verpakt in plastic flessen op z’n hobbykamer hebben liggen.

En dan nu de vraag:

Wat geniet uit het oog punt van de aanwezigheid van (nitro danwel zwart) kruit bij brand de voorkeur:

Kruit in de fles op de plank?
    Kruit toch maar in de kluis?

Groet,

Gunsmoke.

petert
    Bijdrager
    Post count: 196

gunsmoke, het doet mij deugd dat er in ieder geval na gedacht wordt over veiligheid. Nu wordt je als sportschutter natuurlijk daartoe gedwongen maar toch.

Allereerst zou ik persoonlijk de voorraad "los"kruit beperkt houden. Vraag je altijd af hoeveel je daadwerkelijk nodig hebt om je hobby uit te voeren. Hoeveel munitie kun je met 500 gram mee maken?

Overigens is het af te raden om kruit in een wapenkluis op te slaan. Mocht het tot ontbranden komen bestaat de mogelijkheid dat er een drukgolf ontststaat. Dit is niet erg zolang je kluis het houdt. wanneer je kluis toch de zwakkere schakel is, heb je gewoon een bom.

Ik denk dat het meest wijze is om je voorraad kruit op te slaan in de orginele verpakking in een stalen, afsluitbare kist voorzien van de juiste veiligheidssymbolen. Ik hoef je natuurlijk niet te vertellen uit de buurt van ontstekingsbronnen.

De Napoleontische Associatie der Nederlanden (NAN) heeft ook enkele documenten met betrekking tot veiligheid voor de omgang met kruit.
    http://www.nanweb.org/index2.html

gunsmoke
    Bijdrager
    Post count: 3

Kun je de hoeveelheid los kruit beperken?

Is lastig, je blijft altijd zitten aan die pondsverpakkingen. Ik herlaad zelf maar 1 kaliber, .38 special met een kruitlading van 5.5 grain. 1 pond kruit is 1700 grain en dat zijn effe 1400 ladingen.

Een pond is genoeg voor een half jaar, maar nogmaals ik schiet maar 1 kaliber, er zijn er bij die wel 5 of meer kalibers herladen.

Afijn moeilijke materie, dus!

Speurtocht naar een kist is begonnen!

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.