Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie Examen projecteringsdeskundige ontruiming resultaten

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 12
    #1949 |

Naar aanleiding van het examen PDO op 14 april j.l. vraag ik mij af wie hiervoor zijn geslaagd. Ik zelf ben helaas niet geslaagd. Inmiddels weet ik van 18 personen dat zij ook allemaal zijn gezakt, mensen die geslaagd zijn heb ik nog niet gesproken. CertoPlan mag aan particulieren geen informatie verstrekken over de resultaten van het examen. Wie is er gezakt, geslaagd?

mippie esser
    Bijdrager
    Post count: 173

Drie collega’s examen gedaan, twee geslaagd (en dus één gezakt. Jammer de pammer).

jac waas
    Bijdrager
    Post count: 48

Van mij zijn ook 2 collega’s geslaagd, Heel goed.
    Deze cursus wordt erg onderschat, is moeilijker dan projecteringsdeskundige brandmeldinstallaties

mippie esser
    Bijdrager

Van mij zijn ook 2 collega’s geslaagd, Heel goed.
    Deze cursus wordt erg onderschat, is moeilijker dan [woordenboek]projecteringsdeskundige brandmeldinstallaties[/woordenboek]

Maar met de juiste training is alles haalbaar, Pollewop

jan brink
    Bijdrager
    Post count: 38

Bij welk opleidingsinstituut heb je de opleiding gevolgd Bectro ?

bectro
    Bijdrager

De opleiding heb ik gevolgd bij BOOA en later heb ik ook nog een examentraing gedaan bij OBEX en ook daar een cususboek aangeschaft. Kunnen de geslaagden ook aangeven waar zij de opleiding hebben gedaan? Het vreemde is dat de opleiding maar 5 dagen duurt in tegenstelling tot projecteringsdeskundige brandmeldinstallaties welke 10 dagen duurt, hoewel dus veel zwaarder.

mippie esser
    Bijdrager

Voor welke onderdelen ben je gezakt? (meerkeuze, open vragen of case).

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

Het vreemde is dat de opleiding maar 5 dagen duurt in tegenstelling tot [woordenboek]projecteringsdeskundige brandmeldinstallaties[/woordenboek] welke 10 dagen duurt, hoewel dus veel zwaarder.

De lengte van de cursus heeft vooral te maken met de hoeveelheid stof die er besproken word. Na alleen het volgen van de lessen heb je alle stof besproken en heb je een cursusboek, maar dan begint het leren, zorgen dat je alle relevante dingen uit je hoofd weet en genoeg routine hebt om een projectie te doen.

Dus een PD ONT. kan best moeilijker zijn dan een PD BMI, maar de PD BMI zal wel meer stof hebben vermoed ik.

bectro
    Bijdrager

De onderdelen meerkeuze en open vragen is gewoon een kwestie van leren. Als je de inhoud van de NEN 2575 kent is dit goed te doen. Echter de case, daar zit het probleem. Mijn inziens worden er in de opleiding te weinig cases gemaakt welke overeenstemmen met het examen.

Als iemand goede ervaringen heeft met een bepaald opleidingsinstituut hoor ik het graag.

De hoeveelheid stof is inderdaad wel wat minder dan die van PD BMI.

mippie esser
    Bijdrager

De onderdelen meerkeuze en open vragen is gewoon een kwestie van leren. Als je de inhoud van de NEN 2575 kent is dit goed te doen. Echter de case, daar zit het probleem. Mijn inziens worden er in de opleiding te weinig cases gemaakt welke overeenstemmen met het examen.

Als iemand goede ervaringen heeft met een bepaald opleidingsinstituut hoor ik het graag.

De hoeveelheid stof is inderdaad wel wat minder dan die van PD BMI.

Heel erg veel en heel erg veel rekenen, rekenen en nog eens rekenen. Als je midden in de nacht wakker gemaakt wordt, moet je binnen 10 seconden weten he je het uit moet rekenen. En je moet weten hoe je de formule’s omgekeerd moet gebruiken. Veel oefenen dus.

rob schellevis
    Bijdrager
    Post count: 1

Hallo,

Als newbee op dit forum zou ik graag een vraag aan jullie voor willen leggen:

Ik ben net terug van het examen PD ontruiming.
    (ik ben bang dat ik geen 6 weken hoef te wachten voor ik de uitslag weet)
    Nu kwam er een vraag voorbij waarvan ik zeker weet dat er op de opleiding geen formule voor is behandeld.

Lw=118 dB(A) op 3 Watt. Op 20 meter afstand blijft dan over: Lp=Lw+C1+C2 => Lp=118+5-37= 86 dB(A)
    Wanneer er op 20 meter afstand nog 68 dB(A) moet overblijven, wat is dan het minimale vermogen waar de signaalgever op aangesloten moet worden?

Ik weet dus dat de signaalgever 100 dB(A) moet geven om 68 over te houden. (65 + 3 veiligheidsmarge)
    Maar hoe kom ik nu achter het vermogen waar deze op aangesloten moet worden om 100 dB(A) te geven?
    De truuk zal in de formule Lw2=Lw1+10*log(P2/P1) zitten maar ik zie het even niet.

Als iemand me dit uit kan leggen, graag. (wellicht handig voor het evt. her-examen :( )

bectro
    Bijdrager

De formule die je hiervoor nodig hebt is W,werkelijk=10 tot de macht ((L-L):10)x W,.
    Dus 10 tot de macht((100-118):10)x3=0.048 Watt (afgerond). Deze formule kun je afleiden van
    L
    =L+(10.log(W, : W,)).

Waar heb jij je opleiding gevolgd? Was dit je eerste keer voor het examen?

hans de jong
    Bijdrager
    Post count: 138

Vraagje,
    zonder iemand voor z’n schenen te schoppen. Er is volgens mij nu nog geen wettelijk kader waarin het diploma PD ontruiming is vastgelegd of wordt vereist. Gezien de steeds zwaardere akoestische eisen die worden gesteld aan wanden en deuren, heeft het nog wel zin om een gehele installatie door te rekenen?
    Verder eigenlijk de vraag aan de mensen die bij een branddetectie bedrijf werken, wordt zo’n installatie ook helemaal door berekend zoals je krijgt op het examen?
    Ik probeer voor mezelf ook duidelijk te krijgen of ik deze opleiding zou willen doen en of ik daar ook een voordeel c.q. profijt uit haal.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Vraagje,
    zonder iemand voor z’n schenen te schoppen. Er is volgens mij nu nog geen wettelijk kader waarin het diploma PD ontruiming is vastgelegd of wordt vereist. Gezien de steeds zwaardere akoestische eisen die worden gesteld aan wanden en deuren, heeft het nog wel zin om een gehele installatie door te rekenen?
    Verder eigenlijk de vraag aan de mensen die bij een branddetectie bedrijf werken, wordt zo’n installatie ook helemaal door berekend zoals je krijgt op het examen?
    Ik probeer voor mezelf ook duidelijk te krijgen of ik deze opleiding zou willen doen en of ik daar ook een voordeel c.q. profijt uit haal.

Ik heb in 2006 mijn diploma gehaald. Ik kan zonder mijn boeken er op na te slaan niet de vraag van de topicstarter beantwoorden. De geleerde theorie staat wel ver van de werkelijkeheid, heb ik het idee.
    In de dagelijkse praktijk gebruik ik het in ieder geval nagenoeg niet. Deels omdat het meestal om type B installaties gaat. De noodzakelijke gegevens om deze berekeningen te kunnen maken ontbreken altijd bij een bestek of aanvraag. Ervaring met projectie en je product en daarnaast terugkoppeling (naar de persoon die de projectering heeft gemaakt) van de resultaten van de geluidmetingen na realisatie heeft veel meer effect.
    Ik durf wel te zeggen dat de projecteringen (die wij maken) nagenoeg altijd voldoen aan de vereiste geluidsdruk.
    Een enkele keer moet er best ergens een slowwhoopje bij of had ééntje minder ook gekund.
    Het gaat wel eens mis als later, na installatie, blijkt dat er naast de slowwhoops ook flitsers geplaatst (hadden) moeten worden.

Om op de vraag hierboven terug te komen: naast het rekenen met logaritmen leer je ook nog heel veel andere nuttige zaken. De overweging voor het volgen van de cursus moet m.i. niet afhangen van het rekenen.

J. Nieuwland

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.