15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 181
    #1961 |

beste forum members,

ik ben sinds kort eigenaar van een esser 3004 brandmeld instalatie, maar hiervan heb ik geen instalatie handleiding.
    de handleiding heb ik al van esser nederland toegezonden gekregen, en ook de instalatie handleiding heb ik gekregen, maar die is in het duits.
    nu is mijn duits redelijk maar een instalatie handleiding in het duits is een ander verhaal.

is er toevallig iemand hier die mij kan helpen aan een instalatie handleiding voor de esser 3004 bmc en het bedienings paneel wat er bij hoord.

ik heb ook nog een vraag over mijn melders.

ik heb heckatron orm 130/1 en orm 150 melders zijn deze geschikt voor mijn bmc? kan iemand dit vertellen
    ook ben ik nog opzoek naar thermische melders of iets anders wat geschikt is voor in mijn werkplaats waar een houtkachel staat, en gelast en gestoft word.

mvg noel brom

zowie
    Bijdrager
    Post count: 39

Heel simpel, De leverancier (BDB) dient een logboek aan te leveren (soms tegen betaling) en voorzien van handleiding in de NL taal.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Heel simpel, De leverancier (BDB) dient een logboek aan te leveren (soms tegen betaling) en voorzien van handleiding in de NL taal.

Dat is wel een heel formeel antwoord, maar geen antwoord op de vraag.
    Ik krijg de indruk dat de vraagsteller de BMC zelf wil installeren en vraagt om een nederlandstalige handleiding om dat te kunnen doen. Overigens levert een branddetectiebedrijf (=betekenis van afkorting BDB) in een logboek over het algemeen geen installatiehandleiding bij.

J. Nieuwland

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

Ik denk dat het branddetectiebedrijf je met veel plezier wil ondersteunen in de bediening, maar dat ze niet snel zullen meewerken met een "doe het zelfer". De installatie handleiding zullen ze niet makkelijk zomaar uitdelen en wat wil je er mee? Wil je weten hoe je melders aansluit of wil je weten hoe je een systeem programmeerd?
    Ik heb maar één advies, niet knoeien maar het branddetectiebedrijf er bij halen.
    Branddetectie is een vak, geen hobby!

jac waas
    Bijdrager
    Post count: 48

Het inbedrijstellen van een brandmeldinstallatie kan alleen als u een overeenkomst heeft met de importeur / leverancier van de betreffende apparatuur.
    Hierbij hoort zoal:
    – Een zich herhalende opleiding hoe het apparaat in bedrijf te stellen, te onderhouden, storing op te lossen.
    – Het verstrekken van de installatievoorschriften, onderhoudsvoorschriften e.d.
    – Ondersteuning in geval van vragen of technische problemen.
    – Snelle nalevering van reserve onderdelen of vervangende apparatuur in geval van schade.

In uw geval adviseer ik u:
    – Ga een overeenkomst aan met het betreffende bedrijf.
    – Besteed de werkzaamheden uit aan een bedrijf die hiervoor de juiste papieren heeft.

richard visser
    Bijdrager

Bedankt voor je aavulling Jac…..maar zeg je hier niet exact hetzelfde?

j. nieuwland
    Bijdrager

Mooie verhalen allemaal. Ik denk echter dat de poster een brandmeldcentrale heeft aangeschaft met een aantal automatische melders en dat hij deze zelf, dus zelf, wil installeren in zijn bedrijf. Ook de naam met engineering doet wel zoiets vermoeden. Gezien de omschrijving verwacht ik een "industriefunctie" en daar zijn toch al geen automatische melder vereist volgens gebruiksbesluit.
    Niet alle lezers van dit forum zijn professionals in de brandmeldtechniek(of ander gebied).
    De gegeven reacties zijn wel correct, maar beantwoorden mijns inziens niet aan de vraagstelling.
    Ik had echter wel een reactie verwacht van forumlid "Mippie Esser"; deze tenaamstelling doet vermoeden iets met Esser van doen te hebben en misschien wel de vraag te beantwoorden.
    Ik heb persoonlijk geen/weinig ervaring met Esser en kan de poster dus niet van dienst zijn met het gevraagde.

J. Nieuwland

richard visser
    Bijdrager

Maar de aanname dat het een industriefunctie betreft…..misschien is het een kantoor met een hoogste vloer op 51 meter.
    Afgezien van de vraag denk ik dat we er best op mogen wijzen dat je moet streven naar een kwaliteit en dat brandmeldinstallaties aan bepaalde eisen moeten voldoen.

j. nieuwland
    Bijdrager

Maar de aanname dat het een industriefunctie betreft…..misschien is het een kantoor met een hoogste vloer op 51 meter.
    Afgezien van de vraag denk ik dat we er best op mogen wijzen dat je moet streven naar een kwaliteit en dat brandmeldinstallaties aan bepaalde eisen moeten voldoen.

De Esser 3004 is denk ik een conventionele BMC met 4 groepen. Poster heeft het over een werkplaats. Hoe kun je verzinnen dat het om een kantoorgebouw van 51 zou gaan.

Misschien dat de poster hier zelf nog iets over wil zeggen.

J. Nieuwland

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Ik denk dat het branddetectiebedrijf je met veel plezier wil ondersteunen in de bediening, maar dat ze niet snel zullen meewerken met een "doe het zelfer". De installatie handleiding zullen ze niet makkelijk zomaar uitdelen en wat wil je er mee? Wil je weten hoe je melders aansluit of wil je weten hoe je een systeem programmeerd?
    Ik heb maar één advies, niet knoeien maar het branddetectiebedrijf er bij halen.

Uit deze en enkele andere reacties blijkt maar weer dat de regelgeving omtrent branddetectie voornamelijk bedoeld is om de markt te beschermen. Waarom zou iemand die zelf een niet-geëiste installatie aan wil leggen dit niet mogen. Dit terwijl hij een mogelijk nog prima tweedehandsje op de kop heeft weten te tikken. Dat zijn Duits niet al te prima is, wil niet zeggen dat hij geen schroevendraaier vast kan houden. Het alternatief is "veroordeeld" worden tot rookmelders van de bouwmarkt.

j. nieuwland
    Bijdrager

Uit deze en enkele andere reacties blijkt maar weer dat de regelgeving omtrent branddetectie voornamelijk bedoeld is om de markt te beschermen. Waarom zou iemand die zelf een niet-geëiste installatie aan wil leggen dit niet mogen. Dit terwijl hij een mogelijk nog prima tweedehandsje op de kop heeft weten te tikken. Dat zijn Duits niet al te prima is, wil niet zeggen dat hij geen schroevendraaier vast kan houden. Het alternatief is "veroordeeld" worden tot rookmelders van de bouwmarkt.

Duiveltje helemaal mee eens, ondanks het feit dat ook ik werkzaam ben bij een branddetectiebedrijf.

J. Nieuwland

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager

Duiveltje helemaal mee eens, ondanks het feit dat ook ik werkzaam ben bij een branddetectiebedrijf.

J. Nieuwland

Jammer dat Neelie weg is :(

j. nieuwland
    Bijdrager

J. Nieuwland

Jammer dat Neelie weg is :(

Te cryptisch, ik vat ‘em niet?

J. Nieuwland

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager

Onze kartelwaakhond

mippie esser
    Bijdrager
    Post count: 173

Tjemig de pemig, nooit gedacht dat mijn alias zo doorzichtig was. Maar goed. Dankzij het onweer van afgelopen zondag is het ietwat hectisch, dus ik had even een paar dagen niet op het forum gekeken.

De 3004 wordt al zeker 10 jaar niet meer geleverd. We hebben het dus inderdaad over een "hobby" project van een Bob. Ik weet niet wat voor informatie de poster gekregen heeft, maar inderdaad, in de tijd dat de 3004 nog nieuw uitgeleverd werd, waren alle manuals auf Deutsch. Dus daar zul je het mee moeten doen, mocht Hobby Bob toch beslissen om zelf aan de gang te gaan. Of de melders compatibel zijn durf ik je niet te garanderen. Esser BMC met Esser melders werkt OK, de rest ???????

Tot slot moet ik me bij de heren Waas en Visser aansluiten wat betreft hun mening over het inschakelen van een branddetectiebedrijf. En als je het dan toch zo nodig zelf wil doen, ga dan op zoek naar een ander alternatief.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.