Brandpreventieforum Forums Bouw Ervaring gevraagd met schanskorven als buitengevel

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 10
    #1898 |

Heren deskundigen,

Ik heb een tweetal vragen naar aanleiding van een ingediende bouwaanvraag. Een bestaand pand wil uitbreiden. Hier wordt een ontwerp voor ingediend met een begane grond, 1e verdieping en een dakterras. De oppervlakte van de uitbreiding is 5m bij 22m. De zijgevel van de uitbreiding wordt op de erfgrens gebouwd (22m). Als zijgevel en achtergevel van de uitbreiding worden er schanskorven geplaatst gevuld met kiezelstenen. Binnen de korven komt een stalen constructie om de vloeren te dragen. De voorkant blijft open, er komt wel een stalen hekwerk voor. De functie op de begane grond is stalling van auto’s en op de 1e verdieping is het winkelruimte.

De vragen die bij ons gerezen zijn hebben betrekking tot spiegelsymmetrie en besloten of niet besloten.

Heeft er iemand anders al ervaring met schanskorven in relatie tot de WBDBO?
    Is de nieuw te realiseren uitbreiding een besloten of niet-besloten ruimte ivm brandcompartimentering.

Er wordt namelijk van aangenomen dat het een buitenruimte is en ik mijn twijfels daar over heb. De wind zou namelijk vrij spel hebben dus langere tijd dezelfde condities als buiten.

Het bestaande pand is een bc, groter dan 1000m2 met twee bouwlagen.

Ik hoop op jullie reacties.

mvg,

Hassebassie

koolifantkoolifant
    Bijdrager
    Post count: 312

Beste Hassebassie
    ik heb geen ervaring met de brandwerendheid van schanskorven, maar qua brandwerendheid tegen bezwijken van de scheiding zullen de stalen korfdelen maatgevend zijn verwacht ik, zodra die bezwijken kunnen de stenen wegvallen. Je zou dus hiervoor denk ik wel kunnen rekenen aan de brandwerendheid tegen bezwijken van het staal. Tussen de stenen zit altijd wel wat kieren e.d. dus ik verwacht dat je niet aan het vlamdichtheidscriterium kan voldoen. Maar zijn de schanskorven bij de winkel de enige geveldelen?? Kan ik me niet voorstellen want daar zal het lekker doorheen tochten en EPC lijkt me ook lastig, tenzij je isolatie/luchtdichting ofzo verwerkt hebben in de korven maar in iedergeval niet bij standaardkorven.
    Voor de garage lijkt het me minder een probleem omdat je daar in principe toch geen compartimentsbrand krijgt (max 3 auto”s in de brand is gebruikelijk en realistisch brandscenario; uit statistisch onderzoek blijkt zelfs dat in de meeste gevallen niet meer dan 1 auto in brand vliegt).

Op welke ruimte heeft je vraag mbt besloten/niet besloten betrekking? Voor de eisen vanuit het gebruiksbesluit (BMI) of vanuit het Bouwbesluit (veilig vluchten, art 2.169). Voor de eerste is door het Expertisecentrum regelgeving bouw aangegeven dat de achtergrond achter de term wel/niet "besloten" is of de garage wel/niet voldoet aan de criteria voor natuurlike ventilatie uit NEN 2443. Voor de term uit het bouwbesluit is dat expliciet een andere definitie, zie de toelichting van art 2.169. Een ruimte met een dak op normale hoogte zal niet snel als niet-besloten aan te merken zijn. Een buitenruimte zonder dak daarentegen wel. Het gaat erom of de rook vrij op kan stijgen of dat zich een rooklaag kan vormen, waardoor de condities zodanig worden dat er niet meer langere tijd door gevlucht kan worden.

It burns us, preciousssss !!!

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.