2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 48
    #1775 |

In de NEN 2535 van 2009 wordt de EN 54-13 meerdere malen genoemd.
    Deze NEN is mogelijk nog niet van toepassing omdat er nog geen aansluiting is vanuit het gebruikersbesluit.
    Los daarvan is een systeemkeur EN 54-13 verplicht voor elke brandmeldinstallatie. (aanname 2005, verplicht 2008)
    De gevolgen van deze norm gaan nog al ver:
    – koppeling BMC / melders moeten aantoonbaar getest worden.
    – ook koppeling BMC / relaiscontact van b.v. een aspiratiemelder moet aantoonbaar getest zijn.
    – omderdelen in een netwerk, zoals glasvezel interfaces, routers en signaalomvormers moeten vastgelegd zijn.
    – sturingen moeten dusdanig bewaakt worden dat er genoeg energie geleverd kan worden om de sturing te activeren.
    – ook sirenes (in de loop) dienen op deze manier bewaakt te worden.

Wie heeft m.b.t. dit onderwerp informatie of standpunten?

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

Persoonlijk denk ik dat de EN54-13 ergens anders voor is bedoeld. De gekoppelde melders vallen onder andere EN nummers, denk maar eens aan 5, 7, 11, 12, 15 enz. Voor de Aspiratiemelders hebben we de EN54-20.

De EN54-13 is mijn inziens eerder voor softwarematige koppelingen, zoals RS232 (dect, pc, printer, etc).

Bewaking van sturingen….Veranderd hier iets dan?

Sirenes op de lus worden softwarematig bewaakt tot en met de spoel van de speaker, daarnaast op nog een hele rij andere punten (tenminste bij ons).

Ik denk dat het allemaal wel mee valt en we hebben tot 2011 (als het mee zit) om er naartoe te werken en het geldt alleen voor installatie’s die dan worden ontworpen/opgeleverd.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.