Brandpreventieforum Forums De Koffiehoek elektrische auto's en parkeergarages

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Participant
    Post count: 321
    #49266 |

Natuurlijk vanwege de actualiteit van vandaag de dag laat ik mijn gedachte even de vrije loop.

Er zijn parkeergarages waar auto’s met een gasinstallatie niet naar binnen mogen. Zeker in het buitenland waar rijden op gas nog bijzonder is. Met de wetenschap van nu in dit kader … zouden we elektrische auto’s niet beter moeten weren uit een parkeergarage of zijn er aanvullende (brand)veiligheidsvoorzieningen nodig. is sprinkler nog wel zo veilig als we denken? Water en elektra? Giftige dampen? Explosies?

Ik ben benieuwd hoe jullie als deskundigen hier tegen aankijken. Afdoen onder het mom van “de kans is zo klein” lijkt mij niet realistisch. Er rijden steeds meer elektrische auto’s rond. En het worden er alleen maar meer.

Sowieso denk ik dat er nog nooit praktijktesten zijn gedaan met brandende elektrische auto’s in ondergrondse gesloten parkeergarages.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2256

Naar wat ik ervan begrepen heb zijn de auto’s op zich niet zozeer het probleem, maar branden de oplaadpalen nogal heftig. Op het moment dat wij die tegenkomen in een parkeergarage zullen wij ook adviseren de parkeerplekken met oplaadpunten op een tactische, beheersbare plek in de garage te plaatsen. Het compleet verbieden ‘op gevoel’ gaat wat ver.

Voor zover ik weet zijn er nog geen grootschalige testen gedaan met specifiek electrische wagens, maar ook met niet-electrische voertuigen waarin steeeds meer kunststof en magnesium zit verwerkt loop je gelijksoortige risico’s.

Paul WendtPaul Wendt
    Participant
    Post count: 321

Beste Joachim, ik probeer je te begrijpen maar zou je je reactie willen toelichten. In mijn beleving is de oplaadpaal het minst belangrijke want die is helemaal niet noodzakelijk in de garage. Als ik dan nu lees dat deskundigen van het automerk nodig zijn bij een calamiteit dan plaats ik mijn vraagtekens als straks de eerste parkeergaragebrand met een elektrische auto een feit is.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.