Brandpreventieforum Forums Bouw Elektrisch afgesloten kamer zorginrichting

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #2888 |

Mijn kleinzoon zit in een zorginrichting waarin de nacht de kamers op slot gaan.
    Dit gaat elektrisch waarbij de baart van het slot in de slotplaat gaat.
    Om te openen gaat door een puls het slot weer open.
    Wat zijn de normen hier voor.
    mijn vermoeden is dat bij een spanningsval de deur niet vrij geschakeld wordt.
    Dit geld buiten zijn kamer ook de nood uitgangen.
    Het gaat om een gesloten inrichting.

Hans

marcel van opdam
    Bijdrager
    Post count: 174

Ik deel je bezorgdheid. Kan alleen maar hopen dat het allemaal goed geregeld is. Houdt ons op de hoogte a.u.b.

kruisje pietersenkruisje pietersen
    Bijdrager
    Post count: 172

Mijn kleinzoon zit in een zorginrichting waarin de nacht de kamers op slot gaan.
    Dit gaat elektrisch waarbij de baart van het slot in de slotplaat gaat.
    Om te openen gaat door een puls het slot weer open.
    Wat zijn de normen hier voor.
    mijn vermoeden is dat bij een spanningsval de deur niet vrij geschakeld wordt.
    Dit geld buiten zijn kamer ook de nood uitgangen.
    Het gaat om een gesloten inrichting.

Hans

Beste Hans,

Er gelden zeker regels voor het toepassen van elektrische vergrendeling van (vlucht)deuren. Deze zijn opgenomen in hoofdstuk 10 van het NVBR Handboek brandbeveiligingsinstallaties. Samengevat komen deze regels op het volgende neer:

Elektrisch gestuurde deurvergrendelingen
    Voor deze vorm van vergrendeling en sturing zijn de Europese normen NEN-EN 13633 (vluchtdeuren) en NEN-EN 13637 (nooddeuren) ontwikkeld. Er is een zeer breed scala aan mogelijkheden waaronder het integreren in brand- en inbraakmeldsystemen, toegangscontrole- en tijdregistratiesystemen en overvalbeveiliging. Belangrijk zijn de door de brandweer gehanteerde randvoorwaarden met betrekking tot:
    – Ruststroomprincipe (geen spanning = ontgrendelen);
    – Handbediening (groene bedienknop met instructie);
    – Centrale bediening (alle deuren gelijktijdig ontgrendelen);
    – Automatische sturing (brandmelding = ontgrendelen).
    Voor de nood- en vluchtdeuren wordt de voorkeur gegeven aan elektromagnetisch vergrendelingen. Elektro-sloten mogen ook worden toegepast, op voorwaarde dat een speciale schootconstructie het gemakkelijk ontgrendelen bij duwkrachten op het deurblad voldoende waarborgt.

In bepaalde gevallen geeft dit natuurlijk een conflict met de gebruiksfunctie van het gebouw. Hierover wordt in het zelfde boek het volgende vermeld:

In een bepaalde categorie gebouwen, zoals penitentiaire inrichtingen, verpleegtehuizen en psychiatrische inrichtingen, kunnen zich situaties voordoen waardoor geen gevolg gegeven kan worden aan hetgeen hiervoor is beschreven. De oorzaak hiervan is de strijdigheid met de aard van het gebruik (gesloten inrichtingen). In dat geval zal iedere situatie afzonderlijk moeten worden beoor-deeld en moet een gedegen plan worden opgesteld. Hierbij zullen in veel gevallen technische maatregelen moeten worden aangevuld met organisatorische, wat betekent dat er een zware verantwoordelijkheid rust op het dienstdoende personeel.

Het kan best lastig zijn om als leek, of puur op het oog, vast te stellen of de techniek klopt met het geen omschreven wordt in het NVBR boek. En als de techniek niet klopt, is het nog lastiger om er achter te komen welke organisatorische maatregelen er getroffen zijn. Als je twijfelt zou ik het navragen bij de inrichting waar je kleinzoon in verblijft, bijvoorbeeld bij het hoofd veiligheidszaken. Succes er mee, ik hoop dat je hier verder mee kunt komen. En zoals Marcel al zeer nuttig schreef: hou ons op de hoogte…

X never ever marks the spot

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.