Brandpreventieforum Forums Bouw Electrische schuifdeuren

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 181
    #114 |

Mogen electrische schuifdeuren als nooduitgang toegepast worden.
    Ik vroeg me dat af omdat ik me kan voorstellen dat ze het bij brand(stroomuitval) niet meer doen.
    Waar kan ik hier iets over terug vinden.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Ze mogen toegepast worden, maar de brandweer zal toetsen of ze bij spanningsval opensturen, dat wil zeggen dat ze (gedeeltelijk) open gaan staan wanneer de stroom eraf gaat, en verder makkelijk met de hand te openen zijn.

kleine maar, sinds kort mogen schuifdeuren vanuit het bouwbesluit niet meer worden toegepast in uitgangen die ALLEEN als nooduitgang worden gebruikt. Met reguliere in- en uitgangen is er geen probleem.

dragonfly
    Bijdrager
    Post count: 62

Kleine aanvulling: de brandweer toetst natuurlijk niet zomaar. De werking van elektrische schuifdeuren valt onder de gebruikseisen en die kan je vinden in de gemeentelijke bouwverordening, bijlage 3 artikel 12 (‘automatisch werkende deuren’). Deze bijlage wordt van toepassing verklaard in artikel 6.2.1 van diezelfde bouwverordening.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

:)

Check dit laatste wel even, de invulling van de bouwverordening is op brandveiligheidsgebied (i.i.g. tot 2007) nog gemeente-afhankelijk. De gemeente zou nog een paar versies achter kunnen lopen op de standaard, of haar eigen regels hebben opgesteld.

J.

vinkevogel
    Bijdrager
    Post count: 21

Met de wijziging van het Bouwbesluit op 1 september 2005 is het niet toegestaan dat een nooduitgang een schuifdeur is.

Let wel, wanneer een toegang een reguliere toegang is mag dit niet worden aangemerkt als nooduitgang en dus wel een schuifdeur zijn. Enkel wanneer op basis van bv. te lange loopafstanden er een nooduitgang bij moet komen, mag dit geen schuifdeur zijn.

hemppa
    Bijdrager
    Post count: 5

Er bestaat ook een schuifdeursysteem waarbij de schuivende deurvleugels en ook zelfs de zijlichten wegklappen bij een bmc verbreekcontact of ontruimingsinstallatie.
    Ik heb deze op o.a. Schiphol gezien van het merk Record uit Doorwerth.
    Ze staan op de website van record http://www.record-automatischedeuren.nl
    Ze hebben ook een dergelijke 30 minuten brandwerende uitvoering..
    Volgens mij sla je met dit soort deuren 2 vliegen in 1 klap…

Succes, Hemppa

koolifantkoolifant
    Bijdrager
    Post count: 312

Heeft iemand toevallig wel eens meegemaakt dat (electrische) paniekbalken op schuifdeuren werden toegepast? Volgens mij moet dat theoretisch mogelijk zijn en is vnl de vraag of bij de drukkracht op de deur, de deur nog wel open gaat. Feitelijk kan je m.i. een paniekbalk voor brandsituatie wel ondervangen door BMI sturing (gelijkwaardigheid), maar als paniek kan ontstaan om andere reden dan brand wordt dat lastig. Dus als je paniekbalken zou kunnen toepassen zou dat in sommige gevallen uitkomst kunnen bieden.

It burns us, preciousssss !!!

rob van der fluit
    Bijdrager
    Post count: 16

Dan zou je ook nog de groene handmelders, eventueel voorzien van (na goedkeuring door bevoegde autoriteit) een zogehete "stoppers", kunnen toepassen.

koolifantkoolifant
    Bijdrager
    Post count: 312

Ja dat zou kunnen, maar dat zou dan op basis van gelijkwaardigheid zijn want een drukker is niet over de volle breedte van de deur aanwezig. Wat is een ‘stopper’ trouwens?

It burns us, preciousssss !!!

rob van der fluit
    Bijdrager
    Post count: 16

Een beschermkorf voor om de handmelder heen om misbruik te voorkomen. Als deze geopend wordt, geeft deze lokaal een geluid van ongeveer 125 dB. Heel irritant om te horen, maar werkt wel. zoek maar eens op ‘stopper handmelder’. Dan krijg je voldoende links om te zien wat ik bedoel.

Succes, Rob

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.