Brandpreventieforum Forums Jurisprudentie en wetgeving Eisen vluchtroutes gallerijflat nieuwbouw BB2012

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 67
    #2600 |

Bij het werken met het Bouwbesluit 2012 kom ik er op uit dat bij een gallerijflat de ramen en deuren 20 minuten brandwerend moeten worden uitgevoerd. Dit is voorheen niet de regel geweest en is volgens mij nu ook niet de bedoeling. Weten jullie waar mijn redenatie spaak gaat?:

De vluchtroute is een extra beschermde vluchtroute (2.103-1)
    Vluchten over de gallerij kan in twee richtingen (art.2.106-1) waardoor het eerdere artikel zou vervallen, echter dit geldt pas vanaf het punt dat de twee vluchtroutes door verschillende voeren. De gallerij is een niet-besloten , waardoor over de gallerij een extra beschermde vluchtroute voert.
    Volgens 2.107 dient een wbdbo aanwezig te zijn van 20 minuten tussen een EBVR en in de vluchtrichting besloten ruimten.

De enige reden waarom ik zie dat tussen de gallerij en de woning geen wbdbo gerealiseerd hoeft te worden, is om te stellen dat de gallerij geen is, maar hoe kan ik dat onderbouwen?

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

goede casus !

brandcompartimentering:
    woning-woning = bc-bc = wbdbo 60 BB art 2.84 lid 1
    woning – ruimte waardoor een ebvr voert = 30 BB art 2.84 lid 2 (eis wbdbo is nul om de de gallerij niet wordt gezien als een ruimte maar als buitenlucht)

subbrandcompartiementering :
    wbdbo is geregeld in art 2.94 maar deze lidnrs zijn hier niet relevant.

vluchten:
    2.103 lid 1 in niet van toepassing bij een andere woonfunctie

2.106 lid 1 hier heb je inderdaad wel een "gevalletje onduidelijkheid" omdat de toegang van je woning niet grenst aan het aansluitend terrein maar aan de galerij.

freddy x
    Bijdrager

Ik bedoelde 2.104-1 ipv 2.103-1.

johan
    Bijdrager

Ok !

BB art 2.106 lid zeg dat je vanuit een woning in een ebvr uit moet komen.
    dan blader je weer terug naar art 2.94 lid 1 welke weer aan geeft dat je tussen een BC (woning) en een BESLOTEN ebvr een basis eis hebt van 60 minuten wbdbo. Het betreft hier echter een niet besloten ebvr (galerij) dus deze eis is hier niet van toepassing en dus is de eis tussen de woning en de galerij 0 minuten.

freddy x
    Bijdrager

Blijft art 2.107-1 staan: wbdbo tussen EBVR en besloten ruimte is ten minste 20 minuten (op vlamdichtheid)..

johan
    Bijdrager

Blijft art 2.107-1 staan: wbdbo tussen EBVR en besloten ruimte is ten minste 20 minuten (op vlamdichtheid)..

Dit lid regelt de compartimentering voor de in de vluchtrichting op elkaar aansluitende verkeersruimten.

(tekst gepikt uit de toelichting) ;)

freddy x
    Bijdrager

In dat geval is mijn interpretatie van "in de vluchtroute aansluitende besloten ruimte"niet juist. Dus de ruimten waarlangs wordt gevlucht (woningen) zijn dit dus niet?

johan
    Bijdrager

In dat geval is mijn interpretatie van "in de vluchtroute aansluitende besloten ruimte"niet juist. Dus de ruimten waarlangs wordt gevlucht (woningen) zijn dit dus niet?

Nee volgens mij moet je uit 2.107 lid 1 op maken dat het hier gaat tussen een EBVR en een in de vluchtrichting aansluitende ruimte. Dit is normaal gesproken niet de woning. .

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.