Brandpreventieforum Forums Gebruik Eisen van een noodverlichtingsinstallatie in een bouwwerk

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 8
    #558 |

Mag ik, als brandveiligheidsinspecteur, in een bouwwerk, met een winkelfunctie, met bezettingsgraadklasse B5 nood- en transparantverlichting eisen. (als de totale oppervlakte is 2880m2 met maximaal 75 personen gelijktijdig aanwezig)

Volgens tabel 2.56 uit het bouwbesluit (afdeling 2.8 "Verlichting") worden bij artikel 2.59 de volgende grenswaarden aangegeven,
    B1 = 60m2
    B2 = 150m2
    B3 = 375m2
    B4 = 900m2
    B5 = >900m2

Wie kan me verder duidelijk aangegeven wat het verschil is tussen de grenswaarden behorende bij de bezettingsgraadklassen B4 en B5?

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2267

Moet zelfs… praktisch gezien geeft toepassing van B4 en B5 hetzelfde resultaat, boven de 900 m2 moet je NV hebben. Wanneer je het rijtje echter logisch af zou maken, kom je voor B5 op een waarde groter dan 1000 m2 uit, en zou je de aanvrager op die manier een eis opleggen voor iets wat niet onder het scope van het bouwbesluit valt (een RC, dus BC, van groter dan 1000 m2). De aanwezigheid van NV in een dergelijk groot RC moet dan ook gelijkwaardig worden bekeken. (zie de nieuwe handleiding grote BC van VROM)

Waarschijnlijk om niet in een juridisch cirkeltje te komen hebben ze dit zo opgesteld dat zowel bij B4 als B5 vanaf 900 m2 een enkele ruimte van NV moet worden voorzien. In je beoordeling van de gelijkwaardigheid bestaat vervolgens voor de aanvrager de kans om aan te tonen dat NV hier geen toegevoegde waarde heeft. Dit zou je kunnen doen door te bekijken hoeveel personen er max. in een dergelijke ruimte aanwezig kunnen zijn (als het goed is voor alle bezettingsgraden ongeveer gelijk), en dit om te slaan op je eigen ruimte.

vluchtroute-aanduiding moet je sowieso hebben bij de uitgangen van het RC, en de aanwezigheid van NV wil zeggen dat je picto’s ook verlicht moeten zijn.

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Ben ik niet mee eens want waarom heeft de wetgever dan niet "900" neer gezet ipv ">900"

De waarde van 900 is de bodem waarde bij B4. Als mijn compartiment 900,00000000001 m2 groot is moet ik noodverlichting maken, niet bij een ruimte van precies 900 m2.

Als je 2.59 leest met B5 moet je (tekstueel)

Klinkt niet echt goed maar zoals ik het lees moet het nooit. Dus een BC van 1000 m2 met B5 krijgt bij mij dus geen noodverlichting.

Als je terug rekent is er noodverlichting vereist als er bij B4 900 / 8 = 112 , bij B3 375/3.3= 113, bij B2 150/1.3= 115 en bij B1 bij 60/0,5=120 personenaanwezig zijn.

Als je dat foefje doorzet naar B5 moet er ongeveer bij 115 * 20 = 2300 m2 pas noodverlichting in een ruimte hebben bij B5! :wink: Dus in het geval van bovenstaande casus moet de aanvrager wel dus noodverlichting maken in de betreffende ruimte als die groter is dan 2300 m2.

Moderator

Precies, maar dat kun je niet in de tabel zetten, want het BB kent geen ruimtes groter dan 1000 m2… :D

Dat ‘moet zelfs’ aan het begin van mijn vorige mail had ik nog weg willen halen. In een standaard gebouw van minder dan 1000 m2 zou ik bij B5 inderdaad geen NV eisen. Alles wat boven de 1000 m2 uitkomt valt onder het kopje groot compartiment, en daar kun je op basis van de functionele eis een gelijkwaardig maatregelenpakket voor ‘ontwerpen’.

Probleempje waar je dan tegenaan zou kunnen lopen is dat je zichtafstanden binnen de ruimte zo groot worden dat de pictogrammen groter moeten worden, of om die reden verlicht moeten zijn.

Meepakken in de gelijkwaardigheid, is dus mijn devies. bij een hal van 2880 m2 zou ik het logisch vinden, hoewel, wanneer er wordt aangetoond dat er maar 75 personen in die hal aanwezig zijn zou het ook weer niet nodig hoeven te zijn. Nadeel van die redenatie is dat je je vastpint op het huidige gebruik. Wanneer de hal verkocht wordt en iemand wil er iets anders organiseren met een grotere bezetting, kan dat niet omdat er geen NV aanwezig is. VROM stimuleert verder het ‘multifunctioneel’ ontwerpen. Misschien voor de aanvrager dus interessant om er juist wel NV in te gooien, om het gebouw verkoopbaar te houden…

Keuzes, keuzes. :shock:

palmpie
    Bijdrager

B5 blijft B5 dus de aanvrager kan wel zeggen max 75 personen maar wie zegt wat hij met de kerst doet…. :wink: (de grootste kerstbomen winkel van NL??!! :twisted: :twisted: )

Moderator

Met kerst vraagt die man een evenementenvergunning aan, net als elke eigenaar van een woonboulevard of tuincentrum… toch :wink: :wink: Want uiteraard hebben al deze winkeliers een gebruiksvergunning die is afgestemd op de gelijkwaardigheid van de bouwaanvraag, en waarin een maximaal aantal bezoekers wordt genoemd! :twisted:

Er zullen toch geen winkeliers zijn die meer mensen in hun zaak toelaten dan wettelijk toegestaan en verantwoord is? :twisted: :twisted:

wopske dwdf-f
    Bijdrager
    Post count: 91

Er is mij altijd verteld dat het bij toepassing van dit teken < je het moet lezen als ‘vele malen groter dan’. Het schijnt dat in het Bouwbesluit tweede fase (dus voor het huidige Bouwbesluit) hier een gedegen uitleg werd gegeven (deze heb ik helaas niet) waarbij de waarde van 900 vermenigvuldigd met 2,5 moet worden. Maar tja, het werd mij ook maar verteld.

Het ‘foefje’ van daadwerkelijk aantal personen omzetten naar B5 (zoals Palmpje doet) is mijn inziens het meest juist. Blijft alleen vreemd dat men dan niet gewoon een grenswaarde van 2300 m2 in het Bouwbesluit heeft opgenomen?

palmpie
    Bijdrager

Er is mij altijd verteld dat het bij toepassing van dit teken < je het moet lezen als ‘vele malen groter dan’. Het schijnt dat in het Bouwbesluit tweede fase (dus voor het huidige Bouwbesluit) hier een gedegen uitleg werd gegeven (deze heb ik helaas niet) waarbij de waarde van 900 vermenigvuldigd met 2,5 moet worden. Maar tja, het werd mij ook maar verteld.

Het ‘foefje’ van daadwerkelijk aantal personen omzetten naar B5 (zoals Palmpje doet) is mijn inziens het meest juist. Blijft alleen vreemd dat men dan niet gewoon een grenswaarde van 2300 m2 in het Bouwbesluit heeft opgenomen?

Waarom gewoon geen waarde van x personen in een ruimte ==> noodverlichting…. :wink: Of denk ik nu te simpel… :twisted: :twisted:

2034541
    Bijdrager
    Post count: 8

Bedankt voor de reacties!

De toelichting op artikel 2.95 uit het bouwbesluit geeft de volgende omschrijving:

Maar voor de juridisch aangelegde personen onder jullie, is de toelichting op het bouwbesluit ook juridisch vastgelegd?

Moderator

wopske en palmpie, allebeide gelijk, maar dan nog gaat het BB maar tot 1000 m2. :wink:

Verder is het ‘aantal personen’ geen meet-eenheid uit het BB, daar gaan ze altijd uit van m2 met een bepaalde bezetting. Je zult dus nergens een vermenigvuldiging met het aantal personen tegenkomen, alleen m2 i.c.m. bezetting.

Die bezettingsgraden moeten ze wat mij betreft overigens ook afschaffen. het is toch veel gemakkelijker een soort tabel in te voegen met een lijn waarop je een referentiewaarde afleest?

palmpie
    Bijdrager

wopske en palmpie, allebeide gelijk, maar dan nog gaat het BB maar tot 1000 m2. :wink:

Verder is het ‘aantal personen’ geen meet-eenheid uit het BB, daar gaan ze altijd uit van m2 met een bepaalde bezetting. Je zult dus nergens een vermenigvuldiging met het aantal personen tegenkomen, alleen m2 i.c.m. bezetting.

Die bezettingsgraden moeten ze wat mij betreft overigens ook afschaffen. het is toch veel gemakkelijker een soort tabel in te voegen met een lijn waarop je een referentiewaarde afleest?

Elke waarde gekoppeld aan een bezettingsgraad is terug te rekenen naar een aantal personen… Scheelt heel wat tekst / kolommen in een tabel als je alleen het aantal personen overlaat in de tekst… :wink:
    In den haag wordt er ook al nagedacht over het afschaffen van de bezettingsgraden… Dus wie weet… :wink: :twisted:

Moderator

klopt, maar dan zou je voor een klein gebouw met veel personen even zware eigen gaan stellen als voor een gigantisch gebouw met hetzelfde aantal mensen.

Je moet dus op de een of ander manier wel een koppeling hebben met de oppervlakte, maar dit kan ook d.m.v. een verhoudingsgetal tussen opp. en aantal.

voordeel: je hebt maar een kolom met eisen
    nadeel: je haalt alle rek uit de toets, elke wijziging gebruik moet opnieuw berekend worden.

wopske dwdf-f
    Bijdrager
    Post count: 91

wopske en palmpie, allebeide gelijk, maar dan nog gaat het BB maar tot 1000 m2.

Behalve natuurlijk bij lichte-industrie voor het telen, kweken e..d met een lage vuurbelasting… Maar tja, dan heeft lichte-industrie weer geen eis voor noodverlichting!

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.