Brandpreventieforum Forums Brandweer Overig Eisen ontruimingsplattegronden ontruimingsplan

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 2
    #2701 |

Ik heb een ontruimingsplan aangeboden aan de brandweer om te laten toetsen en goedkeuren.
    Nu heb ik het plan teruggekregen met de mededeling dat de ontruimingsplattegronden niet voldoen aan de NEN 1414 omdat er geen rook en brandwerende scheidingen aangegeven zijn op de tekening.
    Ik heb de NEN 1414 bekeken en daar staat bij de eisen voor de aanvalsplattegronden dat de rook en brandwerende scheidingen aangegeven moeten worden en niet op de ontruimingsplattegronden.

Ik heb dit teruggekoppeld aan de medewerker van de afdeling die de ontruimingsplannen heeft getoetst. Nu eist hij wel dat we op de ontruimingsplattegronden de kamernummers aangeven. Ik kan nergens in de NEN 1414 terugvinden dat dit op de tekening moet komen te staan.

Weet iemand hier meer van?

mvg
    Jacqueline

ivo de hoogen
    Bijdrager
    Post count: 125

Er zijn ook eisen waar in de basis de tekeningen aan moeten opdoen. Zie bijv. Indieningsvereisten Wabo (bor/mor).
    Hierin wordt gesproken over bijv. Ruimte aanduiding etc…

jacqueline boomkens
    Bijdrager
    Post count: 2

Als ik het zo lees ( paragraaf 2.3. artikel 2.8 2.9 en 3.3 gaat dit om plattegronden om vergunningen voor bouwwerken aan te vragen en niet over ontruimingsplattegronden.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2270

Je biedt die tekeningen niet ‘zomaar’ bij de brandweer aan, ergens heb je die goedkeuring voor nodig. Waarvoor is dat?

Je zult nergens in de wetgeving vinden dan je een ontruimingsplattegrond MOET ophangen. De enige eis is dat er een ontruimingsPLAN moet zijn. Hoe je dat inkleed is aan jezelf, en zal meer worden ingegeven door de inrichting van je (BHV) organisatie dan door je bouwkunidge eisenpakket. Wanneer er iets verplicht is, zal dat vooral vanuit de Arbeidsomstandighedenwet worden aangestuurd.

Waar je wel rekening mee moet houden, is dat de brandweer over het algemeen geen ‘losse’ ontruimingsplannen keurt. Zij keuren gebruiksmeldingen of -vergunningen. De tekeningen die daarbij verplicht geleverd moten worden hebben als het goed is aanduidingen van vluchtroutes en brand-/rookwerende constructies. Vaak worden die tekeningen later ook gebruikt als ontruimingsplattegrond, maar dat is meer omdat dat handig is, en ook omdat zowel brandweer als vergunninghouder vaak niet beter weten. We doen het toch altijd zo…

Dussssss… wanneer je bezig bent met een traject voor gebruiksmelding/-vergunning moet je tekeningen aanleveren waarop alle gegevens staan. De vorm van je ontruimingsplan staat grotendeels vrij, het bouwbesluit eist ook niet meer dan een ‘plan’ en geeft geen concrete invulling. Wanneer de brandweer aanvalsplannen wil hebben, moeten ze duidelijk aangeven vanuit welke hoedanigheid jij verplicht bent deze voor hen te verzorgen. Wellicht is het een aansluitvoorwaarde wanneer je een doormelding hebt, maar dat zouden ze je moeten kunnen vertellen.

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Helemaal eens met wat Joachim schrijft. 8)

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2270

Waar zit die ‘like’ knop…. :D

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.