7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 29
    #1895 |

Welke eisen worden er gesteld m.b.t. de detectie in ruimtes met een gasblusinstallatie?

In de NEN 2535:1996 staat en in de NEN 2535:2009 staat

M.i. zegt dit dat je niet verplicht bent die tweemelderafhankelijkheid toe te passen volgens de NEN.
    Ook vind ik nergens iets van detectie onder verhoogde vloeren en/of verlaagde plafonds.

Is dit verplicht of wordt dit gewoonlijk geëist door het bevoegd gezag?
    Ik ben benieuwd.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

– Wie eist de gasblusinstallatie en met welk doel.
    Indien de gasblusinstallatie bijvoorbeeld in een serverruimte wordt geplaatst met als doel snelle detectie en snelle blussing om schade, waaronder stilstand, te voorkomen, dan lijkt het me logisch om ook boven plafond en onder vloer te detecteren.
    – Is er gevaar voor personen indien de installatie wordt geactiveerd
    – Extra melders is over het algemeen goedkoper dan flessen vullen na een ongewenste blussing.

J. Nieuwland

jano
    Bijdrager
    Post count: 222

Op basis van het GB kan geen gasblusinstallatie worden voorgeschreven. De aan te leggen installatie is mogelijk op basis van eigen initiatief, dergelijke installaties moeten (bij voorkeur) gaan voldoen aan de bracherichtlijnen mbt gasblusinstallaties.
    Als het een door de overheid geeiste installatie is (wat ik me eigenlijk niet voor kan stellen, maar laat me graag verrassen) dan moet je wel zorgen dat er een betrouwbaar / gecertificeerd systeem komt.

e ottes
    Bijdrager
    Post count: 15

Twee groepsafhankelijkheid t.b.v. van het aansturen van een blusgasinstalltie (geen gasblusinstallatie) is zeer gebruikelijk. Ik heb nog nooit een blusgasinstallatie gezien welke o.b.v. 1 melder tot blussing overgaat.

Andere voordelen van 2 melder afhankelijkheid is het feit dat er tijd is om de aanwezige personen de gelegenheid te geven de ruimte te kunnen verlaten en er is tijd om [woordenboek]brandkleppen[/woordenboek] dicht te sturen (ruimte moet lucht dicht zijn).
    99% van alle blusgasinstallaties worden gecertificeerd. Bij veel bedrijven is dit zelfs standaard!

De expertise m.b.t. de eisen aan een blusgasinstalltie zou overlaten aan de leverancier. Het uiteindelijke ontwerp (as built) van het blusgasleidingnet bepaalt uiteindelijk de werkelijke concentratie van het blusgas . Ook de afmetingen van overdrukroosters kunnen nooit vooraf vastgelegd worden!

Een blusgasinstalltie (in dit geval INERGEN) is niet gevaarlijk voor personen. Onterecht wordt dit vaak wel verwacht.
    Men denkt dit omdat er borden bij de deuren zijn geplaatst " ruimte verlaten blussing" dat een blussing (het blusgas zelf) gevaarlijk is. Niet is minder waar….. men moet de ruimte verlaten om na de blussing de blusgasconcentratie te behouden! Als de deur geopen wordt tijdens of direct na de blussing is er kans op heronsteking.

Daarnaast is het zo dat de rook die de melding heeft veroorzaakt zo slecht is dat je maar inderdaad beter de ruimte kunt verlaten.

Als laatste; melders onder de verhoogde vloer en boven het verlaagd plafond zijn bij blusgasinstallatie ook standaard!

Theo Aalbers
    Bijdrager
    Post count: 29

Als laatste; melders onder de verhoogde vloer en boven het verlaagd plafond zijn bij blusgasinstallatie ook standaard!

In welke norm kan ik vinden dat het projecteren van rookmelders onder verhoogde vloer en boven verlaagd plafond verplicht is?

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

Kijk eens in de NEN 2535 onder punt 7.1.1

Dit zijn de projecteringsrichtlijnen, dus het lijkt mij dat je even ter plaatse moet gaan kijken om het risico in te schatten

leon rijsdijk
    Bijdrager
    Post count: 48

Een beetje laat maar beter dat dan nooit als laatste noot denk aan uw airco in de server ruimte dit is vaak een recirculatie welke de lucht vaak boven het plafond en onder de verhoogde vloer meeneemt, vooral bij zogenaamde coolingalleys is dit het geval.
    Nou heb ik onlangs proefbranden gehouden voor HP op vrij grote server ruimtes waarbij het ging om de proefbrand met beukenhouten blokjes detetkie in deze ruimtes zat dus boven plafond aan het plafond en onder de verhoogde vloer waarbij de testoptelling onder een rookmelder gezet werdt echter door de luchtstromen in de ruimte kwam binnen de gestelde tijd de rookmelder onder de vloer in alarm dit als de praktische kant nu volgens nen hierin staat dat wanneer er onstekingsbronnen bevinden boven plafond of onder de vloer zal er detektie toegepast moeten worden.
    Voor certificering komt er een certificerings bureau om de hoek kijken zoals r2b en deze passen diverse richtlijnen toe zoals nfpa e.d de toepaste richtlijnen staan altijd vermeldt in uw PVE het is inderdaad wel zo dat er een nog groot grijs gebied is op het gebied van gasblussing echter langzaam komt daar nu ook een einde aan en is men begonnen met het geven van de verplichte voor instalateurs gasblusdeskundige gegeven bij R2B door dhr klingendaal en dhr de Boer.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.