Brandpreventieforum Forums Gebruik Eisen aan vluchtdeur

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 125
    #2444 |

Ls,
    In een cafe is de vluchtdeur niet voorzien van een klink, deze deur kan in het slot vallen, maar staat bij openingstijd "altijd" open (aldus Handhaving). Men zegt hier niet tegen te kunnen optreden conform het Gebruiksbesluit, daar deze tijdens de controle steeds geopend was. In mijn spaarzame privetijd heb ik reeds vaker geconstateerd dat deze niet geopend is, en slecht door een, op dat moment overigens, aanwezige losse klink te openen is (overigens enige vluchtweg buiten de voordeur, capaciteit 180 personen, bijeenkomstfunctie, bezettingsgraadklasse B1). Het druist zeer sterk tegen mijn veiligheidsgevoel in en heb deze ondernemer hiervoor ook gewaarschuwd. Echter spreekt het Gebruiksbesluit over het feit dat de deur moet voldoen wanneer er bezoekers aanwezig zijn (voldoen aan het gestelde : te openen zonder sleutel etc…). Is er een manier om dit juridisch/handhavingstechnisch te ondervangen? Handhaving stelt momenteel niets te kunnen doen omdat het artikel dit zo stelt, dat het enkel geldt wanneer er mensen in het gebouw aanwezig zijn. Klopt het dat de deur in de basis niet aan basiseisen dient te voldoen qua vluchtmogelijkheden(beslag etc) ?

Graag ontvang ik een reactie !

roel laghuwitz
    Bijdrager
    Post count: 12

Beste Ivo,

Op basis van gebruiksbesluit artikel 2.3.5 lid 1 heeft men / handhaving gelijk (buiten het feit dat je eigen gevoel wat anders zegt). Je geeft zelf aan dat er in het café, uitgaande dat het 1 ruimte betreft, ca. 180 personen gelijktijdig aanwezig zijn. Op basis van artikel 2.3.5 lid 2 (ruimte t.b.v. >100 personen) zou je dan kunnen stellen dat de betreffende deur moet zijn voorzien van een panieksluiting (de voordeur is altijd open dus die valt hierbuiten).

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.