Brandpreventieforum Forums Bouw eisen 2000 gezocht

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 53
    #1480 |

Hallo

Ik heb hier een gebouw uit 2000, dat moet worden getoetst aan de brandvoorschriften (bb+bouwverordening). Nu vraag ik me af: hoe kom ik aan de eisen uit 2000? Bestaande bouw hanteren lijkt me niet streng genoeg, en nieuwbouweisen weer te streng. Iemand enig idee?

Ben benieuwd,

Ronald Stolk

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

Wat betreft bouw, moet je aan de bouwvergunning toetsen, bij verandering moet dit aan bb2003 nieuwbouw getoetst worden en qua gebruik aan het gebruiksbesluit.

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

Hallo

Ik heb hier een gebouw uit 2000, dat moet worden getoetst aan de brandvoorschriften (bb+bouwverordening). Nu vraag ik me af: hoe kom ik aan de eisen uit 2000? Bestaande bouw hanteren lijkt me niet streng genoeg, en nieuwbouweisen weer te streng. Iemand enig idee?

Ben benieuwd,

Ronald Stolk

Iemand heeft daar nog wel eens een mooi artikel over geschreven :D , kijk eens op http://www.brandpreventieforum.nl/artik … gheid.html

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128
    Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

gewetensvraagje: waarom ga je ervan uit dat de eisen van 2000 ‘veilig’ zijn? Alleen omdat je gebouw toen is opgericht? :)

De term ‘van rechtswege verkregen niveau’ bestaat niet, hoewel veel handhavers dit wel gebruiken. Wanneer je dit gebouw op deze manier van een niveau van veiligheid tussen dat van bestaande en nieuwbouw wilt voorzien, zul je gebruik moeten maken van art. 13 Woningwet, en in je aanschrijving specifiek moeten gaan onderbouwen WAAROM je op een bepaald niveau wilt gaan zitten. Dus niet alleen de conclusie trekken dat het om een oud gebouw gaat, maar tegelijk ook de afweging maken waarom je vindt dat men nu nog steeds ‘oude’ eisenpakketten mag toepassen. Dingen concreet maken dus, en laten zien dat je erover hebt nagedacht. Ik zou de formulering ‘het me te streng’ iets verder uitwerken in dat geval… :wink:

Let er daarnaast op dat art. 13 alleen gaat over de eisen uit het bouwbesluit, en dat de bouwverordening niet zo’n escape kent. Die eisen gelden voor zowel bestaande als nieuwe gebouwen onverkort. Tegenwoordig heb je in het Gebruiksbesluit wel de mogelijkheid gelijkwaardigheid te bepalen, dat zou je nog kunnen gebruiken om onder een eis uit te komen, maar ook daarbij moet je weer duidelijk het waarom onderbouwen.

De vraag is dus niet zozeer of het TOEN veilig was, maar of het nu NOG STEEDS veilig is.

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

De term ‘van rechtswege verkregen niveau’ bestaat niet

het rechtens verkregen niveau

Het bestaat wel maar het speelt een andere rol dan men doorgaans denkt…

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

het rechtens verkregen niveau[/u], tenzij bij het voorschrift anders is aangegeven.

OK, rephrase, ‘in deze context wordt nergens aan het ‘rechtens verkregen niveau’ gerefereerd’. :wink:

Zoals je in lid twee ook al ziet komt dat niveau alleen kijken in de situatie dat je bezig moet zijn met een bouwwerkzaamheid (dus ‘even tussendoor’ ophogen kan hiermee niet) en er moet een voorschrift voor het onderdeel ontbreken bij bestaande bouw. De meeste onderdelen waaraan we brandveiligheid toetsen hebben WEL voorschriften bij bestaande bouw, dus zul je deze situatie tamelijk weinig tegenkomen.
    Daarnaast is ook dit een ontheffingsMOGELIJKHEID, en die moet je ook weer zorgvuldig onderbouwen, op dezelfde manier als wanneer je dat met een aanschrijving zou doen. Waarom geef je ontheffing?

Uiteraard kun je art. 1.11 wel mee laten wegen bij de motivering van je aanschrijving, maar het is er eigenlijk voor bedoeld te zorgen dat een aanbouw bij een bestaand gebouw in niveau niet veel afwijkt van wat er al staat. In die gevallen heeft grotere brandveiligheid van dat kleine deel vaak geen toegevoegde waarde wanneer je het als geheel bekijkt.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.