Brandpreventieforum Forums Bouw Eis wand bij plaatsing plofluik

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 33
    #1634 |

In een stookruimte (20m2) wordt een plofluik geplaatst. In de berekening van de grootte van het luik wordt nergens rekening gehouden met de wanden van de stookruimte.

Deze wanden (metalstud) zullen het bij een explosie waarschijnlijk eerder begeven dan het plofluik (of in ieder geval tegelijkertijd).

De stookruimte ligt naast een trappenhuis dat als vluchtroute gebruikt wordt. Een explosie in de stookruimte mag voor zover ik weet (NEN 6702?) de hoofddraagconstructie en/of vluchtroutes niet aantasten.

Zijn er ergens eisen te vinden voor de wand, buiten de 60min. brandwerendheid?

leon
    Bijdrager
    Post count: 220

Ik zit op dit moment ook met een stookruimte, hierin zal ook een plofluik berekend moeten worden. Wat ik van de brandweer en de norm begrijp is dat het plofluik de zwakste schakel in de constructie moet zijn (even heel simpel geredeneerd). M.i. kun je het één dus niet los zien van het ander. In mijn geval is de zwakste schakel overigens de deur tussen stookruimte en gang, weet niet of dat in jouw geval ook aan de orde is?

tim dielhoff
    Bijdrager
    Post count: 33

Het probleem is meer dat niemand met zekerheid durft te zeggen of de 3 metalstudwanden (plofluik zit in buitenmuur en die is stevig genoeg) het wel gaan houden ook met het plofluik erin.

Als er niet met zekerheid gezegd kan worden of een plofluik voldoende is, is de enige oplossing een gasdetectie systeem + ontluchting oid?

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Sinds wanneer gaat de brandweer ook over constructieve veiligheid?
    (ik weet dat als het gebouw plof zegt, de rode auto gaat rijden).

Eigenlijk hoort deze vraag op het constructeursforum. De eis komt uit de NEN 6702 en leunt dus op afdeling 1.1.

Het is niet de bijzondere belastingscombinatie bij brand, maar bij een explosie.

Bij een explosie moet de draagconstructie de klap op kunnen vangen. Als de draagconstructie de klap niet op kan vangen, moet je de klap kleiner maken door een ontlastopening te realiseren. Deze grootte kan je berekenen (volgens mij een bijlage van de 6702, coreectie paragraaf 9.3 van de NEN 6702).

@tim: even een proefje doen toch! Gasdetectie + ventilatie os een vorm van actieve bescherming. Dit kan een gelijkwaardigheid zijn. ERB heeft hier ooit een keer een stuk over geschreven.

leon
    Bijdrager

In mijn geval ging het gesprek niet zozeer om het plofluik, maar meer om de positie van de (bestaande) stookruimte. Deze zit nogal ongelukkig met het oog op omliggende constructies en vluchtroutes. Conclusie was dus dat de positie gehandhaafd kon blijven (gebouw wordt herontwikkeld), zolang er maar een plofluik aanwezig is. Daarbij merkte de brandweer op dat de deur de zwakste schakel is. Dat de brandweer niet over constructieve veiligheid gaat, daar heb je gelijk is. Echter volgens mij zijn er hier wel raakvlakken, toch fijn dat die man dan ook even meedenkt. Uitindelijk moet’ie wel z’n goedkeuring geven…

leon
    Bijdrager

Ik weet niet of dit voor de vraagsteller nog interessant is, maar ik ben inmiddels een stuk verder met dat luik. De constructeur heeft er inderdaad aan gerekend en kwam daarbij tot de conclusie dat de bestaande halfsteens wanden voorzien moesten worden van een HSB-voorzetwand. Ook zijn er eisen aan het hang- en sluitwerk gesteld. Ik weet natuurlijk niet hoe de desbetreffende metal-studwand er uit ziet, maar het kan wel eens zijn dat hier alsnog aanvullende maatregelen benodigd zijn…

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2271

Sinds wanneer gaat de brandweer ook over constructieve veiligheid?

Wie zegt dat het hier om constructieve veiligheid gaat?

De eis voor een explosieveilige ruimte is geen constructieve eis. Die komt eerder voort uit de normen voor opslag van gevaarlijke stoffen, dus uit de Wet Milieubeheer en/of de Arbo-wet. Dat je het gebouw waarin die ruimte ligt daarna moet gaan doorrekenen op constructief gebied is een gevolg daarvan.

kruislijst
    Bijdrager

Wie zegt dat het hier om constructieve veiligheid gaat?

opslag van gevaarlijke stoffen, dus uit de Wet Milieubeheer en/of de Arbo-wet.

bij een stookruimte komt de eis toch uit de NEN 6702.

Moderator

De stookruimte komt voornamelijk uit het bouwbesluit, klopt. Maar ook daarbij komen weer meer eisen kijken dan je denkt, ook i.v.m. Arbo enz.

Voor zover ik weet komen alle eisen zo’n beetje samen in de NEN 3028. Hiernaar wordt indirect verwezen bij de NEN 6702, en direct door het Gebruiksbesluit.

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

en direct door het Gebruiksbesluit.

Gebruiksbesluit heeft alleen betrekking op de installatie technische aspecten (inrichting van de ruimte).

Dingen zoals plofluiken en constructieve eisen mag je niet via het gebruiksbesluit regelen. Hiervoor hebben we het Bouwbesluit. De tekst in het gebruiksbesluit heeft het over brand, of valt een explosie ook onder brand? (explosie is immers een snelle ontbranding?).

peter
    Bijdrager
    Post count: 582

Terzijde:

idealiter: eisen in Bouw- en Gebruiksbesluit en bepalingsmethoden in normen. (Waarbij die normen geen rechtsgeldigheid hebben….)

Moderator

Gebruiksbesluit heeft alleen betrekking op de installatie technische aspecten (inrichting van de ruimte).

de installatie, de opstelling en het gebruik daarvan
    voldoen aan de brandveiligheidsvoorschriften van NEN 3028: 2004.

De bouwkundige uitvoering van de ruimte zit inderdaad in het bouwbesluit, maar de installatie ZELF niet… je moet volgens het Bb een realiseren. Uiteraard neem je bij het ontwerp van die ruimte wel de gegevens van de installatie die je wenst te maken mee. Ook op andere gebieden, bijv. EPC, heb je die gegevens nodig.

Wanneer je echter een installatie zou vervangen door een zwaardere installatie, is daar geen bouwvergunning voor nodig. Dan heb je dus alleen het gebruiksbesluit als handvat, en moet je met een aanschrijving de bouwkundige staat op orde proberen te brengen.

peter
    Bijdrager
    Post count: 582

… Wanneer je echter een installatie zou vervangen door een zwaardere installatie, is daar geen bouwvergunning voor nodig. Dan heb je dus alleen het gebruiksbesluit als handvat, en moet je met een aanschrijving de bouwkundige staat op orde proberen te brengen.

Is het mogelijk zonder vergunning eerst een stooktoestel met een vermogen van 15 kW te plaatsen en die later te vervangen door eentje van 150 kW?

kruislijst
    Bijdrager

Op basis van het Gebruiksbesluit bouwkundige eisen stellen? Ik zal wel in de war zijn, maar dat kan m.i. niet.

Waar staat dit vermeld in het Gebruiksbesluit?

Is het mogelijk zonder vergunning eerst een stooktoestel met een vermogen van 15 kW te plaatsen en die later te vervangen door eentje van 150 kW?

Een ketel (van deze omvang) vervangen lijkt mij geen bouwen.
    ps: 150 kW < 160 kW, het wordt ineens een bestaand gebouw, dus geen stookruimte.

ruud van liempd
    Bijdrager
    Post count: 189

… Wanneer je echter een installatie zou vervangen door een zwaardere installatie, is daar geen bouwvergunning voor nodig. Dan heb je dus alleen het gebruiksbesluit als handvat, en moet je met een aanschrijving de bouwkundige staat op orde proberen te brengen.

dat mag zonder vergunning, maar wil niet zeggen dat je dan niet aan het bouwbesluit moet voldoen. Voor zover ik weet is het gewoon bouwen in de zin van de woningwet en zul je moeten voldoen aan de nieuwbouw eisen vanuit het bouwbesluit.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.