Brandpreventieforum Forums Gebruik Eis voor BMI per gebruiksfunctie

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 52
    #1760 |

Het is te suf voor woorden, maar ik heb effe een black-out!! :shock:
    Het gaat om een pand bestaande uit een kantoorgedeelte en daar aan vast een industriehal van ong. 350 m2. Daar aan vast zit weer een hal van ongeveer 400 m2. Zowel tussen de eerste industriehal en de kantoren als tussen de beide hallen zit een scheiding met een WBDBO van 60 minuten. Je hebt dus zeg maar ‘kantoren-x60-hal-x60-hal’

Volgens mij hoeft er in beide hallen op basis van het Gebruiksbesluit door die scheiding dan géén BMI met niet-automatische bewaking in. Toch??……

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Klopt, je bekijkt sec per gebruiksfunctie wat de eis is.
    In dit geval geen bmi nodig omdat geen eis uit de tabel overschreden wordt.

brandpreventist
    Bijdrager
    Post count: 52

Dank je wel!! Soms heb je effe bevestiging nodig als je zelfs links en rechts niet meer van elkaar kunt onderscheiden ;-)

koolifantkoolifant
    Bijdrager
    Post count: 312

Even aansluitend bij deze vraag de volgende situaties:
    1. functieA – WBDBO60 – functie A
    2. functieA – gesloten, dragende wand – functie A
    3. functieA – WRD30- functie A
    4. functieA – gedeeltelijke wand/lichte wand – functie A

Laten we zeggen dat functie A een kantoorfunctie van 499 m2 is in een gebouw van 1 laag. In welke situatie zijn dan handmelders (en BSH’s) nodig? De eisen vanuit het BB/GB zijn gebaseerd op de oppervlakte van de gebruiksfunctie. De adder zit em in hoe je dit interpreteert, want dat bepaald dus of je gebruiksfunctie > 500 m2 is. Art 1 van BB definieert:

gebruikseenheid

Een zelfde gebruiksbestemming is altijd het geval bij 2x de zelfde functie, maar de hamvraag is dan: vormen ze ook 1 gebruikseenheid?? Dit begrip is zover ik weet niet gedefinieerd. Wel zegt de toelichting van art 1:

Het feit dat hier over meerdere bijeenkomstfuncties in het zelfde gebouw wordt gesproken impliceert dat het niet zo is dat alle bijeenkomstfuncties in het gebouw tezamen een gebruikseenheid vormen. Blijkbaar kunnen er dus meerdere gebruikseenheden van bijeenkomstfuncties zijn (of willekeurige ander functie natuulijkr). Voor woningen is het nog wat duidelijker want daar blijkt uit verschillende eisen dat elke woning afzonderlijk een woonfunctie (dus gebruikseenheid) is.

Terug naar de situaties. Wanneer vormen de beide functies A een gebruikseenheid?
    – Als ze van de zelfde gebruiker zijn? (= gebruikseenheid???)
    – Als ze met elkaar in verbinding staan?
    – ????

Ik zou zeggen dat in iedergeval een WBDBO-grens een begrenzing is van de gebruiksfunctie. Vanuit BMI-eisen klinkt dat logisch want de brand blijft beheerst tot het BC. Iets dergelijks zou je kunnen stellen bij een WRD-scheiding en/of een gesloten dragende wand. Voor een niet-dragende wand zou ik zeggen dat het geen begrenzing meer is, want die kan makkelijk verwijderd worden en dan is het duidelijk 1 ruimte. Maar er is volgens mij dus een schemergebied maar ms zie ik wat over het hoofd?

Voor BSH’s is het nog leuker trouwens want als je lichte scheidingswanden hebt en je ruimte is > 500 m2 moet je dus BSH;s aanbrengen. Echter volgens BB hoef je voor de projectering dan niet te rekenen met de lichte wand.. maja dan moet je dus door de wand lopen om een beginnende brand te blussen en er is bij mijn weten nog maar 1 gebeurtenis gedocumenteerd waar iemand door een wand liep (was trouwens geen lichte wand volgens mij.. Johannes artikel 20 lid 19 uit de bijbel :lol: ).

It burns us, preciousssss !!!

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

In dit geval geen brandmeldinstallatie nodig omdat geen eis uit de tabel overschreden wordt.

= fout Gebruiksbesluit (IMHO: "vroeger was alles beter!)

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

In dit geval geen brandmeldinstallatie nodig omdat geen eis uit de tabel overschreden wordt.

= fout Gebruiksbesluit (IMHO: "vroeger was alles beter!)

yep :mrgreen: :mrgreen:

henk van buuren
    Bijdrager
    Post count: 222

als in die 350 m2 een verdiepingsvloer zit dan weer wel natuurlijk.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.